Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

nrjansen
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2021 12:42
Contact

nrjansen 25 aug 2021 12:58

Voor wie geïnteresseerd is zie hier mijn laatste ervaring met de VeloBuild (099):
https://roadmeister.cc/update-1000km/
My VeloBuild VB-R-099 project Blog:
https://roadmeister.cc

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 25 aug 2021 15:09

nrjansen schreef: 25 aug 2021 12:58 Voor wie geïnteresseerd is zie hier mijn laatste ervaring met de VeloBuild (099):
https://roadmeister.cc/update-1000km/
Ik heb na 7000 km ongeveer dezelfde ervaringen, weliswaar met velgremmetjes en een glimmend kleurtje. Klapperende kabels (in het stuur) op minder strak asfalt is de grootste ergernis van deze fiets. Verder komt deze fiets in mijn opzicht overal goed tot zijn recht, zolang de ondergrond maar asfalt/beton is en het er een beetje strak bij ligt. Anders wordt het snel oncomfortabel

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 aug 2021 09:28

Het harde van het frame herken ik ook, had/heb dit op beide Chinese frames die ik heb/had.

Het rammelen van de kabels in het stuur is op te lossen door er kabelbandjes (tie-raps, colsonbandjes of hoe je het ook wilt noemen) rond te doen en de eindjes niet af te knippen. Die zorgen er dan voor dat de kabels wat vaster zitten. Op kasseien kan het dan wel nog rammelen maar het gaat veel minder zijn.
Afbeelding

basvv
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 11 aug 2014 10:55

basvv 26 aug 2021 14:35

Er bestaan ook foam buizen die gemaakt zijn om precies om een remleiding of schakelkabel te passen. Als je die er bij installatie overheen schuift, is het probleem ook opgelost. In een aero stuur kan dat soms wel een uitdaging zijn gezien de beperkte ruimte, maar zeker in het frame zou ik het altijd doen.

Zoiets dus: https://www.bike-components.de/en/capgo ... OYQAvD_BwE

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 26 aug 2021 17:02

Er is ook een grijze uitvoering voor versnellingskabels 4mm. Daar krijg je ook een Di2 stekker doorheen. Ik heb beide zowel in het frame als het stuur gebruikt.

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 26 aug 2021 17:43

Past in elk geval niet door mijn stuur. Heb daar een mm rondom bij de kabeldoorvoer in het stuur, past zo'n extra insolatiebuisje helaas niet overheen.
In de rest van het frame gelukkig geen rammels.

@basvv: Jij hebt/had toch ook dit frame+stuur, heb je daar wel wat omheen gekregen?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 26 aug 2021 17:58

Ik ken niet de hele layout maar kan die schuimbuis er niet van de andere kant in?

basvv
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 11 aug 2014 10:55

basvv 27 aug 2021 09:55

Ik heb inderdaad dat frame gehad (nu niet meer). Ik geloof dat ik het foam toen via de shifter kabelopening naar binnen heb geschoven (over de leiding heen), maar dat weet ik niet meer 100 procent zeker.

kevindelange
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2021 12:15

kevindelange 28 aug 2021 23:37

Ik kon het met de zoekfunctie zosnel niet vinden, maar heeft iemand hier wel eens via aliexpress een carbon cockpit besteld? Voor tussen de 50 en 70 euro staan er best leuke cockpits op. Maar zijn ze stevig genoeg...

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 02 sep 2021 10:07

Leuke blog, gave fiets. Nu met de 12s groep van shimano ben ik ook aan het denken om mijn canyon endurace te gaan vervangen. Ik heb laatst een bxt fully 29er opgebouwd met een mix van originele shimano xt/slx/deore parts een dtswiss wielset en een chinese vork van bolany. Bevalt erg goed.

chrisfietst
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2021 18:40

chrisfietst 08 sep 2021 15:07

Ik wilde even wachten tot al het gedoe met VeloBuild was afgerond, maar ik denk dat ik beter nu al vast mijn ervaringen tot nu toe kan delen. Ik had besteld:

068 frame, 1 kleur paintjob, beetje rood hier en daar
50mm hoge wielen, tubeless
geïntegreerd stuurtje

5 juli heb ik alles besteld. 21 augustus ontving ik mijn pakketje. Eerst was ik dolgelukkig, het frame leek prima kwaliteit, de velgen ook. De paintjob is redelijk strak, zeker voor de prijs. Als korting zouden ze er gratis bidonhouders en spacers bij doen. De bidonhouders heb ik gekregen, de spacers niet. Prima, die heeft amazon ook voor weinig.

