Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 nov 2021 19:40

galileo2 schreef: 08 nov 2021 19:09 Omdat voor we over auto’s begonnen te lullen, werd geopperd dat fietsen van de vorige generatie beter zijn, want stijf en toch comfortabel . En dat de racefiets de laatste 10 jaar niet meer “doorontwikkeld “ is.
Mijn ervaring is toch anders.
Fietsen zijn wel doorontwikkeld, maar naar zuivere performantie toe is de laatste 10 jaar niet veel extra's meer toegevoegd. En de feiten zijn er wel. De hedendaagse fietsen zijn gemiddeld zwaarder en schijfremmen mogen dan wel wat beter remmen als het regenachtig weer is, ze zijn ook net iets gecompliceerder om te onderhouden dan een simpele velgrem. Net als de geïntegreerde bekabeling en het elektronisch schakelen. In de praktijk heb ik met m'n racefiets trouwens nog nooit remvermogen tekort gekomen met velgremmen, in geen enkele omstandigheid. Nu, ik heb me onlangs ook laten verleiden om een nieuwe te bestellen hoor (aero, disc, D-A Di2 12sp, interne kabels,...). Maar sneller rijden tegenover m'n 2012 SS EVO ga ik daar echt niet mee doen hoor, in de bergen zelfs minder snel.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 08 nov 2021 20:38

jakkel schreef: 08 nov 2021 19:40
galileo2 schreef: 08 nov 2021 19:09 Omdat voor we over auto’s begonnen te lullen, werd geopperd dat fietsen van de vorige generatie beter zijn, want stijf en toch comfortabel . En dat de racefiets de laatste 10 jaar niet meer “doorontwikkeld “ is.
Mijn ervaring is toch anders.
Fietsen zijn wel doorontwikkeld, maar naar zuivere performantie toe is de laatste 10 jaar niet veel extra's meer toegevoegd. En de feiten zijn er wel. De hedendaagse fietsen zijn gemiddeld zwaarder en schijfremmen mogen dan wel wat beter remmen als het regenachtig weer is, ze zijn ook net iets gecompliceerder om te onderhouden dan een simpele velgrem. Net als de geïntegreerde bekabeling en het elektronisch schakelen. In de praktijk heb ik met m'n racefiets trouwens nog nooit remvermogen tekort gekomen met velgremmen, in geen enkele omstandigheid. Nu, ik heb me onlangs ook laten verleiden om een nieuwe te bestellen hoor (aero, disc, D-A Di2 12sp, interne kabels,...). Maar sneller rijden tegenover m'n 2012 SS EVO ga ik daar echt niet mee doen hoor, in de bergen zelfs minder snel.
Ik moet je gelijk geven. Mijn persoonlijk fietsenbestand : S-works tarmac met Ultegra 6800 velgremmen en een Scott addict met Ultegra 8000 disc. De tarmac is ouder dan de Scott , maar weegt minder en ik rijdt er sneller op (houding is meer racy). Bovendien is wisselen van wielset bij de disc fiets lastiger, want dan moet ik de remmen opnieuw afstellen.
Alleen maar nadelen: nee, bij vochtig wegdek toch meer zekerheid. Bij afdalingen kost remmen een stuk minder moeite. Daar de steekassen, strakker sturen (bergaf)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 nov 2021 22:38

Steekas had ook bij velgremmen goede toevoeging geweest.
Hadden ze de hele schijvenheisa gewoon achterwege kunnen laten ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 09 nov 2021 08:31

daniel1975 schreef: 08 nov 2021 22:38 Steekas had ook bij velgremmen goede toevoeging geweest.
Hadden ze de hele schijvenheisa gewoon achterwege kunnen laten ;-)
Welke heisa :lol:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 nov 2021 08:40

Duurder, zwaarder, voor een leek lastiger.
Less is bore

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 09 nov 2021 09:14

galileo2 schreef: 08 nov 2021 20:38 Bovendien is wisselen van wielset bij de disc fiets lastiger, want dan moet ik de remmen opnieuw afstellen.
Gewoon zorgen dat je dezelfde naven in alle wielen hebt.

