Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

nieuwe fiets

jaspervanheij
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 nov 2006 20:23

jaspervanheij 04 nov 2006 20:34

Hallo allemaal,

heb me geregistreerd omdat ik een nieuwe fiets wil kopen, maar niet echt antwoord vind op mijn vragen. Genoeg mensen die verstand van fietsen hebben maar er wordt in de eerder op dit forum geplaatste discussies direct modellen genoemd.

Wat ik me afvraag is welke keuzes je maakt als je een nieuwe fiets koopt. Waar moet je op letten en is er nu echt kwaliteitsverschil tussen de dure en zeer dure fietsen (of is het een imagokwestie)? Een handelaar zal me hier nooit helemaal objectief antwoord op geven natuurlijk.

alvast bedankt en groet,

Jasper
zie je die bal links? dat is de aarde... En zie je hoe snel die draait? dat ben ik die eromheen fietst...

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 06 nov 2006 13:14

Op zich is er genoeg gesproken over wat jij wilt weten, daarom wordt waarschijnlijk ook niet op je bericht gereageerd. Maar de informatie die jij zoekt staat niet netjes in 1 topic omschreven. Dit zou misschien wel een tip zijn voor de nieuwe moderators, een topic: “M’n eerste racefiets”.
 
Hier kort waar je op letten:
Je kunt een fiets op 2 manieren kopen, namelijk:
* Je hebt een budget en voor dat budget wil je de beste prijs / kwaliteit verhouding.* Je wilt gezien worden, hiermee bedoel ik dat je voor merk en uitstraling gaat. Echter ga je hiervan niet harder fietsen.Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je er alleen met een fiets nog niet bent. Je hebt ook nog schoenen, kleding, helm, zonnebril e.d. nodig. Zo heb je naast de fiets minimaal het volgende nodig (vind ik)* Helm (voor je eigen veiligheid)* Zonnebril (Vooral handig om geen rotzooi in je ogen te krijgen)* Schoenen met klik pedalen* Goede korte broek met zeem (Dus geen Aldi broek)* Shirt korte mouw* Goede lange broek met zeem of beenstukken* Shirt lange mouw* Wintex jas (dit heb je alleen nodig als je het snel koud hebt of vaak bij ijzige kou gaat fietsen)* Overschoenen (als je gaat fietsen wanneer de temperatuur onder de 10 graden zakt)De prijs van een fiets hangt inderdaad voor een groot deel af van imago. Een “Italiaans” frame is een stuk duurder dan een “Taiwanees” frame, echter is de kans groot dat het Taiwanese frame net zo goed of zelfs beter is. Je hebt dan alleen een frame zonder Italiaanse passie, het ligt er ook maar net aan of je dat wel wilt. Verder kan de prijs door een paar kleine dingen, waarbij de gemiddelde fietser helemaal geen baat heeft, extreem opgedreven worden.
Bij een keuze maken welke fiets je wilt is het erg belangrijk te weten wat je ongeveer kwijt wilt, wat je ermee gaat doen en het gewicht van de bereider. Het gewicht is handig voor de keuze van de wielen, niet alle wielen kunnen iedereen aan. Als je onder de 90 kg blijft dan hoef je je volgens mij niet echt druk te maken over de wielen. Bij de keuze van een frame hoef je niet echt op gewicht te letten. De goedkopere standaard frame’s zijn sterk genoeg en op de dure lichtgewicht frame’s fiets je alleen als je hard kunt fietsen en dus niet zo zwaar bent.
 Een “noname” fiets kan van kwaliteit net zo goed of zelfs beter zijn als een merk fiets. Ga je niet blind staren op een merk, let op de onderdelen die op een fiets zitten. En dan niet alleen de achterderailleur, maar op de volledige afmontage.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

sabot
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 feb 2006 20:41

sabot 06 nov 2006 19:08

Timo002

Compliment voor duidelijke reactie

Sabot

jaspervanheij
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 nov 2006 20:23

jaspervanheij 06 nov 2006 23:21

Bedankt,

het budget is niet zozeer een probleem, maakt me niet uit om meer te betalen. wil er dan alleen wel betere kwaliteit voor krijgen. Zou graag een fiets van het frame af opbouwen en probeer inzicht te krijgen of dat riskant is als je minder verstand van de techniek en merken hebt. Het is toch prachtig spul, alleen zonde om er zoveel aan uit te gaan geven als je de mist in kan gaan omdat je er te weinig verstand van hebt.

