Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Vintage: renoveren of restaureren

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 09 nov 2006 11:27

Zijn er ook mensen op dit forum die het leuk vinden om hun ouderwetse stalen racefietsen goed te onderhouden en er op te blijven fietsen.....
En voor de puristen; wat zijn de vintage-renovatie/restauratie regels als het gaat om fietsen?
Ik heb zelf afgelopen mijn oude Eddy Merckx uit 1988 upgepimpt, echter niet gerestaureerd; dus overgespoten, nieuwe onderdelen, nieuwe wielen; alleen het frame en het stuur/voorbouw zijn origineel. Dus niet echt meer een herkenbaar mooi opgepoetste klassieker......
Dus, waar zijn ze, de oude mooie klassieke fietsjes die niet op marktplaats staan, maar die nog mooi gepoetst en gebruikt worden.

jonytj
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 okt 2006 23:18

jonytj 10 nov 2006 15:47

zet eens een foto van jou fiets?
groetjes
flanders, campa the best !!!!!!!!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 nov 2006 16:42

Ben nu bezig een colnago super op te knappen. Frame ligt nu bij de spuiter. Een aantal onderdelen van het oude frame kan ik hergebruiken (voor de kenners: Dura Ace AX groep, errug mooi). Voor de wielen ben ik nog wel op zoek naar iets wat er mooi inpast (uit die tijd dus). Maar het zadel wordt dan weer een oude SLR van m'n racer. Waarschijnlijk wordt het een single-speed trouwens.
Om antwoord te geven op je vraag: nderdelen moeten zoveel mogelijk in het plaatje passen, maar zolang het niet storend is hoeft het wat mij betreft niet allemaal oud spul te zijn. Voor mij is het ook een voorwaarde dat de kosten laag moeten blijven (Zoeken naar passende spulletjes voor weinug is "part of the fun"). Als het frame terug is zal ik wat foto-tjes posten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 10 nov 2006 17:03

@ 53x11
Stalenzadelpen
Klasiek Rolls zadel (richtprijs euro of 30 voor het zadel echt een super zadel overigens)

ik had er één in het wit.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 nov 2006 17:57

@ kuiper
Zadelpen is ook DA AX, dus dat zit wel goed. Rolls zadel heb ik, maar ik vind ze dus waardeloos zitten en ook niet heel erg mooi. SLR zit prima en vind ik niet zo storend, ook niet op een vintage bike.
Waar ik nu met name op zoek naar ben is een mooi jaren 80 crankstel. Dura Ace AX is hier dan weer niet zo handig, daar passen namelijk geen gewone pedalen op. Een piste-crankstel zou eigenlijk perfect zijn ivm single-speed aspiraties. Zijn er nog meer "vintage bouwers" op dit forum?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 11 nov 2006 12:55

Quoten: Origineel geplaatst door jonytj op 10 November 2006


zet eens een foto van jou fiets?
groetjes


Zoals gezegd niet echt een vintage-fiets meer; alleen het frame (1988), de stuurbocht, de "ernesto colnago" stuurpen en de shimano brakers en campagnolo shifters zijn nog origineel. Mooiste update zijn de gloednieuwe athena remhoefjes van Campa; nieuw van marktplaats, remt perfect. Ik heb nog wel ergens de Campagnolo cranks en derailleurs liggen, maar door kleine beschadigingen zijn ze helaas niet meer bruikbaar; vandaar de vervanging door 9-speed shimano-groep van mijn oude batavus. Ook de handgespaakte wielen komen van de 5jaar oude batavus......... binnenkort ook de 9-speed sti-shifters. Het geheel fietst nog lekker (niet zo strak als het nieuwe spul natuurlijk), zeker goed genoeg voor al mijn solo-trainingen. En zo blijven mijn nieuwere fietsjes ook wat langer nieuw.

Maar wat ik onder echte vintage versta is natuurlijk zoiets als dit:
Eddy Merckx's werelduurrecordfiets



http://www.vintagevelos.com/ (zo oud hoeft het voor mij ook weer niet natuurlijk, maar wel leuk om te zien, die liefhebbers van/voor oude fietsen)
We zien hier voortdurend het nieuwste van het nieuwste, en veel foto's van gearfreaks die om de 2 maanden hun allernieuwste gadgets inruilen voor de nog gloednieuwere gadgets. Het lijkt me een mooie trend als meer mensen hun oude fietsjes recyclen en erop blijven fietsen; duurzamer en co2-vriendelijker kan het niet!

rijden_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

rijden_ 11 nov 2006 21:40

Leuk! En: zou het niet een idee zijn een apart hoekje op de site te reserveren voor klassieke racers? En dan niet al te 'hard core' met teveel restricties, maar een beetje onder het moto: 'keep them rolling'? Dus ook de zuurstok-kleurige Concorde's, paarse Batavussen en ander mooi spul uit de jaren 80, 70 en verder...
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 11 nov 2006 23:09

Quoten: Origineel geplaatst door rijden! op 11 November 2006

Leuk! En: zou het niet een idee zijn een apart hoekje op de site te reserveren voor klassieke racers? En dan niet al te 'hard core' met teveel restricties, maar een beetje onder het moto: 'keep them rolling'? Dus ook de zuurstok-kleurige Concorde's, paarse Batavussen en ander mooi spul uit de jaren 80, 70 en verder...

Precies, er is toch niets mooiers dan om op je oude lelijke maar nog goed draaiende en rollende zuurstokdranghek uit de jaren 80 al die semiproffesionele wannabee's op hun nieuwe carbon spul naar huis te fietsen!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 nov 2006 19:51

Quote: Origineel geplaatst door rijden! op 11 November 2006
Leuk! En: zou het niet een idee zijn een apart hoekje op de site te reserveren voor klassieke racers? En dan niet al te 'hard core' met teveel restricties, maar een beetje onder het moto: 'keep them rolling'? Dus ook de zuurstok-kleurige Concorde's, paarse Batavussen en ander mooi spul uit de jaren 80, 70 en verder...


Leuk plan! (Ik heb nog zo'n Concorde trouwens. Zwart-wit-grijs frame met - jawel - roze en gele striping)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rijden_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

rijden_ 12 nov 2006 21:11

mannen, er wordt aan gewerkt! Haal de chroompoets maar alvast in huis... En: bewaar de oude folders, oude nummers van FIETS en Wielerrevue (met de mooie advertenties van ondermeer het Belgisch Rijwiel Huis...) en gooi zeker niks weg!
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....

rijden_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

rijden_ 13 nov 2006 16:53

mannen (M/V)!
..zie de poll van deze week bij www.fiets.nl.  Stem en beslis mee! ..het lijkt wel 22 november..
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....

pjeare
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 apr 2006 23:33

pjeare 13 nov 2006 17:56

ik heb nog de jubileum raleigh toen Joop Zoetemelk de tour won(1980). deze is niet van nieuw te onderschijden en heeft waarschijnlijk nog geen 100km gemaakt. ik zal kijken of ik een foto kan posten hier, is misschien wel leuk. hij is echter wel te klein voor mij geworden.
mzzl r0y.

Plaats reactie