Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

1ste race fiets aanschaffen.

bassion
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 jul 2006 22:53

bassion 26 jul 2006 23:12

Beste mensen.
Ik wil dus mijn eerste race fiets aan gaan schaffen. Nou wou ik graag tips en dingen waar ik op moet letten bij het kopen van een fiets horen.
Ik heb ongeveer 1200 euro te besteden. en wil graag een 2e hands fiets kopen omdat je dan tog wat mooiers en 'beters' aan kan schaffen als dat je het nieuw koopt.
het is de bedoeling om echt iedere dag te gaan rijden minimaal 30km. en langzaam steeds meer. Ook moet ik van mijn schoonpa mee naar france om daar bergen etc te beklimmen. Verder wil ik graag een mooie en tog wel bijzondere fiets. Verder zou k graag willen dat hij op zijn minst shimano ultegra afgemonteerd is (mag dan ook Campagnolo zijn). Moeten mooie wielen onder (oog wil ook wat). En wat te doen met het dual/triple gebeuren?
Ik ben zelf rond de 197 groot. Voor de juiste maat ga ik me laten opmeten etc. zal dus een redelijk groot frame worden als je het zelf uitrekent op die online progjes. alleen geven ze allemaal verschillende waarden.
Ik heb nou een paar weken op een jan jansen op maat fiets carbon etc gereden met ammel dure spullen etc er op. en dat fiets als een tierelier. alleen zal k ik zoiets niet kunnen betalen. Is de fiets van me schoonpa. Vind het alleen eng om er mee te fietsen stel dat ik iets zou beschadigen ofzo.Mja genoeg gelult.
Ik hoop dat jullie tips aanraders afraders hebben.
alavst bedankt
mvg
Bas

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jul 2006 23:40

gewoon even zoeken, er worden onderhand 3 van dit soort topics iedere dag gestart.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 jul 2006 12:08

Lees nog es wat meer topics door, want deze vraag komt heel veel voorbij.
Een stukje tekst, nog geen week oud, geschreven door Eric E
De duitse merken (o.a. Canyon, Cube, Red bull, Stevens) schijnen fantastische kaders te maken, die zeer stijf zijn en goede rijeigenschappen hebben, maar die frames hebben niet de uitstraling van de Italiaanse merken vinden velen (waaronder ik). Maar ook de Amerikanen hebben zeer goede (en kleurrijke) kaders en aan een Cannondale, Scott (half amerikaans/half zwitsers) of Specialized doe je geen miskoop!
Conclusie; voor € 1500 kan je een fantastisch frame kopen! Denk dat je gewoon het net eens af moet struinen bij alle merken (zie fiets.nl voor lijst met links naar alle merken) en dan moet kijken wat je mooi vind. Daarna kan je hier op het forum nog vragen naar ervaringen over deze frames.
Als je door de bomen het bos niet meer ziet, is het misschien handig je eerst te concentreren op alleen het uiterlijk van die fiets, aangezien je dat toch ook wel belangrijk vind. Dan valt er al genoeg af, en kan je daarna kijken naar de kwaliteiten van die frames (kunnen genoeg mensen op het forum je bij helpen). Als je toch voor modern en kleurrijk wil gaan...kijk eens bij BMC (fietsen van het Phonak team) of Wilier (Lampre en Cofidis rijden hiermee). Dat schiet me nu even te binnen...mischien zijn er mede forummers die hierop kunnen aanvullen!
(c) Eric E
Probeer je startpost ook eens wat verder uit werken:
0) Leeftijd, gewicht, bouw, sportverleden
1) Wat is je budget
2) Heb je nu al een fiets en zo ja welke
3) Wat voor soort fietser ben je (toeren, wedstrijden, weekendfietser, toerist, vakantie-fietser of iets anders)
4) Heb je voorkeur voor bepaalde merken of afmontage
5) Wat heb je zelf al uitgevonden, ben je al langsgewees bij fietsenmakers, heb je al iets op het oog?
6) Hoeveel KM wil je gaan maken en hoeveel KM maak je nu
7) Wat wil je met je fiets gaan doen (bergen?)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 jul 2006 12:11

Kan je nu al vertellen dat een 2e hands fiets lastig gaat worden, omdat grote frame-maten niet erg courant zijn.
Voor 1200 kun je mijns inziens uitstekend een nieuwe fiets kopen trouwens. Het instapmodel van Rose kost 1040 euro (in triple). Dan hebben we het over een volledig Shimano 105 afgemonteerde fiets, carbon voorvork en een acceptabel gewicht. Knal je er nog wat betere wielen op en je kunt er jaren mee voort. Uitstekende fiets om mee te beginnen.
Kijk hier maar es
http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=6963

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 27 jul 2006 12:38

Als beginnende fietser kun je met 1200 € inderdaad beter een nieuwe fiets kopen dan een tweedehands; wil je hem nu meteen hebben of is er geen haast bij? Want in het najaar beginnen de einde-seizoenskortingen, en dan kun je met dat bedrag al in het middengamma terecht.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

fietski
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 aug 2005 15:13

fietski 27 jul 2006 14:42

Trek 1400 en Stevens Stelvio zijn twee goede fietsen in die klasse, beide met de nieuwe (2006) shimano 10-speed 105-groep, die echt fantastisch is (in mijn ogen superieur aan oude 9-sp ultegra - dus het loont wat dat betreft wel om een nieuwe fiets te kopen).
overigens kun je voor 1200 euro bij de echte prijsstunters ook al een nieuwe ultegra-fiets hebben. goede wielen is dan nog een ander verhaal - ik zag dat de easton vista's bij futurumshop weer op voorraad zijn, dus voor 200 euro heb je nog superwielen ook.
be realistic - demand the impossible

bassion
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 jul 2006 22:53

bassion 27 jul 2006 18:04

Ik d8 dat dit deel van het forum ervoor was om te vragen voor de aanschaf van een fiets.
Ik heb het een en ander doorgelzen want ben al een tijdje actief (met lezen) heb me alleen pas geleden pas aangemeld
verder iig al erg bedankt voor de reacties.
Ik zat zelf ook nog te denken om zelf wat moois samen te stellen. want op ebay kun je veel spullen voor veeeeeeel minder kopen. miss dat er dan nog ideeen zijn kwa in elkaar zetten. Wil graag wat bijzonders en moois.
 
Probeer je startpost ook eens wat verder uit werken:
0) Leeftijd , gewicht, bouw, sportverleden 20, 80kilo, mager lang, gevoetbald. en fiets nu veel op gewone fiets (iedere dag iig 30km)
1) Wat is je budget rond de 1200 euro's
2) Heb je nu al een fiets en zo ja welke Ja een prins ouw krak fietsje. geen race fiets. reed met de jan jansen van me schoonvader (neusje vd zalm)
3) Wat voor soort fietser ben je (toeren, wedstrijden, weekendfietser, toerist, vakantie-fietser of iets anders) Iets anders: plezier/toer fietser iig nu nog. miss later in wedstrijd verband
4) Heb je voorkeur voor bepaalde merken of afmontage afmontage op zijn minst shimano ultegra (com mag ook)
5) Wat heb je zelf al uitgevonden, ben je al langsgewees bij fietsenmakers, heb je al iets op het oog? Ben al weesten kijken etc. vind de pinarello's super alleen zijn ze duur die ik mooi vind. 
6) Hoeveel KM wil je gaan maken en hoeveel KM maak je nu ik maak nu met de gewone fiets iedere dag 30km. dan wil ik strax met de racefiets er nog 30km om mee te beginnen iedere dag bij doen. en het dan steeds verder opbouwen.
7) Wat wil je met je fiets gaan doen (bergen?). In het begin nog gewoon normaal fietsen. maar ik meot met me schoonpa mee een x de bergen in in france. (volgend jaar al roept hij steeds)

bassion
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 jul 2006 22:53

bassion 27 jul 2006 18:32

Ik zag dit: http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=8661
Zit daar de vork nou bij?
dan heb ik nog wat geld over om hem aan te kleden. moet lukken denk ik dan tog vind het iig super mooi

bigm
Forum-lid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 28 okt 2005 00:17

bigm 27 jul 2006 22:19

Quoten: Origineel geplaatst door bassion op 27 Juli 2006


Ik zag dit: http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=8661
Zit daar de vork nou bij?
dan heb ik nog wat geld over om hem aan te kleden. moet lukken denk ik dan tog vind het iig super mooi

ff mailen of bellen en je weet het ik zou wel eerst gaan kijken het zijn restanten met lakschade

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 28 jul 2006 12:45

Alsd het je eerste echte koersfiets is zou ik eerder naar een fietsenmaker gaan dan op Ebay (ivm advies & service).
"minstens Ultegra": een hogere groep dan Ultegra zal je met 1200 € niet lukken (als je er tenminste ook nog wielen en een kader bij wilt) - maar da's wellicht ook niet nodig; overweeg anderzijds zeker ook de Centaur, want bij Campagnolo zijn dit jaar gouden zaken te doen wegens grondig vernieuwd gamma tegen volgend seizoen!
En natuurlijk is Pinarello prachtig, maar ook hier zul je met 1200 € wellicht enkel het kader kunnen kopen... (maar troost je: er zijn ook veel betaalbaardere Italiaanse klasse-merken hoor!)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

bassion
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 jul 2006 22:53

bassion 28 jul 2006 13:01

Voor de juiste informatie ga ik ook naar een vakman. en voor de maten enzo. maar net als de groep enzo dat is goed op internet te kopen en scheelt een berg met geld.
Ik ga me vanmiddag iig ff goed laten voorlichten en me laten opmeten etc. dan kan ik al weer een stuk gerichter gaan zoeken.
bedankt

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 29 jul 2006 02:07

Quoten: Origineel geplaatst door BigM op 27 Juli 2006


Quoten: Origineel geplaatst door bassion op 27 Juli 2006


Ik zag dit: http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=8661
Zit daar de vork nou bij?
dan heb ik nog wat geld over om hem aan te kleden. moet lukken denk ik dan tog vind het iig super mooi

ff mailen of bellen en je weet het ik zou wel eerst gaan kijken het zijn restanten met lakschade


Restanten wel, maar lakschade ??? Waar staat dat? Nergens volgens mij. Ook niet in de folder van Rose die ik thuis heb gehad. Dat zal wel meevallen denk ik.
Als je een aardige fietsenmaker hebt en daar de overige (eventueel wat gebruikte) onderdelen koopt wil hij hem misschien wel voor je opbouwen. Heb je en een mooie fiets en service. Aan je lengte te zien heb je wel de grootste maat nodig en dat zal nog krap aan zijn als je een niet al te ver voorover wilt zitten. Die maat is nog maar beperkt op voorraad. Niet te lang wachten dus als je dit wilt. En zorg voor voldoende spacers bij de voorvork om nog een beetje comfortabel te kunnen zitten als beginnende fietser.
 

Plaats reactie