Ben op zich een redelijk fanatiek fietser (aan het worden), ritjes van 150 tot 200 kilometer en dat doe ik nu op een bulls met een stalen frame. Omdat die afstanden steeds langer worden en de snelheid steeds wat hoger, wil ik eens investeren in een lichtere fiets van betere kwaliteit. Zit er lang genoeg op per slot van rekening.

zal nog eens even goed rondkijken op de site en nogmaals bedankt voor de reactie.

groet
zie je die bal links? dat is de aarde... En zie je hoe snel die draait? dat ben ik die eromheen fietst...

carbonfreaks
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34

carbonfreaks 07 nov 2006 00:30

Hé Jasper, een handelaar kan ook best een objectief antwoord geven op je vragen. Als jij de intentie hebt om een nieuwe fiets te kopen zal je naar mijn mening altijd een goede uitleg krijgen over de mogelijkheden. Antwoorden op wat specifiekere vragen over merken e.d. zal hij wellicht zoveel mogelijk binnen zijn eigen assortiment houden maar dat is niet meer als logisch, toch.
Om jezelf zo goed mogelijk voor te bereiden moet je echt voor jezelf het volgende wel bepalen:- Budget? bv Tussen de 2 en 3 duizend euro...- Waar gaat je voorkeur naar uit qua materiaal? Carbon, alu, staal, titanium..- Kleur? Blank carbon, blank titanium, in kleur gespoten, design, airbrush...- Inderdaad je eigen gewicht, lengte en rijstijl- Gebruik? Vlak, wedstrijden, bergen->lichtgewicht of wat zwaarder....- Campagnolo, Shimano of SRam?Als je zelf een fiets wil gaan opbouwen is het uiteraard een voordeel dat je alle onderdelen bij elkaar kan zoeken die jij mooi vindt. Het wordt dan ook echt jouw fiets waar er wellicht geen 2e van is te vinden.Succes met je keuze(s)!

jaspervanheij
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 nov 2006 20:23

jaspervanheij 07 nov 2006 11:37

Hello,
je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat een handelaar objectief advies kan geven.
budget maakt niet zoveel uit, ben nog wel bereid er richting de 5.000 euro aan uit te geven. Wil graag goed materiaal maar het moet wel echt goed zijn en het geld waard.
denk dat de voorkeur uitgaat naar carbon, fiets moet sterk zijn maar ook licht. Fiets er veel mee en ook in de winter en door minder fijn weer. Wordt wel stevig mee omgegaan dus, en daar moet de rest van de fiets ook tegen kunnen.
rijstijl is gewoon hard, grote versnelling erop en rammen, rijd meestal vlak maar ben van plan tripjes richting de heuvels/bergen te gaan maken. dus licht lijkt me ook belangrijk.
ja, en dan vraag ik me af of er verschil in kwaliteit/duurzaamheid is als je kijkt naar Campagnolo, Shimano of SRam.
in ieder geval bedankt voor de reactie
zie je die bal links? dat is de aarde... En zie je hoe snel die draait? dat ben ik die eromheen fietst...

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 07 nov 2006 13:05

Voor 1500 euro heb je waarschijnlijk een fiets waar je net zo hard mee gaat als een voor 5000.Wat een carbon frame betreft, als je een licht en sterk frame wilt kun je volgens mij beter kiezen voor Titanium. Ik zit niet zo in de frame's maar het komt zelden voor dat een carbon frame echt licht is. Carbon is ook voornamelijk een hype, goed carbon is wel te koop maar ook erg duur. Dan komt je 5000 euro wel van te pas. Ik heb ook wel eens gehoord dat carbon na verloop van tijd z'n kracht een beetje verliest, Carbon moeiheid zeg maar. Maar ik kan niet bevestigen of dat ook echt zo is.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

