Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

marsvos
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 aug 2017 23:58

marsvos 26 jul 2021 09:09

Dankje voor de foto, maar dit is eigenlijk precies wat ik niet wil. Het stuur lijkt niet echt bij de spacers te passen. Ik zoek dus een stuur dat iets ranker is bij de pen, maar ik ben bang dat dat niet bestaat.

J-JBol
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 aug 2019 16:41

J-JBol 26 jul 2021 09:59

Ik snap wat je bedoeld. I.c.m. met de lagerkap van m'n Sensa Giulia G2 was dit de beste (betaalbare) optie in mijn ogen. Wellicht kun je op jouw fiets wel je lagerkap vervangen voor een die mooi aansluit op een geïntegreerde cockpit met spacers?

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 26 jul 2021 11:06

marsvos schreef: 26 jul 2021 09:09 Dankje voor de foto, maar dit is eigenlijk precies wat ik niet wil. Het stuur lijkt niet echt bij de spacers te passen. Ik zoek dus een stuur dat iets ranker is bij de pen, maar ik ben bang dat dat niet bestaat.
Zoek je dan eigenlijk niet (een moderne versie van) de Most Talon? Deze is/was er ook in andere merken en vast nog ergens te vinden. En misschien ook wel wat strakker dan het origineel. Overigens niet te verwarren met de Most Talon Ultra.

Afbeelding

Woesst
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 sep 2020 19:10

Woesst 26 jul 2021 11:13

wijmaar schreef: 24 jul 2021 14:28 Woensdag eindelijk m'n frame ontvangen, en na twee avonden sleutelen vandaag eerste rondje gemaakt, love it!

Opbouwen ging vrij soepel, alleen erg lang bezig geweest om de remklauw achter goed afgesteld te krijgen. Binnenkort uitgebreider :)

Afbeelding

Mooie fiets. Welke velgen heb je gestoken?
Sensa Giulia EVO

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 jul 2021 13:13

Ik krijg het balhoofd van mijn frame niet helemaal spelingsvrij.

Heb deze headset van Cane Creek besteld:
https://www.bike24.com/p2116191.html?ut ... m_term=any

De onderste spacer die om de voorvork gaat past er niet volledig om. Daarvoor heb ik de meegeleverde gebruikt waar een sneetje in zit. Die van Cane Creek is volledig rond zonder inkeping.

Ik monteer alles zoals het hoort, hou de stuurpen los en draai dan de headset vast om de speling eruit te krijgen, toch blijft er nog een heel klein beetje speling over...iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Afbeelding
Deze vorkkroon van Cane Creek past dus niet volledig om de vork.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 26 jul 2021 13:50

Mbt vorkkroon, heb je 2 opties, een schuurpapiertje langs de vorkbuis halen of die Canecreek een inkeping geven. Mbt speling, controleer of je topcap wel vrijloopt van je balhoofdbuis, if not then gebruik een microspacer/shim.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 jul 2021 13:54

Waarom gebruik je de meegeleverde balhoofdset niet.? In ieder geval om te proberen of je dit wel spelingsvrij kan monteren.

Belangrijkste is altijd te weten van welk onderdeel de speling vandaan komt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 jul 2021 14:23

Woefdram schreef: 26 jul 2021 13:50 Mbt vorkkroon, heb je 2 opties, een schuurpapiertje langs de vorkbuis halen of die Canecreek een inkeping geven. Mbt speling, controleer of je topcap wel vrijloopt van je balhoofdbuis, if not then gebruik een microspacer/shim.
Schuurpapiertje heb ik al een beetje gedaan, maar zit nog niet perfect. Ik begreep ook dat deze dan waarschijnlijk voor alloy is. Zal dit nog even navragen bij Cane Creek.

Ik heb er wel van die kleine zilverkleurige microspacers bij, maar ook daarmee krijg ik de speling niet weg.

Orlok schreef: 26 jul 2021 13:54 Waarom gebruik je de meegeleverde balhoofdset niet.? In ieder geval om te proberen of je dit wel spelingsvrij kan monteren.

Belangrijkste is altijd te weten van welk onderdeel de speling vandaan komt.
Die set al geprobeerd maar ook daarbij dezelfde speling. Het lijkt trouwens vanuit het onderste lager te komen. Geluid is bij beide headsets hetzelfde.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 jul 2021 14:48

Dat zou normaal gesproken niet moeten kunnen omdat zowel het onderste als het bovenste lager voorzien is van een schuine kant aan de buitenzijde die beide in het frame vallen. Verder zijn beide lagers voorzien van een schuine kant aan de binnenzijde, het onderste lager valt over de schuine zijde van de vorkkroon en in die van het bovenste lager valt een compressie ring ook voorzien van een schuine zijde. Welnu, door het aandraaien van de topcap krijg je druk op de compressiering van het bovenste lager en worden de lagers d.m.v. hun schuine zijden samengedrukt waardoor alle speling verdwijnt.
M.a.w. of de stuurbuiscompressieplug is niet goed geïnstalleerd (niet vast gedraaid) of de stuurpen en evt. spacers drukken niet voldoende op de compressiering van het bovenste lager en daar heb je nu die hele dunne ringen voor om dat op te lossen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

marsvos
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 aug 2017 23:58

marsvos 26 jul 2021 14:52

buddo schreef: 26 jul 2021 11:06
marsvos schreef: 26 jul 2021 09:09 Dankje voor de foto, maar dit is eigenlijk precies wat ik niet wil. Het stuur lijkt niet echt bij de spacers te passen. Ik zoek dus een stuur dat iets ranker is bij de pen, maar ik ben bang dat dat niet bestaat.
Zoek je dan eigenlijk niet (een moderne versie van) de Most Talon? Deze is/was er ook in andere merken en vast nog ergens te vinden. En misschien ook wel wat strakker dan het origineel. Overigens niet te verwarren met de Most Talon Ultra.

Afbeelding
Inderdaad zoiets zoek ik.

Dit zou een optie zijn qua design, maar alle reviews voor dit model zijn dan weer dramatisch
https://www.aliexpress.com/item/3295537 ... %2522%257D

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 jul 2021 14:58

Orlok schreef: 26 jul 2021 14:48 Dat zou normaal gesproken niet moeten kunnen omdat zowel het onderste als het bovenste lager voorzien is van een schuine kant aan de buitenzijde die beide in het frame vallen. Verder zijn beide lagers voorzien van een schuine kant aan de binnenzijde, het onderste lager valt over de schuine zijde van de vorkkroon en in die van het bovenste lager valt een compressie ring ook voorzien van een schuine zijde. Welnu, door het aandraaien van de topcap krijg je druk op de compressiering van het bovenste lager en worden de lagers d.m.v. hun schuine zijden samengedrukt waardoor alle speling verdwijnt.
M.a.w. of de stuurbuiscompressieplug is niet goed geïnstalleerd (niet vast gedraaid) of de stuurpen en evt. spacers drukken niet voldoende op de compressiering van het bovenste lager en daar heb je nu die hele dunne ringen voor om dat op te lossen. ;)
Bedankt. Ik heb even wat foto's gemaakt. Onderste vorkkroon en lager lijkt goed te zitten, vork sluit mooi aan op het frame. Ik heb al met 1 spacer getest, werkt niet. 2 spacers ook niet, kan nog met 3 proberen, maar geen idee of dat de oplossing is.

Wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Het lager lijkt er bovenop wat uit te steken, maar dit is bij beide (die bij het frame zat en de Cane Creek) het geval.
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 26 jul 2021 15:22

Even voor de zekerheid: die microspacer(s) moeten bovenop de compressiering, niet eronder. De Cane Creek 40 top moet je daarvoor even uit elkaar peuteren.

Plaats reactie