Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Neburhop
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2014 16:04

Neburhop 10 jan 2018 21:13

Nu ben ik nog niet heel bedreven in het zelfstandig onderhouden van mijn eigen racefiets, maar hoe vaak is het daadwerkelijk handig dat de kabels buitenom lopen?? Lijkt mij niet dat je elke maand gebruikt maakt van je achterrem kabel voor onderhoud.

Neburhop
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2014 16:04

Neburhop 10 jan 2018 21:23

Kennen jullie een vergelijkbare carbonracer , met minimaal 105, voor max 1750?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 jan 2018 21:39

Neburhop schreef: 10 jan 2018 21:13 Nu ben ik nog niet heel bedreven in het zelfstandig onderhouden van mijn eigen racefiets, maar hoe vaak is het daadwerkelijk handig dat de kabels buitenom lopen?? Lijkt mij niet dat je elke maand gebruikt maakt van je achterrem kabel voor onderhoud.
Volgens mij maak je iedere keer dat je remt gebruik van die kabel, maar dat is vast niet wat je bedoelt...
Af en toe zul je toch kabels moeten vervangen, en dat gaat met binnendoor kabels en heel stuk minder makkelijk. Bovendien dienen kabels binnendoor, zeker op de racefiets, geen enkel nut.
En kom nou niet aan met het argument dat het mooier is; van meer dan 1 meter afstand zie je het verschil echt niet.

Edit: lees net dat het nieuwe model een incourante maat zadelpen heeft. Nog een argument om voor het oude model te gaan. (Cannondale heeft de irritante neiging om steeds haar eigen "standaarden" te herontwerpen, zodat je min of meer gebonden bent aan hun producten)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 jan 2018 23:28

Juist als je zelf niet sleutelt zijn kabels buiten extra interessant. Scheelt weer uurloon bij de fietsenmaker.

Normaal koop je voor dat geld een instap carbon of goede aluminium fiets met 105. Dan is de oude Ultegra altijd beter. Als je hem mooi vindt en de geometrie past dan is het een prima optie. Ga je even zoeken in de aanbiedingen op internet dan kom je uiteraard nog enkele tientallen alternatieven tegen maar heel veel beter gaat het niet meer worden.

Kijk b.v. naar de Trek Emonda en Giant TCR voor vergelijkbare fietsen die regelmatig flink afgeprijsd te vinden zijn maar die zijn zeker niet beter dan de SS.

Mag het ook 105 zijn dan zijn er nog tientallen opties...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 11 jan 2018 07:33

Neburhop schreef: 10 jan 2018 21:13 Nu ben ik nog niet heel bedreven in het zelfstandig onderhouden van mijn eigen racefiets, maar hoe vaak is het daadwerkelijk handig dat de kabels buitenom lopen?? Lijkt mij niet dat je elke maand gebruikt maakt van je achterrem kabel voor onderhoud.
Ik heb nu een EVO en daarop meer dan 30.000 km gereden en in die periode maar 1 maal kabel vervangen. Niet eens omdat het direct nodig was, maar omdat ik andere kleur kabels wilde.
Maar de SS Evo, 2 x 11 Ultegra, Mavic Aksium voor dat geld zou ik zeggen: DOEN,
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jan 2018 10:58

Ik heb één fiets met interne kabels en eentje met externe, als ik moet kiezen neem ik liever intern. Daarbij is wel één belangrijke randvoorwaarde, namelijk dat de boel geen rare bochten maakt. Dan krijg je je derailleurs niet goed afgesteld, zeker niet als de boel wat ouder wordt.

Installeren stelt echt niks voor, mits je liners gebruikt. De voordelen zijn IMHO groot

- geen geklapper meer
- veel makkelijker schoonmaken
- minder troep in je kabels, gaan dus langer mee
- ziet er beter uit

Het zou me er overigens niet van weerhouden nog een fiets met externe kabels te kopen. Hoe vaak je ze moet vervangen? Ik doe het om het seizoen, dus om de 20.000 km. Veel hangt af van de weersomstandigheden waarin je rijdt. En uiteraard het terrein; in het vlakke Nederland hebben remkabels maar heel weinig te lijden.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 jan 2018 13:02

