Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
Gebruikersavatar
wevergo
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 28 apr 2005 01:48

Gebruikersavatar wevergo 20 jan 2011 18:21

.

groenewold
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:27

groenewold 21 jan 2011 13:45

Heb nog eens die discussies gelezen over de z.g. replica frames. Ook ik vind het erg leuk om een replica Pinarello te bouwen (en op te fietsen). Met de naam heb ik nulkomma niks en dat is nog steeds zo en dat blijft ook zo. Als ik de wervende reklame van Pinarello zie (youtube), en van enkele andere z.g. bekende merken, dan krijg je een glimlach van de handige manier waarop fietsliefhebbers bespeeld worden en in hun hart getroffen worden. Een vergelijkbaar proces zie je merken spijkerbroeken en lookalikes. Een merkgevoelig persoon zou zich nooit met een merkloze spijkerbroek bij zijn vrinden durven te vertonen, en zeker niet met een replica uit Turkije of China die veel goedkoper is. Dat is een stukje sociale druk waartegen niet iedereen zich kan, wil of durft (op straffe van uitsluiting door de groep) te onttrekken.

Waarom dan toch een replica Pinarello frame en vork kopen? Nou, ik vind het design van het frame met ondermeer die kronkels wel heel erg mooi en ook bepaalde stijl en kleuren schema's (niet alle) zoals de BOB540 en de 464 Mclaren kleuren vind ik persoonlijk heel erg mooi om naar te kijken. Ik zie het als een prachtig schilderij, dat mijn emotie raakt. Wat dan zo fijn is dat de replica-prijs van het in China gefabriceerde frame wel acceptabel is, en dat het zo jammer is dat de prijs van het z.g. originele frame zo veel geld kost. Ik lees dat dat komt omdat men research and development kosten zou moeten terugverdienen aan klanten. Ik bedacht dat producenten en dealers toch ook produceren en distribueren om winst te maken, en liefst zo veel mogelijk? Als een vergelijkbaar frame in China 450 euro kost met painting en hier 3500 euro, dan wordt er dus per fiets ruwweg 3000 euro 'verdient'. Als je leest dat veel van die originele frames ook in China of Taiwan worden gemaakt (zoook mijn fantastische 'originele' fietsjack van Cannondale), waar de productiekosten lager zijn dan in Europa, dan zit er dus een aardige winstmarge op voor de producenten. Ik vind dat verschil gewoon te groot, tenzij de fabriek een rekensom publiceert waarom dat verschil zo groot is (en dus niet de rekenkunstenaars op dit forum). Ik bedacht ook dat Pinarello eigenlijk mij geld zou moeten betalen voor de gratis reklame die ik voor hen maak met die Pinarello decals op mijn frame.

De schreeuwerige Pinarello decall vind ik eigenlijk afbreuk doen aan het schilderij (vorm en kleurcompositie). Zelf spuiten of een andere oplossing vind ik teveel gedoe en kost uiteindelijk meer dan ik eraan wil uitgeven. Ben trouwens in de gelukkige positie dat ik ook een afgemonteerde originele Pinarello Dogma zou kunnen kopen, maar ik vind gewoon het prijsverschil tussen eigenbouw op deze manier en het origineel veel te groot. Met het prijsverschil kan ik ook andere leuke dingen doen. Namen als Orbea of Colnago vind ik daarentengen veel mooier klinken en lezen (behalve dat flauwe alfa-romeo-achtige klavertje drie/vier bij de Colnago naam vind ik weer afbreuk doen aan het Colnago schilderij). De naam Dogma 60.1 vind ik wel weer mooi gekozen, net als Prince of Paris. Eigenlijk had ik liever de naam Red Bull op het Pinarello frame gehad, want ik vind die naam mooi en macho, en het zou ook mooi aansluiten bij mijn bestaande fiets. Ik heb dus weer helemaal niks met die naamsverandering van Red Bull in Rose en koop dus nooit een frame met die naam erop omdat die me niks doet en bij mij (!) ietwat negatieve associaties oproept met iets niet-sportiefs (bijv. flower-power of de socialistische internationale). Bijvoorbeeld: sporten en hippie zijn dat past voor mij niet echt bij elkaar vanwege de verschillende niet-sportieve levensstijlen die ik (!) er mee associeer.

Wat wil ik nu met bovenstaande zeggen: merk-gevoelige mensen ontlenen hun plezier en genot aan het in bezit hebben en dragen of gebruiken van een specifieke merk. Juist door het originele merkprodukt te gebruiken 'horen ze bij de groep'. De reclame en image-building van het merk is daarop ook afgestemd. Mensen die een replica-product dragen of gebruiken worden resoluut buitengesloten en dat is natuurlijk heel logisch, want slechts 'originaliteit' maakt dat je erbij hoort. Replicagangers zijn in de ogen van merktrouwe mensen slechts farizeeërs, los van god. Ook weer heel goed te begrijpen vanuit het 'groepsgevoel' 'teamdenken'. Probeer eens met je nieuwe 2011 Yamaha Stryker en niet-foute HA-outfit je te begeven op het terrein van de meest bekendste Harley Davidson club in Amsterdam, om je als lid aan te melden: Jij en je motor worden op het terrein ter plekke gestript en in een krat buiten het terrein geplaatst, naast de grofvuilcontainer, met nadruk op grof. Dus, een replica-ganger wordt altijd buitengesloten door de groep merkgangers. Kan niet anders. De enige kans die de replica-ganger heeft die voor zijn welbevinden afhankelijk is van de 'goedkeuring' van anderen is om met anderen een replica-groep op te richten, ervaringen de te delen, elkaar te stimuleren, bijeenkomsten te organiseren, (pinarello)-replica wedstrijden of toertochten te organiseren, etc. De Replica-ganger die wat meer individualistisch is ingesteld m.b.t tot dit thema, is niet bang om te experimenteren en wil gewoon een betrekkelijk nieuw en ongebruikelijk pad bewandelen. Ken jezelf en kies waar je bij wil horen en accepteer de materiële en immateriële prijskaartjes die aan groepslidmaatschap hangt, en, geniet vooral van het fietsen en van de mooiste fiets in Nederland (jouw fiets).