En trouwens, als je verschillende velgrem-wielsetjes hebt dan heb je hetzelfde probleem. Daarom reed ik in mijn velgremfiets ook dezelfde velgen. Die wissel je dan zonder enige moeite. En dat kan met disc dus ook. ;)
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 09 nov 2021 09:32

leon1 schreef: 09 nov 2021 09:14
galileo2 schreef: 08 nov 2021 20:38 Bovendien is wisselen van wielset bij de disc fiets lastiger, want dan moet ik de remmen opnieuw afstellen.
Gewoon zorgen dat je dezelfde naven in alle wielen hebt.

En trouwens, als je verschillende velgrem-wielsetjes hebt dan heb je hetzelfde probleem. Daarom reed ik in mijn velgremfiets ook dezelfde velgen. Die wissel je dan zonder enige moeite. En dat kan met disc dus ook. ;)
Het even manueel verdraaien van een stelschroefje aan een velgrem vind ik toch net iets minder ingrijpend dan je wielsets met dezelfde naven te moeten uitrusten hoor. ;)

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 09 nov 2021 09:47

Tja, ik zeg alleen dat het kan. Het is aan iedereen persoonlijk hoe ver je dit doorvoert. Maar niet klagen dat het een of het ander lastiger is. Zowel velgremmen als schijfremmen heb je in een paar minuten goed is mijn ervaring. De ene met de hand de andere met een inbus. Tenzij ook je blokje niet goed op de velg valt. Dan mag je ook gereedschap erbij pakken.

Maar ik snap wel waar dit vandaan komt. Ik werk ook regelmatig aan schijfremmen op de MTB. Dus die dingen hebben weinig geheimen. En veel wielrenners kennen natuurlijk alleen maar velgremmen dus schijfremmen is vaak abracadabra. Terwijl het echt geen rocket science is.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 09 nov 2021 10:03

Je moet mij niet vertellen wat schrijfremmen zijn hoor. Ik rijd sinds 2007 op m'n MTB's met schijven en heb hier ook al vijf jaar een gravel/wegfiets met schijven staan. Ik doe het onderhoud ervan zelf. Ik geef gewoon mijn ervaringen mee, en velgremmen zijn gewoon simpeler en makkelijker af te stellen. Zeker de SRAM discremmen zijn soms gewoon klote af te stellen omdat de speling erg miniem is. Fabrikanten zijn nog steeds bezig met de ontwikkeling van schijfremmen om de speling tussen remblokken en schijf te vergroten. De nieuwe D-A zou nu bijvoorbeeld 10% extra speling hebben. Dat heeft een reden hoor. En dan zwijg ik nog over het onderhoud, zuigertjes die haperen, SRAM met DOT olie, Shimano minerale olie, verschillende bleedkits,...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 nov 2021 10:06

leon1 schreef: 09 nov 2021 09:47 ....Terwijl het echt geen rocket science is.
Dan moet ik toch altijd aan deze sketch denken:

Gaat de discussie nu over velgremmen versus schijfremmen? Of over mechanisch (kabeltjes) versus hydraulisch (leiding, bleaden, vloeistoffen)? qua onderhoudsgemak dan. Dan zit er wel wat overeenkomsten met de sketch :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 09 nov 2021 10:35

:lol: :lol:

Het ontspoorde ergens toen het over oude vs. nieuwe fietsen ging. Dus ook oude vs. nieuwe remmen. :mrgreen:
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 09 nov 2021 11:31

Het gewicht van mijn fietsje inclusief schijfremmen, pedalen, twee bidonhouders, dubbele powermeter, Garmin mount, remsplitter en extra steun (FreeLock) vanwege m'n plexus laesie. Ik zie het probleem niet :lol:

Afbeelding

Nu zelfs nog iets lichter met AbsoluteBlack bladen en Revoloop binnenbandjes. Zit nu op 6,2kg incl. HideMyBell 8-) Rings Goirle is trouwens weer terug Cannondale dealer. Afgelopen vrijdag was de heropening en de vernieuwde showroom zag er erg strak uit. Dubbel zo groot nu! Ik vond de SuperSix EVO met de nieuwe Dura Ace en vooral de nieuwe gravelbike, de SuperSix EVO SE, toch wel erg kwijlenswaardig :)

Plaats reactie