Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Jan Janssen

feskens
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:52

feskens 09 aug 2018 15:19

pfuuhhhh long time no see......zal weer eens een verhaaltje doen :like:

Na mijn avontuur tijdens de marmotte een paar jaar geleden heb ik me redelijk onthouden van het fietsen (na al de geinvesteerde tijd om de marmotte aan te kunnen had ik het thuisfront beloofd om meer thuis te zijn). Ik heb enkele jaren in de sportschool gezeten (gewichten, (kick)boxen ) en heel afentoe nog eens op de MTB of race gezeten).

Echter na een vakantie in de bergen en een hele mooie tour de france dit jaar is het weer gaan borrelen. Inmiddels weer de eerste kilometers gemaakt en een schema opgesteld.

Nadeel is nu natuurlijk dat ik weer helemaal moet gaan opbouwen, voordeel is dan weer dat de progressie zeer goed is! Met 82 kilo nu en 70 tijdens mijn hoogtij fietsjaren, is daar ook nog wel een winst te behalen.

Mijn fiets (voor wie hem niet kent :
1517601_630041370407462_6244319569359917165_n.jpg
Inmiddels alweer wat jaren oud, maar voldoet voor nu nog best. Enige is wel wat mijn achterwiel na een draai eraan eerder stil staat dan het voorwiel (wat gewoon lang rond blijft draaien). Tijdens het fietsen merk ik soms in een bocht (terwijl ik niet trap) dat er een hard schurend geluid klinkt. Heb dat eerder gehad toen heeft de FM e.e.a. gefixt maar weet niet precies meer wat. Wielen zijn cosmic sls.....iemand een idee what to do?

Als ik weer echt in vorm kom denk ik wel dat ik weer voor een nieuwe fiets ga......tegen die tijd eens kijken wat er tegenwoordig weer op de markt is.

Gr, Feskens

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 09 aug 2018 15:39

Zomaar wat dingen die in me opkomen.

- Remmen iets losser zetten?
- Achterrem stellen, zit hij precies in het midden?
- Snelspanner vaster zetten?

feskens
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:52

feskens 09 aug 2018 15:52

thnx voor de snelle reactie, Ter verduidelijking: als ik het wiel eruit haal en hem ronddraai speelt het probleem ook als ik de cassette op zijn plaats houd. Dus snelspanners en remmen zijn niet het probleem helaas.....

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 09 aug 2018 16:35

Ha feskens, leuk dat je weer terug bent op het forum. Veul te rustig hiero. Ook ik kijk naar een nieuwe fiets. En hoewel ik al 30 jaar op een JJ rijdt overweeg ik helaas om vreemd te gaan. Wil absoluut een endurancefiets met liefst schokabsorberend carbon (zoals bianchi infinito cv disc, of de orbea avant). Wat meer meer mogelijkheden qua kleur en afmontage, absoluut schijfremmen, liefst ook sram of misschien rotor, en zie bij JJ wat minder ontwikkeling op deze punten. Ook lijkt het merk volledig uit mijn regio, 75 km rondom zwolle, vertrokken te zijn bij de dealers. Giga jammer want, ook door bijv. Een mooie forumrit van een paar jaar geleden, had en heb ik wel echt een binding met het merk.....zou blade jj magic die paar jaar geleden hier zo actief was stiekem nog wel eens meelezen??😜😜

Storm-biker
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54

Storm-biker 09 aug 2018 17:25

@Feskens
Bekend, terugkerend, probleem bij Mavic wielen. De body even laten smeren en je kunt er weer een tijdje tegenaan.

feskens
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:52

feskens 20 aug 2018 14:12

All,

Gister in mijn dorpjuh Etten-Leur de profronde bezocht. Met de aanwezigheid van de hele tour top5 een must om even langs te gaan natuurlijk.

Op zoek naar mijn eerste biertje ergens nabij de start/finish stuit ik op een paar retro/oude wagens met idem dito fietsen op het dak, leuk om even een praatje te maken met de mensen die erbij stonden......so I did....

Ik loop door richting de bar met "kwaremont" bier als ik in mijn ooghoek ineens een heel bekende fiets zie staan: een Sonic!! Ik knipper met mijn ogen en zie een hele stent Jan Janssen met daarin de gebroeders Janssen. Na al die jaren herkennen ze me nog ook nog, en hebben we lekker staan babbelen over onder meer de mooie forumritten.

Ik las hier dat JJ een beetje achterblijft met de DISC's, maar de fietsen die daar stonden waren er allen van voorzien. Tevens vond ik de SONIC er weer/nog steeds superstrak uit zien. Kleurstijlen zijn een kwestie van "smaak", maar wat de heren bij zich hadden was ZEKER mijn smaak!