Ik wil er geen "kabeldiscussie van maken, maar:
Installeren stelt echt niks voor, mits je liners gebruikt. De voordelen zijn IMHO groot
Die moet je dan niet vergeten voor dat je de oude kabels eruit trekt (been there...), en ook met liners is het een stuk meer werk dan bij externe kabels
geen geklapper meer
Ik ben er vrij zeker van dat er meer mensen zijn die last hebben van klapperen met interne kabels dan met externe kabels. Een maatje van mij heeft bij zijn MTB alle interne kabels eruit gehaald en buitenom laten lopen omdat hij gek werd van het geklapper (dat ging dan wel om kabels waarbij de buitenkabel doorliep in het frame
veel makkelijker schoonmaken
Beetje makkelijker, maar zo veel scheelt dat niet, toch?
minder troep in je kabels, gaan dus langer mee
Bij een crosser of MTB is een afgeschermde kabel een grote pré. Bij een racer is dit m.i. een non-issue
ziet er beter uit
Kom op nou! Van een klein afstandje moet je wel heel erg met je ogen knijpen om te zien dat er kabeltjes buitenlangs gaan. (bij electronisch schakelen ben ik het wel met je eens. Electradraadjes zijn erg storend. De kans dat ik ooit een fiets met electronisch schakelen aanschaf is trouwens bijzonder klein)

Daarbij: soms is de kabelloop suboptimaal bij interne kabels, met slechter schakelen tot gevolg (noem je zelf ook al)
Het zou me er overigens niet van weerhouden nog een fiets met externe kabels te kopen.
En ik zou een fiets met interne kabels niet zonder meer laten staan. Maar volgens mij zijn we het er over eens dat intern vs. extern niet echt een rol zou moeten spelen bij de keuze van je fiets.

Waarmee we terug zijn bij de oorspronkelijke vraag van Neburhop: die 2016 Evo lijkt een hele goede deal. Wielen updaten kan altijd nog.

Edit: kleine toevoeging en lay-out gefixed
Laatst gewijzigd door 53x11 op 12 jan 2018 07:27, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Neburhop
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2014 16:04

Neburhop 11 jan 2018 23:32

Bedankt voor de reacties! Leuke discussie over de externe kabels. Zag laatst een mooie Koga en op het laatste moment viel het me op dat hij externe kabels had.
Ik heb volgende week een afspraam gemaakt voor wen testrit op de SS uit 2016. Ben zeer benieuwd naar het verschil met mijn huidige Cube peleton 2014 105.
Blijf in mijn zoektocht toch telkens weer bij Cannondale uitkomen. Caad12 houd ik ook zeker open als optie.

Neburhop
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2014 16:04

Neburhop 24 jan 2018 20:32

Toch weer en vraag voor de Cannondale experts.....Ik ben de volgende fiets tegengekomen op het net:

Cannondale supersix 58cm ultegra di2 incl nieuw crankstel
Elektronisch schakelen met de di2 ultegra groep.
50.34-12.28 plus kmc ketting
Extra: 11.23 cassette met bijgebruikte kmc ketting.
Fiets heeft vast onderhoud gehad
Nieuw fsa SLK carbon crankstel
Dtswiss handgespaakte wielen met Hope naaf (circa 750km, 9 feb. 2017) gespaakt door arnt wheelworks, zie zijn website voor recensies ed.
Fiets is megastijf, ideale allrounder.
Pedalen worden gedemonteerd.

Bouwjaar 2013
€1250,-

Inmiddels toch wel verliefd op de Supersix, maar veel geld voor een 5 jaar oude fiets.....is dat verstandig.
Di2 is normaal gesproken ver buiten mijn budget (max €1599) .
DTswiss handgespaakt nog nooit over nagedacht......

Extra inzicht is zeer welkom.
Inmiddels wel een afspraak gemaakt voor proefrit!!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 jan 2018 20:57

Voor die wieltjes mag je een meerprijs van ongeveer 250 rekenen t.o.v. een standaard setje. Dan blijft het een dure fiets maar als hij er goed uitziet, goed onderhouden is en de juiste maat en kleur heeft vind ik het niet te duur.
Campagnolo Ultra Dork

alex2b2
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 mar 2015 17:36

alex2b2 24 jan 2018 21:15

Zou dat dit model zijn? : https://www.fiets.nl/2013/05/24/review- ... ersix-evo/

In dat artikel wordt de Di2-versie genoemd met een prijs van 3999 Euro. Het is aan jou om te bepalen of je dat verschil interessant vindt, en of je er van uit durft te gaan dat het frame netjes is behandeld. Ik heb zelf een Canyon CF SLX Ultimate Ultegra Di2, ook model 2013. Dat lijkt me een vergelijkbare fiets. Wetende hoe goed die is, vind ik 1250 Euro geen gekke prijs.

Naambezet
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 04 jun 2014 23:38

Naambezet 09 feb 2018 22:07

Er is een nieuw wegframe goedgekeurd door de UCI van Cannondale. Systemsix heet die, hoogstwaarschijnlijk een aerofiets. Heeft even geduurd

Plaats reactie