Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cerv�lo, Storck of De Rosa Avant?

snellejelle
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mei 2006 04:17
Locatie: Rotterdam

snellejelle 26 jul 2006 02:44

Hallo allemaal,
Binnen nu en een paar dagen moet ik de knoop doorhakken: wordt het een Cervélo R3.0, een Storck Scenario C1.1 of een De Rosa Avant. Het kan wat mij betreft nog alle kanten op. Afmontage wordt wel vrijwel zeker Chorus met Zonda-wielen. Ik weeg 85 kg en fiets zo'n 7000 km recreatief per jaar, vorig jaar nog Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race, Marmotte, etc. Wie heeft het laatste overtuigende argument voor de een of de ander?
Cervélo wordt als beste getest op stijfheid/gewicht maar is ook zo'n 1000 euro duurder. De Storck is wat zwaarder (maar ik ook!) doet het goed in tests maar de FM heeft wat slechte ervaringen recentelijk. Over De Rosa weet ik nauwelijks iets (te vinden), behalve dat het een voor De Rosa begrippen middenklasse frame is (vgl. met Merak, Dual en King) en ik het gevoel heb dat je bij De Rosa ook altijd voor een deel de naam betaalt (iets waarvoor ik niet gevoelig ben).
Voor welke zouden jullie gaan en waarom?

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 26 jul 2006 05:19

Technisch lijkt de R3 me veruit superieur aan de andere twee frames. Als je de looks je ook nog aanspreken zou ik zelf voor die gaan. O.a. TS-Biker heeft dit jaar nog een prachtige R3 opgebouwd, als je nog inspiratie nodig hebt...

snellejelle
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mei 2006 04:17
Locatie: Rotterdam

snellejelle 26 jul 2006 11:05

Dat de R3 technisch de beste fiets is van dit moment heb ik her en der vernomen. Hij kost dan ook zo'n 1.000 euro meer dan de overige twee. Ik twijfel omdat ik me afvraag of ik - fietserje van mijn statuur - zoiets voel op een rondje door de polder of ritje in de bergen. Die 200 gram lichter? Goedkopere manier is dat biertje laten staan. Stijver? Ik weet niet of ik dat merk als eenvoudig fietsertje.

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 26 jul 2006 12:30

Als ik jou was zou ik zeker gaan voor de Cervelo of eventueel de Storck. Die De Rosa is een relatief zwaar en low-tech carbon frame die volgens mij ook nog door andere merken gebruikt ordt (na een andere merknaam erop geplakt te hebben natuurlijk...). Dus so much voor exclusiviteit...
Daarnaast zoals reeds hierboven vermeld zijn de Cervelo (en in mindere mate) de Storck technisch gezien een stuk beter dan de De Rosa. Kortom je krijgt gewoon betere waar voor je geld (alhoewel je wel meer geld moet neertellen voor de Cervelo....maar eh dan heb je ook wat).
Voor wat betreft het lagere gewicht: daar merk je in de polders weinig van, maar als je ook de Marmotte en dergelijke tochten rijdt dan is een (erg) stijve fiets toch wel van enig belang. Het verschil tussen een stijve fiets en een slappe(re) kan zich dan uiten in bijvoorbeeld: shimmyen (zwabberen voorzijde fiets), minder strak bochtgedrag (dit is zeker zo!!) en bijvoorbeeld het verschil of je tijdens een snelle afdaling even met 1 hand aan het stuur kan om even te eten of zo.
Het zijn inderdaad voordelen waar je in de polder niet veel aan hebt, maar als je weer serieus gaat bikkelen in de bergen zorgt een goed/strak frame wel voor extra zekerheid/strakheid/rust in met name de afdalingen.
Succes met je keuze!
Gang is alles!!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 jul 2006 12:43

Fietskeuze is ook voor een gedeelte irrationeel en op die gronde zou ik zelf gaan voor de Cervelo. Rationeel is deze keuze ook te verdedigen: het is simpelweg de beste fiets van de drie.
Ook niet onbelangrijk: waar rijd je op dit moment op?
Over de wielen: als je toch zo'n mooie en dure fiets gaat opbouwen, zou ik direct kiezen voor Eurus wielen. Die 150 euro extra maakt dan toch niet meer uit zou ik zeggen.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 26 jul 2006 16:06

Zoals Composite zei zal er echt wel verschil te merken zijn tussen deze frames, maar je gewicht en rijstijl zijn hier wel van grote invloed op. Hoe lichter je bent, hoe minder de stijfheid van het frame een rol speelt, te stijf is ook niet goed dan. Echter, hoe lichter je bent, hoe groter het relatieve voordeel van een licht frame natuurlijk

snellejelle
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mei 2006 04:17
Locatie: Rotterdam

snellejelle 26 jul 2006 18:07

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 26 Juli 2006


Fietskeuze is ook voor een gedeelte irrationeel en op die gronde zou ik zelf gaan voor de Cervelo. Rationeel is deze keuze ook te verdedigen: het is simpelweg de beste fiets van de drie.
Ook niet onbelangrijk: waar rijd je op dit moment op?
Over de wielen: als je toch zo'n mooie en dure fiets gaat opbouwen, zou ik direct kiezen voor Eurus wielen. Die 150 euro extra maakt dan toch niet meer uit zou ik zeggen.

Ik rijd op dit moment op een 7 jaar oude fiets: een Giant TCR nce, ook met Chorus en gewoon 32-spaaks wielen (Mavic Sup Open Pro). Is er zoveel verschil tussen Zonda en Eurus-wielen? Mij is verteld dat Zonda's een goede naaf hebben (Chorus), maar iets zwaarder zijn dan de Eurus.

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 27 jul 2006 12:00

Heb je ook overwogen om een ander type cervelo aan te schaffen. bv solist team fiets dit frame kost 999 euries

Gebruikersavatar
nils
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 05 jul 2005 14:23

Gebruikersavatar nils 28 jul 2006 16:02

zonder twijfel de cervelo!!! niet alleen erg mooi maar ook erg goed ... ik rijd er zelf niet op maar min neef wel en die is hysterisch erover
No I'm not big headed my head is just big

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 28 jul 2006 16:53

Als je het geld hebt neem je de cervelo anders neem je de storck.  Wat de wielen betreft volgens mij kun je gewoon carbonwielen nemen zoals cosmic carbon of hed jet 50/60. Ik heb zelf de jet 50 en ik ben er zeer tevreden over.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

Gebruikersavatar
derosa
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2004 22:59

Gebruikersavatar derosa 28 jul 2006 17:37

Quote: Origineel geplaatst door Composite op 26 Juli 2006
Als ik jou was zou ik zeker gaan voor de Cervelo of eventueel de Storck. Die De Rosa is een relatief zwaar en low-tech carbon frame die volgens mij ook nog door andere merken gebruikt ordt (na een andere merknaam erop geplakt te hebben natuurlijk...). Dus so much voor exclusiviteit...]


Je weet overduidelijk niet waarover je praat.

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 28 jul 2006 22:15

Quote: Origineel geplaatst door DeRosa op 28 Juli 2006
Quote: Origineel geplaatst door Composite op 26 Juli 2006
Als ik jou was zou ik zeker gaan voor de Cervelo of eventueel de Storck. Die De Rosa is een relatief zwaar en low-tech carbon frame die volgens mij ook nog door andere merken gebruikt ordt (na een andere merknaam erop geplakt te hebben natuurlijk...). Dus so much voor exclusiviteit...]



De wielen of het frame?



Je weet overduidelijk niet waarover je praat.

Plaats reactie