Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Rose (voorheen Red Bull)

Koen42
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2018 16:13

Koen42 26 aug 2020 12:38

Is het noodzakelijk om een afspraak te maken om de vestiging in Bocholt te bezoeken voor advies ivm de maat? Volgens het online aanvraagformulier zou dit ten vroegste gaan op 8 september.
Ik ben bang dat ik te laat ga komen omdat ze snel uitverkocht gaan zijn.
Via mail ook al info gevraagd ivm maatadvies maar kreeg een automatische mail terug dat een antwoord tot 2 weken kan duren. :(

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 26 aug 2020 13:03

Kun je telefonisch geen afspraak maken?

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 26 aug 2020 13:29

Het is gewoon een winkel. Je kunt langsgaan en boven bij de fietsen een pieper vragen, omdat je advies wil. Als je op een doordeweekse dag gaat op een vroeg tijdstip in de ochtend dan zal je vrijwel zeker worden geholpen. Ik maak nooit een afspraak, misschien is het nu vanwege de corona veranderd, dat zou kunnen. Bovendien staan vrijwel alle maten uitgestald en kan je er altijd even op gaan zitten voor de maat of buiten proefrijden.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 26 aug 2020 22:31

Het kijken naar een nieuwe fiets wordt langzamerhand meer concreet. Mijn Xeon crs staat te koop, de CGF gaat blijven en ik denk dat er begin 2021 een Reveal bij gaat komen.
Nu dacht ik eerst aan een Reveal four disc, waarbij ik de wielset wel zou willen opwaarderen tot een deftige alu set met naven van DTSwiss (350 of 240).

De Reveal six is wel een stuk duurder, maar daar krijg je zo te zien ook wel wat voor terug.
Als ik kijk naar de Reveal six dan zie ik 3 grote verschillen in de basisuitrusting. Een ander (lichter frame), een Carbon stuur en Carbonwielen van Rose, de Rcforty of fifty.
Ik vind die wielen er wel mooi uit zien, ik ben alleen niet goed thuis in Carbon wielen. Mijn indruk is dat het eigen merk van Rose wat meer kwaliteitszekerheid biedt dan de eerste de beste goedkope Chinese set, maar daar houden kennis en inzicht dan wel op.
Zijn er hier mensen die die wielen hebben? Welke ervaring heb je er mee? Is er een ander merk wielset dat ik in overweging zou moeten nemen in plaats van deze?
In de wielen zitten naven van Rose zelf met een Ratchet systeem, dat lijkt goede techniek. Is dat in de praktijk ook zo?
Dank alvast voor jullie reacties.
Groeten, Hans

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 27 aug 2020 01:03

Die Rose wielen zijn in principe prima wielen. De naven zijn denk ik van DT Swiss onder eigen label. Zelf heb ik bij Farsports voor ca. € 750 een paar tubeless ready 38 mm wielen zonder spaakgaten in het velgbed met DT 240S 36 ratchets, Sapim CX-ray erbij gekocht, waarmee ik rij. De originele DT Swiss aluminium wielen van Rose heb ik als reserve set. Upgraden van de wielen vind ik vaak financieel niet aantrekkelijk genoeg, dan koop ik liever zelf een nieuwe set en verkoop ik eventueel de meegeleverde set of ik zou een Six nemen. Het prijs verschil tussen de Four en Six is wel reëel. Het is zeker een hele mooie fiets die Reveal disc :like:
Laatst gewijzigd door mont aigoual op 29 aug 2020 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2246
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 27 aug 2020 08:12

Als ik het goed lees op de Rose website zijn de eigen wielen tegenwoordig voorzien van Newman naven, "een kleine, maar hoogwaardige smid die in de Allgäu construeert, test en produceert". Dat lijken dan geen OEM DT Swiss, hoewel Allgäu wel aan de zwitserse grens ligt.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 27 aug 2020 08:38

Swedish Chef schreef: 26 aug 2020 22:31
Ik vind die wielen er wel mooi uit zien, ik ben alleen niet goed thuis in Carbon wielen. Mijn indruk is dat het eigen merk van Rose wat meer kwaliteitszekerheid biedt dan de eerste de beste goedkope Chinese set, maar daar houden kennis en inzicht dan wel op.
Zijn er hier mensen die die wielen hebben? Welke ervaring heb je er mee? Is er een ander merk wielset dat ik in overweging zou moeten nemen in plaats van deze?
Niet alle Chinese wielen zijn rommel. Er zijn genoeg leden hier die er met plezier rond rijden. Als je geen kennis hebt, zou ik de fiets kopen met de "standaard" alu wielen en lekker gaan rijden. Intussen op je gemak gaan oriënteren voor een tweede carbon setje zonder gehaaste beslissingen te moeten nemen. En misschien bevalt het alu setje zo goed dat je denkt nah laat maar zitten, ik houd het geld wel in mijn zak.