carbonfreaks
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34

carbonfreaks 07 nov 2006 14:19

Sorry maar ik word een beetje moe van de forumleden die altijd maar moeten melden dat je op een op een relatief goedkope fiets net zo hard gaat als op een prijzig juweeltje. Het lijkt me duidelijk dat de meeste rijders dit wel weten alleen geldt voor heel veel liefhebbers dat ze iets speciaals willen. Het mooiste van 't mooiste waarbij het budget er niet echt toe doet; Carbon, titanium, Campagnolo Record, prijzige carbon wielen etc. etc.. Ik rij zelf nog geen 5000 km per jaar maar bouw bijna elk jaar een nieuwe fiets op omdat ik gewoon materiaal gek ben.
Wat betreft het gebruikte materiaal denk ik dat vrijwel elk materiaal een gedeelte van de stijheid zal verliezen in meer of mindere mate. Uiteraard hangt dit van de kwaliteit van het gebruikte materiaal en het produktieproces af.
Met een stevige rijstijl moet carbon geen probleem zijn anders zou het gehele profpeleton hier niet op rijden. Aangezien je een ruim budget hebt zou je jezelf kunnen vergelijken met renners in het profpeleton (Zelfde gewicht en rijstijl) en dan qua gebruikt materiaal door deze renners een keuze maken voor jouw eigen fiets.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 nov 2006 14:31

Als je ook de hele winter met je fiets wilt rijden dan zou ik een titanium frame nemen, dit wordt niet aangetast door pekel. Voor de rest wordt ieder frame materiaal aangetast door pekel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jaspervanheij
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 nov 2006 20:23

jaspervanheij 07 nov 2006 15:43

Heb een ouwe trapbak in de schuur staan waar ik nu mee fiets, wil iets speciaals zodat ik in het voorjaar op iets moois kan opstappen.
het oog wil ook wat en het is toch prachtig spul. Zit aan een Cervelo/BMC/Gios/DeRosa frame te denken met xentis wielen en Campagnolo. Dit is echter minder gebaseerd op kennis over de kwaliteit van die producten en meer omdat het verkooppraatje en het spul me aanstaat.
Hoe is het trouwens met de compatibiliteit van die producten, is het universeel en kun je het allemaal maar aan elkaar vast monteren of moet je hiermee uitkijken?
zie je die bal links? dat is de aarde... En zie je hoe snel die draait? dat ben ik die eromheen fietst...

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 07 nov 2006 16:03

De door jou genoemde producten (Campa, xentis & verschillende frame merken) zijn in ieder geval compatibel.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 nov 2006 16:03

Alle spullen die je noemt zijn zeker goed. Let alleen op dat die Xentis wielen volgens mij verboden zijn bij peloton-wedstrijden (maar uit je posts blijkt niet dat je wedstrijdrijder bent).
Groepen en componenten zijn niet zonder meer op elke fiets te monteren. Ten eerste heb je te maken met het soort draad in het bracket (Italiaans of BSA). Dit is overigens redelijk goedkoop te verhelpen mocht je de verkeerde hebben aangezien een nieuwe trapas niet zo gek duur is. Ten tweede heb je verschillende soorten voorderailleur (o.a. aanlas). Dat kan ook per merk verschillen. Voor wat betreft de zadelpen zijn er veel verschillen: zadelpennen hebben dus niet per definitie dezelfde diameter! De diameter van de voorvork is tegenwoordig bijna altijd gelijk: 1 1/8 inch. Verder kun je in prinicpe alles op alles monteren. Campagnolo lijkt mij een goede keus, maar de concurrenten maken ook goede spullen. Persoonlijk vind ik Campa er beter uitzien!
Conclusie: Je moet gewoon kopen wat je mooi vindt denk ik!
Tip: verdiep je ook eens in de talloze sturen, stuurpennen, zadelpennen en zadels die er zijn! Kan je heerlijke uurtjes surfen opleveren. Sites afstruinen, prijzen optellen, op zoek naar de goedkoopste webwinkels, gewichten optellen, kijken wat je mooi vindt, ervaringen lezen, etc! Zelf een fiets opbouwen is veel leuker aangezien je zoooooooooveel voorpret hebt!
P.S.: Alhoewel het eens ben met Carbonfreaks wil ik wel één ding opmerken: heel veel harder zul je inderdaad niet gaan fietsen van een nieuwe fiets, althans niet op 't vlakke, dus verwacht daar niet teveel van! Ik begrijp wel dat je er veel geld aan wilt uitgeven, zou ik ook willen!
P.S. 2: overweeg ook eens de Scott CR1. Eén van de stijfste en lichtste carbonframes op de markt.... Erg fraai vind ik zelf (mijn fietsmaatje heeft er eentje in opbouw bij SM). Andere frames die ik in deze prijsklasse zelf ook vind aanspreken zijn de Kuota Kredo, Cervélo Soloist Carbon en de Cervélo R3.
@ Timo002: wel eens een CR1 frame, een Cervélo R3, een Kredo frame of een Look carbonframe gewogen?

Plaats reactie