mhr-zip schreef: ↑09 jan 2021 16:42
Ondanks dat sommige merken in deze tijd de prijzen op drijven gaan ze niet minder fietsen verkopen.
Wat je wel doet is je trouwe klanten naar andere alternatieven laten zoeken. Als straks de markt weer inzakt zijn je trouwe klanten weg, en die nieuwe klanten bleken niet zo trouw.
Maar 2020 was wel een goed jaar voor de aandeelhouders.
Nee dat is ook wat ik bedoel.
Alle merken tezamen hebben niet de capaciteit, ook komend jaar niet, om aan de gestegen vraag naar fietsen te voldoen. Dus kun je gerust de prijs opdrijven want mensen die een fiets 'moeten' kopen hem toch wel.
Dat je onderweg wat van je vaste klanten kwijtraakt, soit.
Maar waar ook niet bij stilgestaan word, veel mensen die nu een (race)fiets kopen, dat zijn helemaal geen liefhebbers. Het zijn mensen voor wie de fiets nu even de hype is maar na 1 seizoen staat die fiets straks gewoon stof te vangen.
In 2022 ofzo gaan we een groeiend aanbod zien op MP van fietsen die te koop staan vanwege het feit dat ze in de weg staan en of stof staan te vangen.
Dus al die nieuwe dure 2022 fietsen die dan op niet bestaande kopers staan te wachten krijgen dan concurrentie van vrijwel nieuwe tweedehandsfietsen.
Dan ga je zien dat zowel fabrikanten als winkels met teveel voorraad blijven zitten die ze niet verkocht krijgen. Je kunt dan weliswaar even wat met de prijs stunten maar dat verlies zul je moeten compenseren en met een sterk dalende vraag krijg je dat niet rond.
En daar komt het aandelehoudersprincipe, die hebben dan in 2020 en 2021 lekker dividend kunnen cashen maar de holding zelf heeft geen buffer.
Beetje Booking.com, miljarden winst maken maar bij de eerste tegenwind al bijna omvallen omdat je geen reserves in je bedrijf hebt zitten.
Zoals ik al schreef, ik heb het afgelopen decennia meer gezien, het scenario blijft zich om de zoveel jaar herhalen.