Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 aug 2021 11:04

MPolleke schreef: 07 aug 2021 10:00 Remkabels voor schijfremmen zijn gewoonlijk hydraulisch. Gaat de fabrikant kabelstops inbouwen dan worden er heel veel mensen boos :)
Ik begrijp dat je schijfremmen met kabels hebt?

En voor de duidelijkheid, het gaat over remkabels, niet over derailleurkabels toch?
Nee, hydraulische leidingen zijn voor hydraulische remmen. Of dat nu velg- of schijfremmen zijn.

Je hebt namelijk zowel mechanische als hydraulische schijfremmen. En evenzo heb je ook hydraulische en mechanische velgremmen.

Gezien de vraag, gaat het om mechanische remkabels, en als het even kan zou ik die met buitenkabel en al door het frame geleiden. Past dat niet, dan zul je een oplossing moeten zoeken waar je iets van kabelstops toevoegd.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 aug 2021 11:24

Vrijwel alle mechanische schijfremmen werken met een kabelstop op de remklauw zelf. Daar zit ook een barrel adjuster voor de kabelspanning. Dus volgens mij kan je juist alleen maar een volledige rem buitenkabel gebruiken met mechanische schijfremmen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 17 aug 2021 12:20

thestudent schreef: 17 aug 2021 11:24 Vrijwel alle mechanische schijfremmen werken met een kabelstop op de remklauw zelf. Daar zit ook een barrel adjuster voor de kabelspanning. Dus volgens mij kan je juist alleen maar een volledige rem buitenkabel gebruiken met mechanische schijfremmen.
Dat hoeft niet. Een gewone velgrem heeft ook een adjuster en kabelstop op de klauw. En gaat maar zelden een complete buitenkabel door het frame.

In het geval hierboven, met geintergreerde kabelloop vanaf t stuur, ontkom je mijnsinziens niet aan volledig buiten/binnen vanaf het stuur.

statusquooh
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 20 feb 2016 09:04

statusquooh 17 aug 2021 20:37

chrisfietst schreef: 16 aug 2021 22:00 De mijne is ook eindelijk onderweg hoor. Ze vroegen of ik nog wat bij wilde leggen voor DPD verzending omdat dat met de nieuwe regels toch goed lijkt te gaan, heb ik toch maar gedaan.
Ik heb dat niet gedaan en zie wel wat de douane doet.

Fietsmaatje
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2021 09:08

Fietsmaatje 18 aug 2021 10:29

Ik heb dat ook niet gedaan en had totaal geen problemen bij de douane.
I

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 18 aug 2021 16:56

Ik ben begonnen aan een nieuw Chinees avontuur. In het verleden heb ik zelf 3 frames uit China laten komen en legio bekenden en onbekenden geholpen. Nu ga ik een frame laten maken (titanium), en dan helemaal volgens mijn wensen. Dat gaat uiteraard een lange, maar ook, komische weg worden. Op één van mijn eerste vragen: bieden jullie de mogelijkheid van een T47 bottom bracket?, kreeg ik een volledige uiteenzetting aan de hand van technische tekeningen dat een 47 tandblad niet ging werken met een clearance van minimaal 2.5 inch op een 28inch velg (andere wens). :D
Ik heb geen haast, maar ben wel erg benieuwd waartoe dit gaat leiden.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 aug 2021 17:07

Vertel ons meer over het project !

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 18 aug 2021 17:44

Mijn huidige gravelframe heeft inmiddels bijna 30.000km gelopen. Ben er eigenlijk ontzettend tevreden over, op 2 kleine puntjes na: tyre clearance (met name voor ritjes op het strand, en avonturen in het buitenland), en gebrek aan bevestigingsmogelijkheden (alles met straps, en dat gaat altijd schuiven en zorgt voor lak schade). Het frame ziet er behoorlijk afgeragd uit.
In mijn zoektocht kwam ik uit bij gravel plus frames. Met name in de VS is daar vraag naar. Bijna allemaal zijn ze staal of tita. Staal heb ik al voor de weg, en lijkt mij niet het ultieme materiaal voor het strand. Prijskaartjes van € 5000 euro, vlogen mij om de oren. Slik.... Tot ik kwam bij Bearclaw, en hun Thunderhawk en Beaux Jaxon frames. Gaaf, betaalbaar, maar nog steeds niet helemaal wat ik zoek. Verder viel het mij op dat ze helemaal niets laten zien over de productie van hun frames. Interessant..... Een paar avondjes speuren later zat ik in 'China', waar ik warempel exact dezelfde tita voorvork zag (en frame). En ja, ze werken ook op basis van custom builds (kreeg direct een prijslijstje van de verschillende mogelijkheden).