Bij het oppompen van mijn 'tubeless' velgen blies ik de achtervelg op, meer info hier:
viewtopic.php?f=12&t=96057

Ik bleek clinchers te hebben ontvangen. Tubeless schijnt niet te krijgen te zijn. Als oplossing wilde Chris me een lege velg opsturen. Daar ben ik natuurlijk niet mee akkoord gegaan.

In de tussentijd ben ik er achter gekomen dat de stemlengte van het stuur 3cm meer is dan ik heb besteld. Ze hebben een totaal ander stuur opgestuurd, dat ook flink goedkoper was. Dit wilde Chris oplossen door het prijsverschil terug te storten. Leuk, maar daar worden mijn armen niet 3cm langer van.

Na een volle week mailen, regelmatig genegeerd te worden en uiteindelijk dreigen met een review en via mijn Paypal mijn geld terug eisen, gaan ze me uiteindelijk een nieuw achterwiel en stuur opsturen. Daarin probeerden ze me eerst nog een 40 dollar goedkopere en 100 gram zwaardere hub aan te smeren. Nu heb ik straks een novatec 291 hub voor, en een Powerway R13 hub achter, op zich geen ramp.

Dit is ervan uitgaande dat ze inderdaad dit weekend een wiel en passend stuur versturen, mijn vertrouwen in de gang van zaken daar is niet toegenomen. Ik heb dus een enige dosis geluk nodig om deze maand nog op mijn fiets te zitten. Dat is 3 maanden van bestellen tot rijden.

Gezien ik heel graag nog wil rijden dit seizoen, en bij Dengfu en anderen de tubeless variant ook niet te krijgen is, leg ik me er bij neer dat het clinchers worden. Toch, bij het volgende akkefietje ga ik niet eens meer mailen denk ik, maar laat ik Paypal het uitzoeken.

Iets meer over de fiets zelf, hij is wel heel erg mooi geworden!

Afbeelding

Ik heb zo'n 4cm van de seat post af moeten halen. Voor de steerer post heb ik nu nog zo'n 2.5cm boven het stuur zitten zodat ik nog een beetje met de hoogte van het stuur kan spelen voor ik hem definitief afzaag, maar als ik de geometrie van mijn oude fiets aanhoud eindig ik met een 2cm spacer onder het stuurtje.

Online zie ik dat vaak aangeraden wordt om een 5mm spacer aan de bovenkant over te houden, om de structurele integriteit van de tube te waarborgen. De fiets waar dit een replica van is (specialized venge) heeft dat niet, en ik zie op dit forum ook veel mensen die hem gewoon kort afzagen. Heeft iemand hier toevallig nog iets heel intelligents over te zeggen?

Ohja, en het bovenste balhoofdlagertje heeft speling in het frame. Vind je online meer gevallen van bij dit frame, ik kon het prima oplossen met PTFE tape.

En weet iemand toevallig waar deze dingen voor zijn? Heb ze nog niet nodig gehad.

Afbeelding

Al met al:

- De prijs / kwaliteit verhouding is fantastisch. Het is goed spul.
- De communicatie is zeer gebrekkig. Dat ligt niet aan de taalbarrière, maar aan onwil om een oplossing te leveren.
- Kleine gebreken zijn te verwachten, grote gebreken zijn zeker niet uitgesloten. Ze oplossen gaat met pijn en moeite.
- Tip, bestel nooit maar dan ook nooit items waarvan je niet tot in den treure met Chris alle details en de beschikbaarheid hebt besproken.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 sep 2021 15:56

Gezien ik heel graag nog wil rijden dit seizoen, en bij Dengfu en anderen de tubeless variant ook niet te krijgen is, leg ik me er bij neer dat het clinchers worden.
Een tubelesswielset zoals jij bedoelt is gewoon via Aliexpress bij CSC te bestellen: https://nl.aliexpress.com/item/32776764 ... 2f51iz3oZ6
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie