Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Doorlopende zitbuis

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 17 jul 2006 09:59

Wat vinden jullie van de "trend" om de zitbuis door te laten lopen bij frames? Scott gaat in 2007 2 types brengen (race+fully mtb). Is dit een vooruitgang of noodzakelijk om nog lichtere frames te produceren? Hoe staan jullie tegenover het punt, dat je een frame moet inkorten om het pas te maken? Indien je een zadelpen breekt, kun je die vervangen, nu is je frame meteen afgeschreven. Of is de kans op breuk kleiner? Brand maar los!

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 17 jul 2006 10:15

Ik verstel mijn zadelpen eigenlijk maar 1x. Dus als die goed op maat is geen probleem. Iedere overgang lijkt mee eerder een verzwakking als een versterking.
2e hands je fiets verkopen wordt iets bemoeilijkt.
Scott gaat toch 3 of zelfs 5 jaar garantie geven? Dus mocht het frame afbreken waar we nu een zadelpen gebruiken (wat me onwaarschijnlijk lijkt) kan het frame vervangen worden onder garantie.
Uiteraard zullen de producenten van fietsonderdelen op inspringen om toch verstelbaarheid van het zadel te krijgen.
Als de zadelpenbuis goed wordt mee genomen in het frameontwerp zie ik vooralsnog vooral voordelen.
 
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 17 jul 2006 10:39

Alleen het wordt zo lastig je fiets ooit te verkopen aan iemand die toevallig net een cm langere benen heeft...
 

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 17 jul 2006 10:39

Dit type framedesign lijkt me mooi, niet slecht, maar allesbehalve zaligmakend: het systeem heeft z'n limieten. Uiteraard moet je af en toe je zadelpenhoogte verstellen, bv. als je van pedaaltype of cranklengte wijzigt. Bij Giant werd dit opgelost door een zadelklem te voorzien waarbij je nog 2cm op en neer kon, en dat is best heel wat.
Breuk is bij val idd een gevaar: een renner die zijdelings hard valt en er komt vol gewicht op het zadel, breekt nu vaak de pen.
En een noodzakelijke vernieuwing was het ook niet: dit is niet een plaats waar veel sterkte kan gewonnen worden (er gaat in de zadelpen toch niet veel stijfheid en krachtoverbrenging verloren).
Hoe dan ook, niet slecht, maar ook niet hét systeem van de toekomst.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 17 jul 2006 10:43

`k vind het wel mooier ... die BH fietsen zien er ook prachtig uit bijv..

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 17 jul 2006 11:49

De punten die CASRAN noemt, komen ook bij me op. De vernieuwing is niet noodzakelijk...

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 17 jul 2006 11:58

1. Op een mtb lijkt het me helemaal niet handig. Bij XC gebruik laat je je zadel op een vaste hoogte staan. Bij enduro's of marathons is het soms heel prettig om in lange technische afdalingen het zadel een centimeter of 10 te laten zakken waardoor je makkelijker achter het zadel kan gaan hangen om meer controle over je fiets te houden.
2. Hoe krijg is een fiets waar de zadelpen niet meer uit kan nog in mijn fietskoffer?
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

matiz
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jun 2005 23:35

matiz 17 jul 2006 15:41

Vraag 2 inderdaad iets wat de fabrikanten blijkbaar over het hoofd hebben gezien. Ik begrijp ook dat dat de, of een van de, redenen is dat de giant isp niet in de vs wordt verkocht. Daar zal toch wel een oplossing voor worden gevonden neem ik aan? Op deze wijze lopen ze natuurlijk een hoop geld mis.
Matiz

6:13freak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2005 23:04

6:13freak 17 jul 2006 17:06

Waarschijnlijk heeft het wel wat aero-dynamische voordelen, voor de rest zie ik ook weinig toegevoegde waarde.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 17 jul 2006 17:24

Zou deze 'uitvinding' niet uit commercieel oogpunt bedacht kunnen zijn? Zoals hierboven al gesteld wordt is een fiets met vaste zadelpen verkopen lastiger dan een fiets met een losse pen. Het lijkt me aannemelijk dat (als de markt meer fietsen met een vaste pen heeft) mensen eerder een nieuwe fiets aanschaffen omdat het vinden van die ene gebruikte fiets MET de juiste zadelpenlengte extra moeilijk wordt. Dat resulteert waarschijnlijk in meer verkochte nieuwe fietsen en dus meer omzet (en hopenlijk meer winst) voor de producent.
Ook bij valpartijen moet het gehele frame vervangen worden en doet de fabrikant wederom zaken waar dat nu veelal beperkt blijft tot de producent van zadelpennen.
Ik twijfel er niet aan dat het lichter is dan een conventionele zadelpen. Voor de weight weenies onder ons kan dat de moeite zijn. Verschil in stijfheid zul je niet merken en aerodynamisch voordeel lijkt me zich te beperken tot promilages.
Kort samengevat: ik denk dat het grotendeels een commerciele aangelegenheid is.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 17 jul 2006 18:02

't is niet mijn ding zo'n doorlopende zadelbuis, en ze zullen gelukkig fietsen blijven maken met het normale systeem, dat die dan 50-100 gr meer wegen, wel niet gelaten voor mij.
nadelen in mijn ogen .
- je koopt de fiets, maar door een andere geometrie valt de zithouding toch wat tegen en je wilt je zadelpositie veranderen , nu zul je maar pech hebben dat je net die cm niet meer kunt opschuiven
- sommige mensen rijden niet altijd op dezelfde hoogte (voor hun rug te sparen) , gaat niet met deze fietsen
- verkopen, tja, veel succes
 

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 17 jul 2006 18:31

Het zadel blijft toch nog wel enkele centimeters verstelbaar ?
Zal mischien wel een producent zo slim zijn om het (korte) gedeelte waarop het zadel gemonteerd is in een langere, zelf in te korten versie te leveren.
Helaas hebben fietsfabrikanten hun eigen maatvoering van zadelpenbuis, daardoor een universele oplossing niet mogelijk.

Plaats reactie