Mijn wensenlijst:
* custom made (dus afgesteld op mijn lichaam (tekening Chesini roadbike is leidraad)
* titanium
* Clearance van minimaal 2.5inch op 28 velg en meer op 650B
* tita voorvork inclusief bevestigingspunten
* bevestigingspunten op bovenbuis en staande buizen
* 27mm zadelpen
* t47 bottombracket
* compact crank (liefst blijf ik rijden met huidige 2x11 set up. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan stap ik over naar Campa Ekar
* lazer cutting logo en waarschijnlijk toch een gedeeltelijke paintjob (alleen tita is tijdloos maar ook een beetje saai
* 12x100 en 12x142 vanwege bestaande wielsets
* interne bekabeling en flatmunt bevestiging voor 160mm schijven
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 aug 2021 19:33

@joostg, dat verdient een eigen topic.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Maruss
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 18 aug 2021 21:48

@joostg Dit lijkt eenbeetje op een ervaring van een vriend die een titanium frame liet bouwen bij een Russische titanium expert. Die wist alles van titanium, maar erg weinig van fietsen. Hij moest de maten geven en zij maakten het aan elkaar, maar een schrijffoutje in het bestek werd gewoon uit gevoerd. het resultaat was een beroerd frame, die na de nodige aanpassing toch wel bruikbaar was.

Nu vele jaren later is het een serieuze partij die wereldwijd levert. Tritonbikes.com

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 19 aug 2021 10:35

T47 bottombracket zit weinig marketing achter denk ik. Er zijn fabrikanten die het aanbieden, maar ze zijn er vooral erg stilletjes over. Zelfs de Engelstalige wikipedia had het een paar maanden geleden nog niet in de tabel staan :)
Mij lijkt het de enige juiste oplossing; een grote huls met schroefdraad. Dat hadden ze 30 jaar geleden al mogen bedenken.

Eigen topic is de fiets zeker waard.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 20 aug 2021 10:10

Fabrikanten houden helaas niet zo van een wereldwijde standaard. Het liefste houden ze alles zo exclusief mogelijk. Recent las ik ook over de nieuw gravel SRAM groep: 2 alinea’s marketing bullshit hoeveel beter, stijver en sneller het zou moeten zijn en daarna minstens net zo veel tekst over waar de groep niet meer compatible mee is. Ongeveer alles wat Sram hiervoor gemaakt heeft……..

Voor mij is t47 is perfecte oplossing omdat je kan werken met zo goed als alle crankstellen (diameter en lengte), en het makkelijk is in onderhoud (losdraaien, schoonmaken, invetten en vastzetten). Geperste oplossingen geven vroeger of later problemen.
Overigens zou BSA voor mij een goed werkend alternatief zijn.

Op het moment dat ik wat verder ben in mijn tocht en zaken concreter worden, zal ik een draadje openen onder ‘techniek’.

@maruss, dank voor de waarschuwing. Bij dit soort trajecten loop je altijd een risico. Ik ben overigens in gesprek met een partij die zich alleen bezig houdt met titanium fietsen en onderdelen. Dat zegt uiteindelijk niets over de lasser die alles in elkaar zet, maar er is wel de nodige ervaring. De eerste reactie was enerzijds komisch (ik praat over een bottombracket, zij over een tandwiel), maar de info was wel bemoedigend. Ze kunnen grafisch en cijfermatig inzichtelijk maken wat een bepaald tandwiel voor gevolgen heeft voor de ruimte in de achtervork.
Die Russische connectie is ook zeker interessant: vanaf $ 2500 voor een titanium gravelframe is netjes.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie