Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 okt 2021 12:05

Eens met bovenstaande opmerkingen. Geef mij maar een klassiek ogend frame, met die typische dikke C'dale buizen (bij mijn CAD3 uit '96 ofzo was dat nog best vrij revolutionair ;-) ). Liefst zelfs zonder schijven.
Alleen de focus op kabels binnendoor begrijp ik niet zo goed. Dit voegt toch nauwelijks iets toe? En zelfs optisch zie je op een klein afstandje het verschil al niet eens meer. En het levert een hoop gedoe op (zeker bij hydraulische 'kabels', en zeker als ze ook nog door stuurpen en stuurbuis moeten). De enige versie van kabels door het frame waar ik goed mee kan leven is zoals op mijn Santa Cruz, waarbij kabel+buitenkabel door een buisje in het frame geleid worden (en vervangen dus super simpel is). Maar dat is zwaarder, dus voor een weight-weenie weer minder interessant.

Anyways, ik doe mijn beide supersixen (bj 2010) voorlopig nog niet weg :-)

PS: BB30 hebben ze bij C'dale zelf uitgevonden, dat doen ze voorlopig niet weg. Helaas, want ook bij mij is zelden 100% van mijn supersixen kraakvrij. T47 zou een mooie oplossing zijn, maar ik vraag me af of dat passend te maken is met hun eigen SI crankstellen (de SI crankstellen van 10 jaar terug zijn nog steeds een van de mooiste cranks die er op de markt zijn IMHO)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 19 okt 2021 13:49

Mooi dat iedereen zit te hopen op ongeveer hetzelfde, en wat we krijgen is precies het tegenovergestelde; een Aziatische open mold 13 in een dozijn met allerlei niet-standaard onderdelen die niet te vervangen zijn, alles in mat zwart of een totaal uit de lucht gegrepen kleurenpalet (roze en paars, is dat typisch cannondale?)

Overigens klinken de beschrijvingen hierboven als een Baum Corretto of Orbis. Alleen zijn die van titanium en 2-3x zo duur als wat een carbon massa product zou moeten kosten.

https://theradavist.com/tag/baum/

wvanerven
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 mar 2014 13:15

wvanerven 19 okt 2021 15:51

Inmiddels besloten, met enig pijn in het hart, dat mijn SSEVO (2016) vervangen gaat worden door de Colnago VR3s (wil discs). Zeker 15 jaar op een Dale gereden met heel veel plezier maar de huidige modellen spreken me totaal niet meer aan, jammer maar tijd om verder te kijken.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 okt 2021 16:41

richard84 schreef: 19 okt 2021 13:49 (...)
Overigens klinken de beschrijvingen hierboven als een Baum Corretto of Orbis. Alleen zijn die van titanium en 2-3x zo duur als wat een carbon massa product zou moeten kosten.

https://theradavist.com/tag/baum/
Ja, een Baum is voor mij wel zo'n beetje het eindstation. Als in: ooit wil ik er eentje, en dan nooit meer een andere. Zouden ze deze over 20 jaar nog maken? ;-)

Meer algemeen: het lijkt erop dat vooral de echte boutique merken nog fietsen maken zoals ik ze graag zie: klassieke framevorm (met bijvoorbeeld de staande achtervork vanaf daar waar de bovenbuis ook zit), oversized ronde of ovalen buizen, niet teveel propriety rotzooi. Er moet toch ook voor de meer mainstream merken een markt zijn voor dit soort fietsen? Niet meer bij Cannondale lijkt het..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 okt 2021 19:25

OPEN MIN.D past daar nog wel een beetje in. Net geen boutique meer denk ik?

Afbeelding
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 okt 2021 19:36

@ 53x11

In carbon bedoel je dan. Want in tita zijn er legio die daaraan voldoen.

OPEN is natuurlijk geen boutique. Dan moet je toch denken aan merken als Legend, FESTKA, Sarto, Argonaut en na-tuur-lijk FONS.

Overigens heeft Colnago ook wel klassieke frames.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 20 okt 2021 10:51

Eigenlijk lees ik dat Cannondale met een titanium versie van de vorige SuperSix moet komen met een T47 bracket in velgrem en disc uitvoering.
Bij voorkeur kabels zoveel mogelijk weggewerkt voor de disc versie en voor de velgrem versie mag het buitenom.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 20 okt 2021 11:16

Dat titanium maak ik er niet per se uit op (in die hoek zijn ook al zat aanbieders)

Volgens mij is de strekking meer vorige Supersix, zonder BB30 ;)

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 20 okt 2021 11:34

RKN schreef: 20 okt 2021 11:16
Volgens mij is de strekking meer vorige Supersix, zonder BB30 ;)
Exact. En om t leuk te houden eens in de zoveel tijd nog wat aan t gewicht schaven.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 okt 2021 11:50

Tita spreekt de meerderheid niet aan.
SS scherp in de markt zetten met een fatsoenlijk BB wel.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 okt 2021 12:45

De meerderheid loopt gewoon met de kudde mee en vindt alles wat door de marketing en journalisten als ouderwets wordt bestempeld stom.

Er kan best een markt zijn voor een klassiek ogende carbon fiets met velgremmen en een bb met draad (en bij voorkeur 10 speed record en/of een triple om zelf nog even een duit in het zakje te doen ;) ) maar de realiteit is dat een mainstream merk meer verdient met mainstream producten. Dat zie je bij eigenlijk in iedere branche terugkomen.

Voor de old school liefhebber heb je de boutique brands en de tweedehandsmarkt.

De mainstream klant moet wel stoppen met klagen dat alles zo duur is geworden. Als je continu nutteloze innovatie die niks toevoegt aan snelheid en fietsplezier eist (na papegaait), moet je ook niet zeuren als je het krijgt. De fabrikanten doen dit uiteraard ook niet uit liefdadigheid.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 20 okt 2021 12:54

En toch is het mainstream merk bij uitstek, Specialized, aanbieder van een alternatief voor het bovenstaande, met de Aethos. Opmerkelijk.

Je kan in een negatieve reactie wel zeggen dat ze zo alle niches proberen vullen uit winstbejag, maar de consument op zoek naar dit soort fiets is er natuurlijk wel mee gediend.
Afbeelding

Plaats reactie