Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 okt 2021 16:23

De nieuwe Supersix is niet zo slecht maar waarom lopen bij de mechanische versies de kabels buitenom?

Ook hoe het gedaan is bij de stuurpen verdient echt niet de schoonheidsprijs (op de foto niet zo goed te zien, maar in real life ziet het er echt knullig uit).

Qua prijzen is Cannondale relatief wel concurrerend maar persoonlijk zet ik ze niet op gelijk niveau met Specialized. Dat is allemaal gewoon net even strakker.
Bijlagen
supersix.jpg

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 okt 2021 16:28

havana schreef: 12 okt 2021 16:23 De nieuwe Supersix is niet zo slecht maar waarom lopen bij de mechanische versies de kabels buitenom?

Ook hoe het gedaan is bij de stuurpen verdient echt niet de schoonheidsprijs (op de foto niet zo goed te zien, maar in real life ziet het er echt knullig uit).

Qua prijzen is Cannondale relatief wel concurrerend maar persoonlijk zet ik ze niet op gelijk niveau met Specialized. Dat is allemaal gewoon net even strakker.
Is simpelweg de beste oplossing voor blijvende schakelkwaliteit van mechanische groepen. Het kan wel, maar het is het eigenlijk allemaal net niet binnendoor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5220
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 okt 2021 17:47

De oude directie van Specialized zit tegenwoordig wel bij Cannondale. Zou dat niet ook zorgen datber dingen veranderen? Even los van de overname door PON.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 okt 2021 18:12

Ja, dat zorgt ongetwijfeld voor een prijsverhoging en geen onderhandelruimte bij de dealers…..
Less is bore

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 12 okt 2021 18:27

havana schreef: 12 okt 2021 16:23 De nieuwe Supersix is niet zo slecht maar waarom lopen bij de mechanische versies de kabels buitenom?

Ook hoe het gedaan is bij de stuurpen verdient echt niet de schoonheidsprijs (op de foto niet zo goed te zien, maar in real life ziet het er echt knullig uit).

Qua prijzen is Cannondale relatief wel concurrerend maar persoonlijk zet ik ze niet op gelijk niveau met Specialized. Dat is allemaal gewoon net even strakker.
Dat is waar van die mechanische versies, maar de manier waarop ze de kabels door de balhoofdbuis heen doen lopen, vind ik wel knap gedaan. Niet door de lagers heen.
Ook dat van die stuurpen, is niet zo gek, je hebt een redelijk aero stuur, en de lengte van de stuurpen kan nog aangepast worden, zonder een compleet nieuw stuur te moeten kopen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 12 okt 2021 18:50

Kiekeboe schreef: 12 okt 2021 16:02

Ik vind de huidige Supersix toch wel een mooi frame. (€6599)
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... ra-di2-smu
Een Tarmac SL7 is gemakkelijk 1100 euro duurder. (€7700)
https://www.specialized.com/be/nl/tarma ... 800-187108

Ik zet hier nu de SuperSix EVOCarbon Disc Ultegra Di2 tegenover de Tarmac SL7 Pro - Ultegra Di2. Geen idee of dat wel kan, Misschien is de Tarmac wel zoveel hoogstaander als de Super6?
Cannondale is al langer niet meer wat het ooit was. Dat zeg ik, als Cannondale liefhebber en rijder (al zo'n 25 jaar), momenteel heb ik er nog vier in m'n bezit. De afwerking is niet meer wat het geweest is en ze blijven maar aanmodderen met die BB30 toestanden. 6.600 euro voor een SS Evo niet HM frame met een 11-speed Ultegra Di2 en Knot huismerkwielen en -onderdelen (dikwijls nog zwaar ook), Een echte prijskraker noem ik dat toch niet. En kabels bij mechanische groepen kunnen perfect allemaal geïntegreerd worden, bestaan zelfs conversiekits voor.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 okt 2021 19:48

Die kabelloop is gewoon verschrikkelijk. Je kan het stuur niet eens volledig draaien zonder de kabels af te snijden.

Enkel met knott-stuurpen ziet het er een beetje OK uit, met een andere stuurpen is het gewoon fugly:
Afbeelding

Verder best mooie fiets
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 okt 2021 20:38

Tja, om nu een paar kinderachtige design features het premium niveau van een fiets te laten bepalen vind ik nergens op slaan. Zolang de helft van alle grote wedstrijden dit jaar (grote rondes, monumenten, WK en OS) op een fiets met velgremmen en (van die vreselijke) zichtbare kabels is gewonnen, gaat die vlieger nog niet op.

Zaken als gewicht, degelijkheid, een logische geometrie, voldoende keuze aan maten en voldoende kleuren om uit te kiezen vind ik dan een stuk zwaarder wegen. Ik heb niet het idee dat Cannondale er dan onder de streep heel slecht op staat.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 okt 2021 21:48

Welnee, S-M-L-XL is genoeg joh.
Wie heeft er 13 maten en 9 kleurenschema’s nodig….
Less is bore

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 okt 2021 07:49

Premium is (voor mij) een fiets waar alles aan klopt en het uiterlijk hoort daar zeker bij (net zoals een probleemloos BB).

Ik zou voor de SuperSix in ieder geval niet meer willen betalen dan voor een Cube
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 okt 2021 09:08

Cannondale laat wel steken vallen maar dat geldt ook voor alle andere merken. Neem bijvoorbeeld de terugroepacties bij Specialized en Canyon momenteel. Je moet dan maar hopen dat ze nu met een oplossing komen die een fietsleven lang meegaat.

Een fiets waaraan voor jou (of mij, of iemand anders) alles klopt kan tegenwoordig zomaar een Cube, Giant, Radon of open mold Chinees zijn.
In functioneel technisch opzicht zijn de verschillen minimaal. Al die moderne balhoofden, sturen en zadelpennen lijken nu leuk maar ik vraag mij af hoe het met de onderdelenvoorziening op de lange termijn gaat uitpakken.

BB is in ieder geval meestal op te lossen, alleen moet je daarvoor niet bij de dealer of importeur zijn. Wat dat betreft passen ze prima bij Pon.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 13 okt 2021 09:16

daniel1975 schreef: 12 okt 2021 21:48 Welnee, S-M-L-XL is genoeg joh.
Wie heeft er 13 maten en 9 kleurenschema’s nodig….
De Pina-lovers ;)

Plaats reactie