Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Jan Janssen

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 10 jun 2018 11:24

Tsja, typisch Nederlands om een limited edition op de som van de losse onderdelen te beoordelen. De Eddy Merckx 70th limited edition was z'n € 14.000 in dat opzicht ook niet waard en zo zijn er nog tig voorbeelden. Onder oudere fietsers is Jan Janssen nog altijd een naam en er zijn in die oudere generatie ongetwijfeld wel mensen te vinden die dit bedrag makkelijk neertellen voor een stukje nostalgie gecombineerd met een tweedaags arrangement tijdens de JJ classic - inbegrepen in de prijs? Die indruk krijg ik wel...

https://www.janjanssen.nl/fietsen/1968/
De productie van de 1968 limited-edition fiets is gestart. De eerste exemplaren zullen worden overhandigd op 30 juni tijdens de Jan Janssen Classic. Wil jij ook meerijden op jouw exclusieve 1968 en deel uitmaken van team Jan Janssen ? Bestel dan snel!

*** P R O G R A M M A ***

vrijdag 29 juni
– diner met Jan Janssen in ’t rennershotel te Wageningen
– uitreiking door Jan Janssen van jouw persoonlijke 1968
– overnachting

zaterdag 30 juni
– onbijt
– deelname Jan Janssen Classic (110km) in VIP-peloton op jouw persoonlijke 1968
– BBQ en borrel
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 10 jun 2018 19:25

Ik denk dat je gelijk hebt. De meeste Nederlanders zijn er denk ik te 'nuchter' voor.
Dat heeft ongetwijfeld met de mentaliteit te maken. Wij zijn niet zo van de (sport)heldenverering.
Anders was het niet meer nodig om nu nog te adverteren met deze special edition....dan was ie al lang uitverkocht geweest...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jun 2018 15:40

Het probleem is volgens mij meer dat het merk Jan Janssen toch een beetje een Sensa/Bulls (doe maar normaal dan doe je al gek genoeg) imago heeft en daarom is een limited edition gewoonweg niet interessant voor verzamelaars en liefhebbers van staal.

Vergelijken met die Merckx is ook niet eerlijk. Jan Janssen is alleen in Nederland groot, Merckx overal op de wereld.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 11 jun 2018 15:59

Daarbij heeft het fietsenmerk Merckx het ook niet meer zelfstandig gered. Je zou deze 1968 uitgave ook kunnen vergelijken met de Gazelle CM125. Die heeft wel een grotere oplage en je koopt een los frame.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jun 2018 16:30

En die CM125 euro was best aantrekkelijk geprijsd voor topkwaliteit staal dus ook voor de niet hardcore verzamelaar interessant.
Campagnolo Ultra Dork

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 11 jun 2018 16:45

De vergelijking met de Merckx is puur ook de som van de onderdelen: waar die bij de Merckx geen veertienduizend euro was is die bij de JJ geen 4468 euro. Zowel bij Merckx and JJ (plus nog tientallen andere limited editions zoals al die specials Trek Madone's uit de Armstrong tijd) is alles boven die som emotie en ik denk dat JJ hiermee op een heel andere doelgroep mikt dan wie we hier zoal als forumlid hebben: het idee is een fiets die het gevoel geeft van de fiets van Janssen van toen: staal, de rode kleur, zilverkleurig Campa, zilverkleurige wielen, etc., waarbij looks belangrijker lijken dan begeerlijkheid van de losse componenten. Bovendien is in de prijs een tweedaags arrangement inbegrepen waarbij het helemaal draait om dat zelfde gevoel: dineren met Jan Janssen die je ook nog eens persoonlijk je fiets overhandigt, de JJ classic fietsen en daarna nog een BBQ met Janssen. Dat is een heel specifiek, in de regel ouder publiek en ik denk dat in die doelgroep de nostalgie en budget wel aanwezig zijn om een aantal van deze fietsen te verkopen.

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 11 jun 2018 17:20

Ik vind de prijs wel meevallen en als ik nog ergens een overtollig gevuld stenen varken had staan ging daar nu de hamer op.
Ook gewoon leuk hoe het naast de fiets zelf is aangekleed.
Een die groep is echt zo slecht niet. Sterker dit is gewoon een hoogwaardige groep. Er zijn alleen lichtere groepen en die zijn vooral duurder.
Ik zie sowieso veel argumenten langskomen die voor een product als dit niet relevant zijn.

Als ik het geld voor dit doel kon missen deed ik het en ik ging er ook nog op fietsen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jun 2018 18:56

Hoewel ik veel respect heb Jan Janssen als renner spreekt een dergelijk "vlees noch vis" produkt mij totaal niet aan.
Leuker zou zijn een replica van de fiets uit de Tour van "68, maar goed, die bouw ik zelf voor een paar 100€...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 11 jun 2018 22:44

Ernie C. schreef: 11 jun 2018 15:40 Het probleem is volgens mij meer dat het merk Jan Janssen toch een beetje een Sensa/Bulls (doe maar normaal dan doe je al gek genoeg) imago heeft en daarom is een limited edition gewoonweg niet interessant voor verzamelaars en liefhebbers van staal.
.
als dat imago inderdaad zo is in de markt, vind ik dat erg jammer en ook onterecht, maar ja ik ben bevooroordeeld :winkthumb:
Ik heb zelf wel erg een merkgevoel en merkbeleving bij JJ. Paar jaar geleden een prachtige dag oa gehad in Hoogerheide waar JJ de fietsen produceert, waar de hele familie Janssen ook bij aanwezig was, en heerlijk met een grote groep JJ fietserds ongeveer 90 km een 'fiets forum merkritje 'gemaakt.
Ook al is de merknaam misschien wat minder sexy. Ze waren volgens mij toch 1 van de eerste ,merken die iets meer 'customized" gingen werken met kiezen uit verschillende afmontagemogelijkheden, groepen en kleur van de fiets.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 11 jun 2018 23:17

Precies, en daarmee vertegenwoordigen Harry en Gerard - zonder dat ik hun leeftijd ken - precies het soort liefhebber waarop ik hierboven doelde - inclusief de charme van zo'n event dat door JJ ook aan de presentatie van de 68 wordt gekoppeld.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jun 2018 00:00

Maar de ene heeft het geld er wel voor maar koopt liever blauwe Italianen voor de ander is hij waarschijnlijk te duur ;) (schatting, zonder dat ik iemand in zijn portemonnee heb gekeken)
Ik gun het de familie Janssen van harte, ook omdat ik zelf wel een beetje fan ben van het merk maar ik zou het knap vinden als ze ze allemaal weten te slijten. Imho was het verstandiger om meer op "Jan modaal" te mikken als doelgroep en dan kon het nog steeds met staal, zilverkleurige Centaur en een meet & greet.

Ik denk ook eigenlijk dat de klant nog best te porren is voor een Jan Janssen fiets maar dat het vooral de fietsenmakers zijn die overstappen naar hippere merken met gladdere vertegenwoordigers.
Campagnolo Ultra Dork

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 12 jun 2018 15:13

Grappig dat je zo uitgesproken bent in wat JJ anders had moeten doen terwijl we feitelijk geen idee hebben hoe goed of slecht de verkoop van de 68 loopt.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie