Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

zwemcoach1
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 aug 2012 20:14

zwemcoach1 27 okt 2012 10:49

jsparie schreef:Daar zijn jullie lekker mee in Belgie. Hoezo anti dumping ? Tegen deze prijzen is er echt geen sprake van dumping. Dit zijn toch vrij normale prijzen voor een carbon fietsframe dat niet van een bepaald merk is. Bij dumping denk ik aan tegen of onder de kostprijs, maar voor deze prijs kunnen dengfu en zijn leverancier er prima aan verdienen. Toch wel apart dat dit in NL (voor zover mij bekend) niet berekend wordt en in Belgie wel.
Daarom juist heeft men anti dumping ingesteld voor fietsen en onderdelen (frames, wielen, etc) van oorsprong uit China. Ongeacht wat jij daar betaald wordt dit nog steeds aanzien als dumping op de EU markt. Ik zou eigenlijk wel eens willen weten welke tariefpost men in Nederland aanhoud bij de inklaring van deze Chinese frames want in Belgie blijft Bpost hardstallig vasthouden aan de post met anti dumping terwijl er eentje is voor minder dan 300 stuks per maand die zonder is.

zwemcoach1
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 aug 2012 20:14

zwemcoach1 27 okt 2012 10:50

arco84 schreef:Na heel lang twijfelen heb ik me er ook aan gewaagd, de FM015 besteld bij Hongfu. Zaken gedaan met Pudding, wat een namen kiezen die gasten...Zoals zo veel mensen ga ik ook voor de mat zwarte 3K versie, en daar heb ik een vraagje over. Ik wil er een paar glimmende zwarte stickers op plakken, maar hoe lak je die af? Met welk soort lak? Heb al eerder een frame gespoten, maar vraag me af hoe je dat doet bij een mat zwarte versie?
Als je goede stickers hebt moet je niet aflakken en anders met kleurloze vernis doen.

mtbfool
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:14
Locatie: Helmond

mtbfool 28 okt 2012 05:55

jsparie schreef:Daar zijn jullie lekker mee in Belgie. Hoezo anti dumping ? Tegen deze prijzen is er echt geen sprake van dumping. Dit zijn toch vrij normale prijzen voor een carbon fietsframe dat niet van een bepaald merk is. Bij dumping denk ik aan tegen of onder de kostprijs, maar voor deze prijs kunnen dengfu en zijn leverancier er prima aan verdienen. Toch wel apart dat dit in NL (voor zover mij bekend) niet berekend wordt en in Belgie wel.
Anti dumping is een extra heffing om europese producenten te beschermen tegen goedkoop chinees spul.
Dit is in Europa een normale gang van zaken die niet door de douane in Nederland op alles wat binnenkomt word gecontroleerd op wat er binnenkomt.
Veel mensen zetten een gift of zo op de doos en dat het 50 euro kost maar als iedereen de werkelijk betaalde waarde vermeld gaat de 46% ook op die producten geheven worden.
Alleen als je vrijstelling krijgt ( die zeer moeilijk te verkrijgen is )dan kun je max 299 frame's per maand binnen trekken zonder dump heffing van 48%
Wat de vakhandel betaald voor dezelfde frame's die er door heel veel individuen naar Europa gehaald worden is een gotspe omdat die altijd die 48% moeten betalen zonder de vrijstelling.
Als de Douane selectief selecteerde op binnenkomst en de dozen openmaakt hetzelfde als wat ze bij de spullen voor de vakhandel doen dan koopt er niemand meer een frame in China omdat ze dan altijd de kosten moeten verdubbelen en dan is het niet meer lucratief voor een prive persoon om dit te doen.
Er zijn vrij veel misverstanden over dit hele gebeuren maar lees het maar eens na op de site van de douane , er zijn al gevallen bekend van frame's met de namen van fabrikanten er op die er wel tussen uit zijn gehaald en vernietigd.

Grtz; Mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 28 okt 2012 10:03

Uit het handboek Douane:
"Van dumping is sprake als exporteurs in een derde land (het land van oorsprong of een ander land van uitvoer) producten uitvoeren voor een prijs die lager is dan de prijs die onafhankelijke afnemers in het land van uitvoer moeten betalen".

Wat ik bedoelde is dat je volgens mij wel aannemelijk kunt maken dat er geen sprake is van dumping als je een frame voor Eur 500 + koopt. Dan is de prijs zeker niet lager, maar juist hoger dan de prijs die afnemers in het land van uitvoer betalen. Ik vind opvallend dat ik op dit forum alleen berichten lees over een berekende anti dumping tax in Belgie. Blijkbaar bekijkt de Nederlandse Douane dit toch anders.

Dat namaak, indien vastgesteld bij controle, vernietigd wordt daar kan ik me wat bij voorstellen.

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 28 okt 2012 10:55

Daarom juist heeft men anti dumping ingesteld voor fietsen en onderdelen (frames, wielen, etc) van oorsprong uit China. Ongeacht wat jij daar betaald wordt dit nog steeds aanzien als dumping op de EU markt. Ik zou eigenlijk wel eens willen weten welke tariefpost men in Nederland aanhoud bij de inklaring van deze Chinese frames want in Belgie blijft Bpost hardstallig vasthouden aan de post met anti dumping terwijl er eentje is voor minder dan 300 stuks per maand die zonder is.
Bij mijn weten wordt de importheffing en dus ook anti dumping beoordeeld op een zogenaamde geharmoniseerde code oftewel HS-Code. Importheffing is in EU verband afgesproken omdat de EU een douane unie is. De HS-codes liggen internationaal vast, je kunt ze op internet nazoeken. In de praktijk blijkt er toch ruimte voor interpretatie helaas, omdat niet alle productgroepen eenduidig beschreven zijn of kunnen worden. Wat ook zou kunnen is dat er door bepaalde leveranciers een HS code wordt gebruikt waarop anti dumping is ingesteld, waarbij er ook een HS code gebruikt zou kunnen worden waarop geen anti dumping zit. Dat staat dan los van de waarde van het goed. Als importeur is het altijd goed om je daar vooraf van te vergewissen.

Gr.
Jasper
Abide.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 28 okt 2012 11:26

zwemcoach1 schreef:
arco84 schreef:Na heel lang twijfelen heb ik me er ook aan gewaagd, de FM015 besteld bij Hongfu. Zaken gedaan met Pudding, wat een namen kiezen die gasten...Zoals zo veel mensen ga ik ook voor de mat zwarte 3K versie, en daar heb ik een vraagje over. Ik wil er een paar glimmende zwarte stickers op plakken, maar hoe lak je die af? Met welk soort lak? Heb al eerder een frame gespoten, maar vraag me af hoe je dat doet bij een mat zwarte versie?
Als je goede stickers hebt moet je niet aflakken en anders met kleurloze vernis doen.
Dat is ook mijn ervaring. Goede stickers blijven 5 tot 7 jaar kleurecht en zijn uitstekend waterbestendig. Daar is geen lak voor nodig en als je ze zorgvuldig weet te plakken zonder luchtbelletjes. Dat laatste is wel wel een uitdaging als niet geoefende stickeraar. Maar als het lukt, dan zie je nauwelijks verschil met gespoten letters en is extra bescherming overbodig.

embee64
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 01 apr 2007 20:25

embee64 28 okt 2012 16:46

@jansuh1992: je hebt een PB.

arco84
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 aug 2011 20:22
Locatie: Purmerend

arco84 28 okt 2012 21:02

Bedankt! Ga mooie stickers zoeken of ontwerpen..

maxwell
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 feb 2009 16:22

maxwell 06 nov 2012 11:33

mtbfool schreef:
jsparie schreef:Daar zijn jullie lekker mee in Belgie. Hoezo anti dumping ? Tegen deze prijzen is er echt geen sprake van dumping. Dit zijn toch vrij normale prijzen voor een carbon fietsframe dat niet van een bepaald merk is. Bij dumping denk ik aan tegen of onder de kostprijs, maar voor deze prijs kunnen dengfu en zijn leverancier er prima aan verdienen. Toch wel apart dat dit in NL (voor zover mij bekend) niet berekend wordt en in Belgie wel.
Anti dumping is een extra heffing om europese producenten te beschermen tegen goedkoop chinees spul.
Dit is in Europa een normale gang van zaken die niet door de douane in Nederland op alles wat binnenkomt word gecontroleerd op wat er binnenkomt.
Veel mensen zetten een gift of zo op de doos en dat het 50 euro kost maar als iedereen de werkelijk betaalde waarde vermeld gaat de 46% ook op die producten geheven worden.
Alleen als je vrijstelling krijgt ( die zeer moeilijk te verkrijgen is )dan kun je max 299 frame's per maand binnen trekken zonder dump heffing van 48%
Wat de vakhandel betaald voor dezelfde frame's die er door heel veel individuen naar Europa gehaald worden is een gotspe omdat die altijd die 48% moeten betalen zonder de vrijstelling.
Als de Douane selectief selecteerde op binnenkomst en de dozen openmaakt hetzelfde als wat ze bij de spullen voor de vakhandel doen dan koopt er niemand meer een frame in China omdat ze dan altijd de kosten moeten verdubbelen en dan is het niet meer lucratief voor een prive persoon om dit te doen.
Er zijn vrij veel misverstanden over dit hele gebeuren maar lees het maar eens na op de site van de douane , er zijn al gevallen bekend van frame's met de namen van fabrikanten er op die er wel tussen uit zijn gehaald en vernietigd.

Grtz; Mtbfool
Idd veel misverstanden. Wat jij schrijft klopt, maar is wel de helft van het verhaal.

Er zijn twee soorten vrijstelling, die er voor zorgen dat een fabrikant (misschien is de term assembleur hier meer gepast) Een voor kleine producenten, die mogen 300 frames per maand importeren. Die krijg je als je bij de douane een vergunning bijzondere bestemming aanvraagt. De meeste grote fabrikanten, zoals de Batavussen en dergelijke, hebben een ander soort vrijstelling, die mogen zoveel als maar kan importeren zonder anti dumping. Die vrijstelling krijgen de fabrikanten van de Europese commissie.

Die grote fabrikanten vragen wel prijzen alsof ze zo'n dumpingheffing moeten betalen. Winstmarges zijn enorm.

zwemcoach1
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 aug 2012 20:14

zwemcoach1 10 nov 2012 18:46


Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 10 nov 2012 19:00

zwemcoach1 schreef:project klaar, FR315
http://img6.imageshack.us/img6/3263/293 ... 055086.jpg

Afbeelding
Fraai, specs?
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 nov 2012 19:07

Mooie fiets hoor,alleen de shifters mogen iets hoger op het stuur. Nu ik nog eens kijk: Is die ketting nu niet te kort?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie