Cannondale
Afgelopen dagen een drietal ritten op de SystemSix gemaakt. De bevindingen:
- Stuurt niet wezenlijk anders dan mijn SuperSix EVO hi-mod van 2018.
- Houdt duidelijk beter zijn snelheid dan de SuperSix, zeker als de snelheden oplopen richting 40 en sneller.
- Di2 schakelt sneller en nauwkeuriger dan Etap 11 speed.
- Stil, geen rammeltje of kraakje te horen. Enkel het zoeven van de 64mm hoge velgen. Ook op slecht wegdek is de fiets erg stil.
- Het S-Works Power zadel was de eerste twee ritten wat wennen, maar voorlopig kan ik niet anders zeggen dat het fantastisch zit.
- Comfort is niet minder dan van de SuperSix. Wellicht spelen hier de 25mm tubeless banden een rol? Op de SuperSix rijdt ik ook met 25mm banden maar niet tubeless en door de smallere velg vallen ze 2-3 smaller op de SuperSix.
Voorlopige conclusie; topfiets!
- Stuurt niet wezenlijk anders dan mijn SuperSix EVO hi-mod van 2018.
- Houdt duidelijk beter zijn snelheid dan de SuperSix, zeker als de snelheden oplopen richting 40 en sneller.
- Di2 schakelt sneller en nauwkeuriger dan Etap 11 speed.
- Stil, geen rammeltje of kraakje te horen. Enkel het zoeven van de 64mm hoge velgen. Ook op slecht wegdek is de fiets erg stil.
- Het S-Works Power zadel was de eerste twee ritten wat wennen, maar voorlopig kan ik niet anders zeggen dat het fantastisch zit.
- Comfort is niet minder dan van de SuperSix. Wellicht spelen hier de 25mm tubeless banden een rol? Op de SuperSix rijdt ik ook met 25mm banden maar niet tubeless en door de smallere velg vallen ze 2-3 smaller op de SuperSix.
Voorlopige conclusie; topfiets!
Dat Di2 nauwkeuriger schakelt dan eTap zit tussen je oren. Sneller zou kunnen maar aangezien het een zeer accurate verplaatsing is van de derailleur waar geen kabeltje aan te pas komt kan het enkel een afstelling fout zijn.
De ca 5,5 mm ( verplaatsing van de derailleur ) die de ketting/derailleur verplaatst per versnelling blijft ALTIJD ca 5,5 mm, zowel bij Shimano Di2 als bij Sram eTap 11 speed. Wel zou de cassette of ketting keuze een verschil kunnen maken in schakel beleving.
Voorlopige conclusie : mooie fiets, maar zoals bij elke moderne aero fiets is deze pas echt mooi imho zonder de stapel spacers. ( of het nu een 52cm frame betreft of een 62 cm frame )
De ca 5,5 mm ( verplaatsing van de derailleur ) die de ketting/derailleur verplaatst per versnelling blijft ALTIJD ca 5,5 mm, zowel bij Shimano Di2 als bij Sram eTap 11 speed. Wel zou de cassette of ketting keuze een verschil kunnen maken in schakel beleving.
Voorlopige conclusie : mooie fiets, maar zoals bij elke moderne aero fiets is deze pas echt mooi imho zonder de stapel spacers. ( of het nu een 52cm frame betreft of een 62 cm frame )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Sram ETAP 11 speed zal inderdaad niet onnauwkeuriger schakelen dan Di2. Het is wel merkbaar trager. Met name bij de voorderailleur lijkt het daardoor wat onnauwkeuriger te voelen, dit is echter gevoel.
De spacertoren wordt de komende dagen nog afgebouwd.
De spacertoren wordt de komende dagen nog afgebouwd.
Mijn vraag was eigenlijk ofdat de meerprijs van +- 1000 euro het waard is in vergelijking met een canyon,giant,etc. Met dezelfde groep is dat toch wel een serieus verschil
Bij een Cannondale dealer valt zeker wel een goede deal te sluiten. Er zijn dealers die 10% - 15% geven.
Mijn dealer geeft niet direct de maximale korting, echter zoals in een eerder post van mij te lezen krijg je wel een perfecte service, een perfect afgemonteerde fiets en een goede deal op accessoires.
Of een SystemSix zijn meerprijs waard is ten opzichte van een Giant of Canyon vind ik lastig te zeggen. Uiteindelijk moet iedereen dat voor zichzelf bepalen. Ik heb zelf ook een Propel getest en vond de SystemSix beter rijden, ment name comfortabeler, tevens zijn de Cannondale wielen een stuk mooier en voorzien van betere naven en spaken. Anderzijds de Propel had een mooie vermogensmeter standaard.
Met Canyon heb ik geen ervaring.
Mijn dealer geeft niet direct de maximale korting, echter zoals in een eerder post van mij te lezen krijg je wel een perfecte service, een perfect afgemonteerde fiets en een goede deal op accessoires.
Of een SystemSix zijn meerprijs waard is ten opzichte van een Giant of Canyon vind ik lastig te zeggen. Uiteindelijk moet iedereen dat voor zichzelf bepalen. Ik heb zelf ook een Propel getest en vond de SystemSix beter rijden, ment name comfortabeler, tevens zijn de Cannondale wielen een stuk mooier en voorzien van betere naven en spaken. Anderzijds de Propel had een mooie vermogensmeter standaard.
Met Canyon heb ik geen ervaring.