De grote grap van het geheel is dat de grote massa mensen om ons heen (zoals die mensen die we vaak bijna omver rijden als we met 35km p/u op het fietspad op een zonnige dag door voorbij sjezen) veelal geen sjoege heeft van al die wielrenfietsmerken, laat staan van verschillen tussen replica's en originelen. Een aantal kent mogelijk wel merknamen van fietsen, maar blijft toch wel vaak steken bij sparta, batavus, union, raleigh. Exotische namen als pinarello, colnago, orbea zijn een brug te ver en met de emoties die veel wielerenthousiasten hebben als namen als campagnolo, shimano, pinarello, colnago, trek, etc. vallen, hebben ze al helemaal niks.

Voor de onafhankelijke replicaliefhebbers geldt dus: ...bouwen maar, maar reken er niet op dat de merkafficionado's je zullen omarmen. Dat is ook niet je doelgroep in het leven anders ben je wel verkeerd bezig. De meerderheid op straat zijn niet door specialistische fietsmerk kennis gehinderde mensen en zij zullen de schoonheid van je zelfbouw fiets bewonderen, als ze die mooi vinden, en je dat soms laten weten.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4406
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 21 jan 2011 13:56

Zou de tijd dan rijp zijn voor een Replica-Rit????
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

groenewold
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:27

groenewold 21 jan 2011 14:08

Wat dacht je van lest van augustus. Pinarello-replica (mijn god wat een naam) eigenaars: laat de wereld genieten van uw creaties. Kom goed gebruind en gesoigneerd aan de start en de monden vallen open. We vragen niet-officiele sponsering aan bij Pinarello vanwege de gratis reklame die we voor het merk maken. Als ze dat al niet doen gaat Pinarello metteen ook fietskleding, shirts, drankjes, etc., Pinarello fietsvakanties origaniseren en verdient goud geld, al was het alleen maar omdat hun naamsbekendheid wordt vergroot. Las ik niet ergens op het forum de opmerking dat er geen groter compliment aan een merk is als het nagemaakt wordt?

Gebruikersavatar
swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

Gebruikersavatar swoosh 21 jan 2011 15:03

Stop alsjeblieft met het publiceren van je dagboek hier, doe ff normaal en laat het hier uitsluitend gaan over "echte" informatie over Chinese carbonframes.
Afbeelding

eelcoz

eelcoz 21 jan 2011 15:04

Swoosh schreef:Stop alsjeblieft met het publiceren van je dagboek hier, doe ff normaal en laat het hier uitsluitend gaan over "echte" informatie over Chinese carbonframes.


:D

torino
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2009 17:08

torino 21 jan 2011 15:47

Hallo Groenewold,

Eindelijk mensen met een nuchtere kijk op de alledaagse dingen.

Het is een heel verhaal, maar ik sluit me hier volledig bij aan.
rijen, we zijn los!

eelcoz

eelcoz 21 jan 2011 15:50

torino schreef:Hallo Groenewold,

Eindelijk mensen met een nuchtere kijk op de alledaagse dingen.

Het is een heel verhaal, maar ik sluit me hier volledig bij aan.


Volgens mij was nu juist het idee van dit topic dat het over de 'inhoud' zou gaan en niet over wat iedereen hier van vindt. Die discussie is al eerder gevoerd, ergens in een imiddels gesloten topic.

HenH
Forum-lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 21 jan 2011 16:12

eelcoz schreef: Volgens mij was nu juist het idee van dit topic dat het over de 'inhoud' zou gaan en niet over wat iedereen hier van vindt. Die discussie is al eerder gevoerd, ergens in een imiddels gesloten topic.


+1
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

radje748
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 jan 2010 12:16

radje748 21 jan 2011 16:37

Goed even ontopic weer :)
Ik heb gisteren de eerste paar km's gemaakt met mijn china frame http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=46491 ...ik zeg bewust frame...velen hier halen fiets en frame nogal door elkaar :)
Ik heb die van mij afgemonteerd met Ultegra 6700, en rij met 2 wielsets(fulcrum racing 5 en Realsonic's)...
Gisteren met de Realsonics gereden....Fiets is opvallend stijf, ik moet nog wel goed zoeken naar de juiste zitpositie, maar eerste indruk is erg positief...
Is een dergelijke frame net zo goed/minder/beter dan een merk...geen idee, ik denk ook niet dat 90% van de hier rijdende fietsers verschil gaan merken..
Ik ben tevreden en rij nu tegen een relatief normaal bedrag een volledig carbon frame....en dat was mijn doel....doel geslaagd!

Gebruikersavatar
campo
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 aug 2006 23:11

Gebruikersavatar campo 21 jan 2011 22:33

Wordt het niet eens tijd voor een gezamelijk tochtje met al onze replica's c.q china bike's?

Gebruikersavatar
swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

Gebruikersavatar swoosh 21 jan 2011 23:32

@radje748

is dit nu hetzelfde als jouw frame?
(maar andere voorvork)



Afbeelding
http://www.carbonroadbikebicyclecycling.com/
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers