Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 18 feb 2019 13:35

Klopt.. Was meer gezegd om de liefhebber van zijn nieuwe fiets gerust te stellen. ;-)

Andere punt, belangrijker, is dat de FM vaak een fiets zo mee geeft en zegt dat je er goed op zit. Heb zelf bij al mijn fietsen mijzelf voor lager moeten zetten en bij een Cannondale ATB zelfs een negatieve stem moeten zetten. Terwijl alle fietsen wel mijn maat zijn.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 18 feb 2019 15:07

@jappiex: De lokale veel winnaar is 2 meter en heeft een zadelhoogte van 91 cm. Dat deze spacers heeft is logisch. Anders kan deze renner beter bij het Chinees Staatcircus als Houdini.
Dat is ook mijn zadelhoogte (en ben 11 cm kleiner) en rijd met max. 1 cm spacers. Ik denk eerder dat hij extreem korte armen heeft aangezien het bovenlijk kennelijk erg lang is en (anders gaat een spacer toren ook niet werken)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 feb 2019 15:53

jappiex schreef: 18 feb 2019 13:35 Heb zelf bij al mijn fietsen mijzelf voor lager moeten zetten en bij een Cannondale ATB zelfs een negatieve stem moeten zetten. Terwijl alle fietsen wel mijn maat zijn.
Tja, is je fiets dan echt je maat? Of had er ook een andere model/merk met andere reach/stack verhouding beter bij je gepast?
Overigens vind ik het geen gekke oplossing hoor, beter zo, dan andersom.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 18 feb 2019 16:10

sharkman113 schreef: 18 feb 2019 15:07
@jappiex: De lokale veel winnaar is 2 meter en heeft een zadelhoogte van 91 cm. Dat deze spacers heeft is logisch. Anders kan deze renner beter bij het Chinees Staatcircus als Houdini.
Dat is ook mijn zadelhoogte (en ben 11 cm kleiner) en rijd met max. 1 cm spacers. Ik denk eerder dat hij extreem korte armen heeft aangezien het bovenlijk kennelijk erg lang is en (anders gaat een spacer toren ook niet werken)
Heb je het dan over zadelhoogte of bbl?
Zelf ben ik 1,89 m en heb een bbl van 94cm en zadelhoogte van 84cm. Volgens de “regeltjes” heb ik al lange benen (armen trouwens ook)

mark13
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 aug 2013 22:21

mark13 18 feb 2019 16:42

Zadel hoogte: hart trapas tot bovenkant zitgedeelte van het zadel.

De systemsix rijdt als een trein op het rechte stuk en door de bochten.

Qua verhouding zit ik met mijn 2 meter diep. Een groter framemaat is geen optie want die zijn er simpel weg niet als je wilt koersen. Cannondale is een van de weinige merken dat een strak frame heeft waarop je als groter mens normaal op kunt zitten zonder dat het geen kijk is.

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 18 feb 2019 16:47

mark13 schreef: 18 feb 2019 16:42 Zadel hoogte: hart trapas tot bovenkant zitgedeelte van het zadel.

De systemsix rijdt als een trein op het rechte stuk en door de bochten.

Qua verhouding zit ik met mijn 2 meter diep. Een groter framemaat is geen optie want die zijn er simpel weg niet als je wilt koersen. Cannondale is een van de weinige merken dat een strak frame heeft waarop je als groter mens normaal op kunt zitten zonder dat het geen kijk is.
Iemand van 2meter heeft vaak ook een langere armen en kan dus weer meer drop aan. In de regel zie je dan ook mensen met een relatief kort lichaam minder drop hebben, bijvoorbeeld een Quintana.

Afbeelding

Extreem voorbeeld maar Johan van Summeren is 1m97 en heeft ook een gigantische drop

Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 18 feb 2019 17:47

Ik denk echter niet dat de wielertoeristen die in de buurt komen van de lengte van Van Summeren ook zijn drop aan kunnen! Zelf die zijn vaak beter af met de drop van Quintana. ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 18 feb 2019 18:07

Er is onder invloed van de bike-fit volgens mij een duidelijke trend waarneembaar waarbij de diepe houding van Van Summeren niet meer wordt aanbevolen. Iets minder diep zitten geeft langer en meer power.

Zelf houd ik wel van diep zitten. Zeker op mijn ATB met een Lefty kon ik niet diep genoeg zitten. Je ziet met Lefty vorken vaker negatieve stems. Bovendien zitten zeker op de ATB ook veel mensen rechter op. Ook wedstrijdrijders. Ik snap dus wel dat de FM wat terughoudend is met mensen diep te zetten bij aflevering. En dat is dus ook mijn punt. Als mensen dan dieper willen gaan zitten moet dat mogelijk zijn en dat kan dus nog prima bij deze prachtige SystemSix.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 feb 2019 19:51

Volgens mij richten de bikefitters zich meer op de steeds ouder wordende wielertoerist en gaan ze liever aan de veilige kant zitten en kiezen ze niet voor maximale aerodynamica. Hetzelfde zie je bij de fietsfabrikanten die steeds grotere maten aanbevelen en dan het liefst ook nog eens met remschijven en hele dikke banden. Da is ook logisch want ze willen klanten die zeggen dat ze zonder klachten fietsen. Zonder klachten fiets je uiteindelijk meer en langer dus wordt je meestal ook sneller.

Maar als je 2m bent heb je inderdaad niet heel veel keus, zeker als je je frame een beetje lang wilt hebben en niet alleen maar hoog. De Systemsix is in ieder geval één van de hoogste aero fietsen. Uiteindelijk had een Supersix of Synapse beter gepast en dan had je ook nog eens een mooiere fiets maar dat is een persoonlijke keuze.
Campagnolo Ultra Dork

mark13
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 aug 2013 22:21

mark13 18 feb 2019 20:33

Mijn vorige fiets was de supersix. De systemsix is meer een wedstrijdfiets voor in Nederland. Systemsix rijdt beter dan de supersix. Ik ben er nog niet mee in de heuvels geweest.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 19 feb 2019 10:38

De systemsix rijdt als een trein op het rechte stuk en door de bochten.
Wat wil je dan nog meer dat de fiets zou moeten kunnen... :lol: ?
...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 feb 2019 12:21

Oppbogga schreef: 19 feb 2019 10:38
De systemsix rijdt als een trein op het rechte stuk en door de bochten.
Wat wil je dan nog meer dat de fiets zou moeten kunnen... :lol: ?
Nou, als een trein door de bocht moet je niet te krappe bochtjes tegen gaan komen :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie