Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Gebruikersavatar
BoukeS
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 jun 2020 22:03

Gebruikersavatar BoukeS 05 aug 2020 21:15

rene schreef: 05 aug 2020 16:46 @boukes ; de crank is < 650 gram compleet met de “ zware “ 8 spider , as en bevestiging bouten en lagers.
Ja ik bedoelde ook dat ik daar op zou kunnen besparen (bij gebrek aan hollowgram). Mooie fiets! Mag zo hier staan ;-)

hayes

hayes 05 aug 2020 21:22

rene schreef: 05 aug 2020 16:46 @boukes ; de crank is < 650 gram compleet met de “ zware “ 8 spider , as en bevestiging bouten en lagers.

Voor de rest kan het gewicht makkelijk onder de 6 kg uitkomen, met lichter stuur / stuurpen en bv. de Campagnolo Bora Ultra 50 wielen met DA cassette en lichte snelspanners. Maar erg licht was niet de prioriteit.

Berk zadel en Deda stuur heb ik op al m’n fietsen ivm comfort. Dat zal niet snel veranderen.
kostprijs per gram? ;)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5952
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 05 aug 2020 21:45

@ hayes , wat bedoel je met kostprijs per gram ? Fiets / Zadel / Stuur ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

hayes

hayes 05 aug 2020 22:49

Ik snap het streven naar een laag gewicht, tot op zekere hoogte. Wat ik bedoelde was dat eens je een fiets van ca. 7 kg hebt, elke gram minder in verhouding veel kost.
Dus om die fiets van bv 6,5 naar 6 kg te brengen kost best wel aanzienlijk toch? Meer dan 1 euro per gram?

Ik veroordeel niets hé. En dat meen ik. Het is niet mijn geld. Maar met het geld van die laatste kg kan je meestal een heel fijne tweede fietsje kopen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5952
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 aug 2020 00:16

hayes schreef: 05 aug 2020 22:49 Ik snap het streven naar een laag gewicht, tot op zekere hoogte
Juist, en daarom heeft deze fiets in deze setup : Sram Force - Ultegra cassette - stuur van + 200 gram - zware wielen - normale butyl biba’s.

Kan allemaal veel lichter - maar gaat niet gebeuren.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 06 aug 2020 07:47

Streven naar een (heel) licht fietsgewicht is ook een hobby, niets mis mee. En vermits je maar met één fiets tegelijk kunt rijden is eentje van 6,5kg eigenlijk interessanter dan twee van pakweg 8kg, toch zeker als je 't hooggebergte ingaat. :mrgreen:

hayes

hayes 06 aug 2020 11:07

Zoals gezegd snap ik het wel. Ik ben ook altijd wel bezig met wat ik eventueel nog zou willen veranderen.
Maar boven (of onder in dit geval) een bepaalde grens wordt elke verbetering in verhouding heel duur als je het effect bekijkt.

Maar dat is met alles in het leven zo. Een auto van 60.000 euro is niet 2x keer zo goed, licht, veilig,... als ééntje van 30.000 euro. Wat niet betekent dat ik het afkeur. Maar het lijkt soms alsof dit gemeengoed is, terwijl misschien 10% daarmee bezig is.

Ik steek bv altijd een 105 cassette op m'n Ultegra fiets. Ik heb een alu stuur besteld zonder te weten hoeveel het woog. Bleek met 350 gram niet licht. Ik fiets er geen beetje minder fijn mee. Maar zoals gezegd, ik keur het niet af. Iedereen is op zijn manier met een fiets bezig. En goed dat we niet allemaal dezelfde mening hebben.

Waar ik me wel aan stoor dat is dat op sommige sites een fiets van 2500 euro als instapmodel behandeld wordt. Recent een vergelijking gezien van 2DT Swiss wielsets, alu vs carbon. Een wielset van 500 euro werd daar als instap behandeld. En dat is een beetje wereldvreemd.

Gebruikersavatar
BoukeS
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 jun 2020 22:03

Gebruikersavatar BoukeS 06 aug 2020 15:08

Ik begrijp de benadering van Rene helemaal. Zo heb je denk ik de gulden middenweg tussen een praktisch in te zetten en bestendige fiets tegen een zeer net gewicht.

"Weight weenie" is een heel andere (ook leuke!) hobby die ik ook erg leuk vind om te volgen mits ze wel en praktisch bruikbare fiets overhouden.

Overigens is de Supersix Evo natuurlijk op zichzelf al een geweldig frame als uitgangspunt (ook in weight weenie land).

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 06 aug 2020 15:11

hayes schreef: 06 aug 2020 11:07 Een wielset van 500 euro werd daar als instap behandeld. En dat is een beetje wereldvreemd.
De hele markt is "doorgedraaid", bij de gerenommeerde merken betaal je zo 3-4k voor een frameset... Kleding markt idem dito - prijzen gaan nergens meer over.

En dan ook nog eens te bedenken dat het meeste uit Azie komt :roll:
YFood !!!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 06 aug 2020 15:21

Iedereen doet wat ie wilt. Het rijden met de fiets, net als de fiets waarmee ik rijd, zijn voor mij twee hobby's. Met één koersfiets van pakweg een 2.000 euro heb ik een kwalitatief ding waarmee ik alles kan en die betrouwbaar is. Maar, ik wil dikwijls mooie dingetjes, en lichte dingetjes en,... . Heb ik dat nodig als wielertoerist? Neen, maar het is wel plezant, en ja op een cyclosportieve als de Marmotte ben ik met een 7 kg fiets waarschijnlijk een minuut of 5 sneller binnen als met een fiets van 8kg. En een lichte fiets rijdt werkelijk ook wel leuker, zeker een lichte MTB. Iedereen heeft wel zo zijn redenen om voor een (te) dure (lichte) fiets te gaan. Voor de show, voor de looks, nieuwsgezind, het gedacht,,... . Voorts maak ik niemands rekening. En ja, fietsen zijn duur geworden. Een fiets van 2.500 euro is inderdaad haast een instapmodel, zeker bij de grote merken. Die Cannondale SystemSix die ik op het oog heb heeft een Ultegra groepje en zelfs een 105 cassette, ding kost 5.000 euro. Tja.. .

hayes

hayes 07 aug 2020 15:51

Ik maak niemands rekening. Er zijn veel manieren om aan het fietsen plezier te beleven, gelukkig maar.
Toch maak ik me de bedenking dat het wel heel dure grammen worden.
Men vindt mij op het werk bv ook lichtjes gek om na nog geen jaar al weer een fiets te verkopen en een nieuwe (duurdere) aan te schaffen.

Ik heb geen andere dure hobby's, ik ga niet naar een duur all in resort op vakantie, ik rij met een Peugeot Partner,... Aan fietsen geef ik dan in verhouding wel veel geld uit. Al verdien ik er ook weer ca 1500 euro door woonwerk vergoeding.

Ok. Genoeg off topic. :mrgreen:

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 09 aug 2020 21:39

Heeft iemand ervaring met een krakende zadelpen in een 2020 Cannondale Supersix High-Mod?

Dit is een bekend probleem, normaal op te lossen door de aluminium zadelpen te vervangen door een carbon expemplaar. Maar mijn fiets heeft al een carbon zadelpen...

Fiets is inmiddels hiervoor al terug geweest naar de leverancier, die heeft alles volgens Cannondale specs gemonteerd inclusief te juiste carbon pasta. Resultaat... nog steeds enorm veel gekraak op alle ondergronden behalve glad asfalt.

Heeft iemand de oplossing?

Plaats reactie