Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Koga

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 01 sep 2016 21:06

Wat voor banden heb je gebruikt?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16207
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 sep 2016 22:32

Gaaf! Zeer geslaagde fiets.

Zelf was ik wel voor bar end shifters gegaan, Dat is net wat praktischer, nog steeds historisch verantwoord, goedkoper en degelijker dan STI's.
Campagnolo Ultra Dork

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 02 sep 2016 07:54

Dank voor de leuke reacties.

@Walterg: Momenteel rijd ik nog met Specialized Trigger Sport in 38mm. Maar voor de winter komen er smallere bandjes op omdat anders de spatborden niet passen.

@ErnieC: De fiets is vooral een combinatie van onderdelen van de fiets die nog bruikbaar waren en spul dat ik nog had liggen. Ik heb bar end shifters wel overwogen maar omwille van budget (student..) nog niet gedaan. Eerst even proberen of de fiets echt bevalt voordat ik er nog meer geld tegen aan gooi.

Thom Fonti
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jun 2015 15:02

Thom Fonti 23 okt 2016 16:02

Ha,

Ik zag op Bike Motion de nieuwe Koga Colmaro en ben op zijn minst zeer gecharmeerd van de fiets. Het is een 2017 model en hij werd gepresenteerd als prototype. Ze konden mij dan ook niet vertellen wanneer hij te koop zal zijn. Is er toevallig iemand die meer weet over de nieuwe lijn en wanneer deze beschikbaar wordt?

Afbeelding

Gebruikersavatar
R3x
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:13

Gebruikersavatar R3x 23 okt 2016 17:09

De juffrouw bij de Koga stand vertelde mij dat ze vanaf februari of maart beschikbaar zijn.
De prijzen zijn volgens de brochure die ik meekreeg; 2299,- voor de Ultegra, 1899,- voor de 105 en 1799,- voor de Rival.
De Ultegra en 105 versie zijn zwart en hebben 28mm banden, de Rival versie is zoals op de foto en heeft 35mm banden.
Het liefst zou ik een 105 versie hebben met 35mm banden en dat kekke gouden kleurtje.
Niet lullen maar fietsen!

Thom Fonti
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jun 2015 15:02

Thom Fonti 24 okt 2016 10:10

Thanks voor de info! Dan kan ik nog even sparen.

De Rival versie gaat het voor mij worden. Ik kreeg het helemaal benauwd van al die zelfde carbon fietsen op de beurs en bedacht me ineens dat ik die van mij de deur maar eens uit moet doen en een fiets aanschaffen waar ik alles mee kan doen, zo ook sportief op vakantie.

Hoe schat jij de kwaliteit van de wielen in? Die Novatec hubs kosten 50 euro voor een paar, dus dat is lekker goedkoop om te vervangen en als je de lagers zo nu en dan vervangt is er niet veel mis mee, maar met Novatec velgen heb ik geen ervaring.

Gebruikersavatar
R3x
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:13

Gebruikersavatar R3x 24 okt 2016 11:36

Ik heb ook geen ervaring met Novatec wielen dus dat durf ik zo niet te zeggen. Even snel gegoogled, eerste hit is een overwegend positieve review. http://road.cc/content/review/172395-no ... r-wheelset
De 105 en Ultegra versie worden overigens met Shimano wielen geleverd. Weet zo niet welk type want ik heb de brochure niet bij de hand (want "hard" aan het werk).
Niet lullen maar fietsen!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16207
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 okt 2016 14:52

1x11 is wel een beperking als je ook regelmatig in snelle groepjes rijdt. Je moet dan al snel cassettes en voorbladen wisselen. Voor de solo rijder is het prima te doen.

En waarschijnlijk kun je bij dit frame met een voorderailleur dus geen 35mm banden kwijt. Dat is op zich vreemd want op de meeste CX fietsen kan dat wel, pas bij 40mm kom je vaak in de problemen. Het kan ook zijn dat de G-One's erg breed vallen en dat b.v. een Conti Cyclocroos Speed wel gewoon past met twee voorbladen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
R3x
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:13

Gebruikersavatar R3x 24 okt 2016 15:35

Ernie C. schreef:En waarschijnlijk kun je bij dit frame met een voorderailleur dus geen 35mm banden kwijt.
Dat zou wel een beperking zijn. Ik ben op zoek naar een leuke woon-/werkfiets. Aangezien ik door een bosrijke omgeving fiets vind ik het lekker om een beetje af te wisselen. De ene keer knallen op de weg en dan weer een keer een rustig ritje door het bos met stukjes onverhard.
En dan dus graag met 35mm banden en een 2x11 aandrijving want met een 1x11 zijn, vooral op de weg, de stappen tussen de verzetten wel erg groot.
Maar goed,hij is nog niet eens op de markt. In het voorjaar maar eens bij de lokale Koga dealer kijken wat er allemaal mogelijk is.
Niet lullen maar fietsen!

Frankfiets
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 29 jul 2013 13:27
Locatie: Wijchen

Frankfiets 24 okt 2016 20:50

Heb je al is naar een ridley x trail gekeken?

Gebruikersavatar
R3x
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:13

Gebruikersavatar R3x 24 okt 2016 21:22

Ja, die staat ook op mijn shortlist. Ik heb 'm tijdens de bikemotion bekeken en ik vind 't een leuke fiets, maar de Koga Colmaro spreekt me meer aan.
Niet lullen maar fietsen!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16207
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 okt 2016 22:17

R3x schreef:
Ernie C. schreef:En waarschijnlijk kun je bij dit frame met een voorderailleur dus geen 35mm banden kwijt.
Dat zou wel een beperking zijn. Ik ben op zoek naar een leuke woon-/werkfiets. Aangezien ik door een bosrijke omgeving fiets vind ik het lekker om een beetje af te wisselen. De ene keer knallen op de weg en dan weer een keer een rustig ritje door het bos met stukjes onverhard.
En dan dus graag met 35mm banden en een 2x11 aandrijving want met een 1x11 zijn, vooral op de weg, de stappen tussen de verzetten wel erg groot.
Maar goed,hij is nog niet eens op de markt. In het voorjaar maar eens bij de lokale Koga dealer kijken wat er allemaal mogelijk is.
Met een 42 blad en een 11-25 oid heb je dat probleem niet zo. En met die mega grote cassettes kom je met een 42 vooraan overal boven. Je komt vooral in de problemen op hoge snelheid in een groepje met wind mee en als je de bergen in gaat heb je op de vlakke stukken natuurlijk die gatenkaas dus rijd je tussen de bergen in meestal wat rustiger.
En een groepje in de bergen dat op een bijtrapafdaling snelheid maakt ben je ook kwijt.

Eigenlijk zou je ook nog een tussenoplossing willen hebben met een 11-32 voor allround gebruik. "Gelukkig" past bij iedere cassette weer een ander type band dus voor je het weet heb je vier wielsets staan met verschillende banden (vlakke weg, bergen*, modder, hardpack) en bijpassende cassettes ;)

*Als je naar de bergen gaat kun je ook de cassette van de modderwielen op de wegwielen zetten.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie