Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

swifty
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 30 okt 2005 16:40

swifty 08 jul 2020 21:33

Mensen met een Workswell 268 disc: Wat zijn de ervaringen met installatie balhoofd (kopstelling) icm interne kabels?

Ik heb mijn frame eergisteren binnengekregen en de fiets is opgebouwd. Ik heb allen problemen met het afstellen van het balhoofd. Pas als ik de bout erg strak aandraai is de speling weg, en dan draait het eigenlijk ook niet soepel meer.

De onderste spacer waar de kabels doorheen lopen kan niet vrij van het frame worden gemonteerd, en ik heb als oplossing dus maar die dunne metalen schijfjes gebruikt om op de "halve maan" die in het bovenste lager valt te leggen, dat geeft 1mm extra hoogte en dan loopt de spacer niet aan op het frame.
Aars die metalen spacers zitten ook ernstig in de weg van de remleidingen dus ik vermoed dat ik iets niet goed doe.

Heeft iemand tips?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 08 jul 2020 21:47

Philippos schreef: 07 jul 2020 14:32 Moet het per se een Velobuild frame zijn?

http://www.carbonda.com/road/gravel/cfr505.html
Nee hoeft niet per se velobuild te zijn en ik zoek ook niet direct een gravelframe, 34mm is breed zat als dat er in past.
Die cfr505 komt ook niet direct uit kwa maat. (ok kleine maat met grote stuurpen zou kunnen)
ter info mijn andere racefiets maten :
emonda slr: 55,5 / reach 38,1
velobuild: stack: 54,4 / reach 38,4
op velobuild zit een 6mm hogere headset top cover.

Maar misschien dat ik gewoon appart topic open voor suggesties, zit ook helemaal niet vast aan chinees frames oid.
Keek toevallig ook naar Factor LS, totaal andere prijsklasse maar komt redelijk overeen met wat ik zoek.

swifty
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 30 okt 2005 16:40

swifty 08 jul 2020 23:02

Balhoofd heb ik inmiddels kunnen afstellen. De remleidingen lagen langs dezelfde kant langs de vorkbuis en dat gaf problemen. Nadat ik een remleiding langs de andere kant liet lopen was afstellen van het balhoofd een makkie. Gelukkig hoefde ik alleen de remklauwen even los te schroeven van het frame om genoeg speling op de kabels te krijgen om ze om de vorkbuis te vouwen, Ik was even bang dat alles weer los moest

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 08 jul 2020 23:28

DDX schreef: 08 jul 2020 21:47 Keek toevallig ook naar Factor LS,
Als dedicated regen fiets zou ik het ook niet voor minder doen. :D
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

nielsharten
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jun 2014 17:28

nielsharten 09 jul 2020 09:52

Ik overweeg op het moment een chinees carbon frame te kopen. Echter, ik kan nog geen modellen vinden met een framemaat die groot genoeg lijkt te zijn.
Ik heb gekeken op Aliexpress en het nagevraagd bij Velobuild maar ze hebben niks met een stack van 620-625 en reach van 400+. De grootste stack bij Velobuild is minder dan 600mm.

Dus mijn vraag, heb ik pech of zie ik iets over het hoofd?

swifty
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 30 okt 2005 16:40

swifty 09 jul 2020 09:59

Hier is mijn Workswell 268 dan eindelijk :-) Omdat niemand anders dezelfde fiets heeft heb ik hem maar "zero one" genoemd. 7,72 kg zoals gefotografeerd. Helaas zie je op de foto niet dat de accentkleur donkerpaars chameleon is, het lijkt wel zwart hier. In het echt zie je dus een hele mooie paarse metallic gloed over die kleur heen, ik zal proberen bij zonnig weer wat betere foto's te maken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 jul 2020 10:19

Het ziet er netjes uit. Het spul uit direct uit china wordt steeds mooier moet ik zeggen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 jul 2020 10:24

Prachtige fiets swifty! :like:
Geen problemen gehad met de passing van de verschillende onderdelen en lagers?
Frame is alleen voor Di2 only, geen mechanische groep?

swifty
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 30 okt 2005 16:40

swifty 09 jul 2020 10:49

Bedankt scottpch,

Het enige waar ik mee zat is de afstelling van het balhoofd. Hiervoor moest ik de bijgeleverde dunne metalen spacertjes gebruiken om voldoende speling tussen balhoofd cap en frame te krijgen.

Omdat de kabels binnendoor lopen zitten die spacers in de weg van die kabels. Uiteindelijk heb ik die spacers maar doorgeknipt en er een stuk tussenuit gehaald, zodat ik een halve maan overhield, zoals ook de ring die in het bovenste lager valt is uitgevoerd.

Ik heb voor de zekerheid nog bij Workswell nagevraagd of dit de juiste methode was, en dat werd gelukkig bevestigd.

Dit zijn dus dingen die je zelf moet uitvinden. Verder passen de lagers, de remklauwen en zadelpen allemaal prima, en is de afwerking van het frame vrijwel op hetzelfde nivo als " westerse" merken.

De fiets kan ook met een mechanische groep worden uitgevoerd, hiervoor zijn specifieke onderdelen bijgeleverd, zoals een afdekkapje met een kabelstop voor de voorderailleur, en een afdekplaatje waar bij mij de junction in zit ingebouwd.

FrBr
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jul 2020 20:37

FrBr 09 jul 2020 11:01

Hele mooie fiets, swifty!

Mijn 268 disc gaat volgende week donderdag op transport en ik schrok even van je balhoofd issue maar gelukkig is dat snel opgelost. Mocht het strax nodig zijn stuur ik je nog een PB.

Veel succes ermee.

swifty
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 30 okt 2005 16:40

swifty 09 jul 2020 11:26

Hoi FrBr, ik was er ook wel ongelukkig van ja, maar het is helemaal goed gekomen. Let er op dat je de remleiding van de achterrem langs de rechterkant van de vorkbuis laat lopen en de remleiding van de voorrem langs de linkerkant. Zo gemonteerd loopt het balhoofd mooi soepel.

Nog een tip: probeer de remleiding vanuit de balhoofdbuis naar de achterkant te voeren door er eerst een kabel vanaf de achterkant in te schuiven die als geleidekabel kan dienen. Zodoende kan je de remleiding voorzien van tochtstrip o.i.d. om geklapper te voorkomen. Ik heb dan niet gedaan en bij grote stuuruitslag hoor je de kabel tegen het frame aan slaan. Of dit op de weg zal gebeuren weet ik nog niet, maar ik zou het dus de volgende keer dus zo aanpakken. Dit gaat sowieso gebeuren als het getik in de praktijk hoorbaar is, maar ik probeer het eerst zo, want de remleiding vervangen is echt een aardig klusje

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 09 jul 2020 11:41

mhr-zip schreef: 08 jul 2020 23:28 Als dedicated regen fiets zou ik het ook niet voor minder doen. :D
Haha ja prijzig idd, anders had ik hem denk al direct besteld.
Nu eerst maar eens kijken wat andere opties zijn.

Dus mocht iemand mooie china frame optie weten.

Plaats reactie