Als je het niet aandurft om later een set in het (verre) buitenland te kopen, een handgespaakte set in Nederland hoeft de wereld niet te kosten en kun je lokaal terecht voor advies en ondersteuning indien nodig. Nederlandse (en Belgische) wielbouwers gebruiken in hun setjes ook velgen uit het verre oosten, maar het selectie proces van wat goed en wat rommel is, is al voor je gedaan.

De hierboven genoemde Farsports is een van de betere (en betrouwbare) Chinese leveranciers.

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 27 aug 2020 12:56

Woefdram schreef: 27 aug 2020 08:12 Als ik het goed lees op de Rose website zijn de eigen wielen tegenwoordig voorzien van Newman naven....
Je heb helemaal gelijk! Nu vraag ik mij wel af of je zo'n ratchet systeem zomaar mag kopiëren...of zou er toch sprake zijn van een samenwerking tussen Newman en DT Swiss?
Laatst gewijzigd door mont aigoual op 27 aug 2020 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 27 aug 2020 13:12

Goede verkooptekst op de pagina van de Rose wielen:

"Newmen & ROSE – Kern made in Germany

Bij de naaf willen we compromissen sluiten!"

Oeps

Ik kan mij niet voorstellen dat het om dezelfde ratchet gaat als die van DT. Dat is juist hun kenmerk, gaan ze toch niet "weggeven" aan derden?

dream
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 27 aug 2020 13:47

In de laatste roadbike test van wielen kwamen de rose wielen met de newman naven er prima uit. weliswaar was dit voor velgremmen maar dat maakt voor de het algehele beeld niet zo veel uit.Het ratchet systeem zie je bij meer merken terug met min of meer dezelfde opbouw. zo heeft ffwd eigen naven met het ratchet systeem (tyro) , mavic en giant gebruiken vergelijkbare ratchets.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 28 aug 2020 15:20

Newmen is een gerenommeerde MTB wielbouwer uit Duitsland. Ik verwacht dat de combinatie Rose en Newmen prima is,

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 28 aug 2020 23:14

Dank voor de reacties en het delen van ervaringen, daar heb ik wat aan.
Een enkele reactie.
Interessant om meer te lezen over de samenwerking tussen Rose en Newman. Ik was er van uitgegaan dat de naven van DT Swiss zouden zijn. Hoeft inderdaad niet te betekenen dat ze daarom minder zouden zijn. Ik ga proberen er nog wat meer info over te vinden.

Over Chinese wielen.
Ik denk zeker niet dat alle Chinese wielen rommel zouden zijn. Een merk als Farsports doet het, zoals ik het terugvind op het web, goed. Het is alleen niet iets voor mij om een product als een wielset op die manier te kopen.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik kan nadenken over het kopen van een fiets als de Rose Reveal Six, dus met de carbonwielen van Rose. Ik hoef niet perse een goedkopere wielset te vinden om het door te laten gaan.
Het kopen van een complete fiets zoals aangeboden door een fabrikant die naar mijn idee een afgewogen fiets samenstelt, geeft mij een idee van zekerheid. Ik weet dat ik naar een bedrijf toe kan waarvan ik de service en garantie ken.
Het alternatief zou zijn dat ik bij Rose misschien een andere carbonwielset zou aanschaffen in plaats van die RCfifty. Er is flink wat aanbod, van veel fabrikanten zijn er sets die op prijs en eigenschappen vergelijkbaar zijn. Bij Rose kan ik ook meteen kiezen voor een andere set, dat vind ik dan wel een overweging waard.
Ik wil een wielset die goed in elkaar steekt. Hoeft niet zozeer de lichtste set te zijn die er bestaat, als wel lichtlopend. Verder moeten de wielen makkelijk te onderhouden zijn.
Ik blijf me oriënteren op de mogelijkheden.

Plaats reactie