Kortom, ook deze ervaring met het merk Jan Janssen is voor mij weer zeer positief.

Waar kom je immers een stent tegen van een fietsenmerk waar ze je kennen, zeer mooie fietsen staan, ze je met een gratis 'goodie" gedag zeggen en ook nog geweldige tips geven om het fietsplezier te verhogen. Want fietsen moet leuk zijn en je moet ervan kunnen blijven genieten.....niet alleen op die teller kijken dus!!! (waar ik me ook schuldig aan maak overigens :) )

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 20 aug 2018 16:23

feskens schreef: 20 aug 2018 14:12 Ik las hier dat JJ een beetje achterblijft met de DISC's, maar de fietsen die daar stonden waren er allen van voorzien. Tevens vond ik de SONIC er weer/nog steeds superstrak uit zien. Kleurstijlen zijn een kwestie van "smaak", maar wat de heren bij zich hadden was ZEKER mijn smaak!

Kortom, ook deze ervaring met het merk Jan Janssen is voor mij weer zeer positief.
Op de stand is nog niet bij mij in de schuur.


Maar de naam Jan Jansen is anno 2018 niet zoveel zeggend meer. Toen hij in 1968 won, was mijn moeder 7. En ik zelf schuur nu al tegen mijn mid-life crisis aan. Dus wat betekend het voor mensen tussen de 20 en 30?

Dus moet je het hebben van goede fietsen en goede marketing die aansluit bij nieuwe doelgroepen.

Die 1968 fiets is leuk voor een paar oude diehards. Maar generaties die jonger zijn dan mij, halen hun info van internet/instagram. Nu zijn ze totaal niet op sociale media vertegenwoordigd. En op die website is het mij niet duidelijk of ik DI2 kan krijgen op een Sonic. In 2018 is Disc, aero en DI2 wat gebruikelijk is om te kunnen concurreren. Het is niet verplicht om dit te hebben. Maar mensen die het zoeken, gaan ergens anders kijken.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 20 aug 2018 16:46

Mooi te lezen! ben benieuwd naar de nieuwe collectie 2019.....

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 20 aug 2018 22:00

Ik heb je niet gezien Frank, zou leuk geweest zijn. Bij het halen van een paar drankjes heb ik even snel gekeken bij de JJ fietsen met de bedoeling na afloop even beter rond te kijken. Mislukt, aan het eind van koers waren de broers J & P J. verdwenen. De jubileumfiets zag er mooi uit maar kost ook een paar duiten.

Mijn Eclypse is nu 10 jaar oud en voldoet nog steeds, weliswaar met Fulcrum R3 wielen sinds de Mavic Aksium's versleten waren. Of de volgende fiets een JJ wordt betwijfel ik. Ik vind het assortiment niet aansprekend.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 20 aug 2018 22:59

feskens schreef: 20 aug 2018 14:12 All,
...Ik knipper met mijn ogen en zie een hele stent Jan Janssen met daarin de gebroeders Janssen. ...
Ik ben voorzien van een aantal stents en ik kan je verzekeren dat dat toch heel andere dingen zijn dan stands bij een wielerwedstrijd :?

pvg61
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 aug 2018 13:49

pvg61 26 aug 2018 14:19

Beste Feskens,

Helaas is uw engels ook niet meer 'up to date', want volgens mij is het geen 'stents' maar 'stands'. Een kniesoor, ik dus, die daar op let, want je spreekt het wel hetzelfde uit.
Ik heb vaak op het punt gestaan mijn mooie blauwe JJ Vitus 979 te verkopen. Volledig Campagnolo Super Record afgemonteerd en had ook mavic wielen met campagnolo naven, en het voorwiel had gesoldeerde spaakverbindingen voor meer stijfheid.gegaa
Altijd als ik er weer wat kilometers mee maak, nu minder dan vroeger, 25 jaar terug, verrast mij nog steeds het fietsplezier dat de fiets mij geeft.
Onlangs heb ik de wielenvervangen door Campagnolo Omega's. Ben daardoor wel van tubes op draadbanden over gegaan.
De cassette, voorheen 7 tandwielen, telt nu 8 tandwielen. Nieuwe ketting. Afstellen, en gaan.
Werkelijk weer een zonnetje om op te fietsen, zo strak, zo licht, maar wel vintage ...

Groet,
Paul

Afbeelding

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 26 aug 2018 22:01

Leuk dat je nieuw bent op dit forum en Leuk fietsie! En vooral mooi dat je hem nog gebruikt. Is dat op die vintagefiets nu een voorwiel met schijfrem die je niet gebruikt?
Veel plezier nog op die oude bak....👏👍😀. Mijn huidige JJ heb ik nu ongeveer 6 jaar. Mn oude voorganger is 22 jaar meegegaan...

Plaats reactie