Zijn er ook mensen op dit forum die het leuk vinden om hun ouderwetse stalen racefietsen goed te onderhouden en er op te blijven fietsen.....
En voor de puristen; wat zijn de vintage-renovatie/restauratie regels als het gaat om fietsen?
Ik heb zelf afgelopen mijn oude Eddy Merckx uit 1988 upgepimpt, echter niet gerestaureerd; dus overgespoten, nieuwe onderdelen, nieuwe wielen; alleen het frame en het stuur/voorbouw zijn origineel. Dus niet echt meer een herkenbaar mooi opgepoetste klassieker......
Dus, waar zijn ze, de oude mooie klassieke fietsjes die niet op marktplaats staan, maar die nog mooi gepoetst en gebruikt worden.
Vintage: renoveren of restaureren
Ben nu bezig een colnago super op te knappen. Frame ligt nu bij de spuiter. Een aantal onderdelen van het oude frame kan ik hergebruiken (voor de kenners: Dura Ace AX groep, errug mooi). Voor de wielen ben ik nog wel op zoek naar iets wat er mooi inpast (uit die tijd dus). Maar het zadel wordt dan weer een oude SLR van m'n racer. Waarschijnlijk wordt het een single-speed trouwens.
Om antwoord te geven op je vraag: nderdelen moeten zoveel mogelijk in het plaatje passen, maar zolang het niet storend is hoeft het wat mij betreft niet allemaal oud spul te zijn. Voor mij is het ook een voorwaarde dat de kosten laag moeten blijven (Zoeken naar passende spulletjes voor weinug is "part of the fun"). Als het frame terug is zal ik wat foto-tjes posten.
Om antwoord te geven op je vraag: nderdelen moeten zoveel mogelijk in het plaatje passen, maar zolang het niet storend is hoeft het wat mij betreft niet allemaal oud spul te zijn. Voor mij is het ook een voorwaarde dat de kosten laag moeten blijven (Zoeken naar passende spulletjes voor weinug is "part of the fun"). Als het frame terug is zal ik wat foto-tjes posten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
@ 53x11
Stalenzadelpen
Klasiek Rolls zadel (richtprijs euro of 30 voor het zadel echt een super zadel overigens)
ik had er één in het wit.
Stalenzadelpen
Klasiek Rolls zadel (richtprijs euro of 30 voor het zadel echt een super zadel overigens)
ik had er één in het wit.
- http://www.dewielershop.nl - http://www.kuipercarbonwielen.nl (sinds 2007!)
@ kuiper
Zadelpen is ook DA AX, dus dat zit wel goed. Rolls zadel heb ik, maar ik vind ze dus waardeloos zitten en ook niet heel erg mooi. SLR zit prima en vind ik niet zo storend, ook niet op een vintage bike.
Waar ik nu met name op zoek naar ben is een mooi jaren 80 crankstel. Dura Ace AX is hier dan weer niet zo handig, daar passen namelijk geen gewone pedalen op. Een piste-crankstel zou eigenlijk perfect zijn ivm single-speed aspiraties. Zijn er nog meer "vintage bouwers" op dit forum?
Zadelpen is ook DA AX, dus dat zit wel goed. Rolls zadel heb ik, maar ik vind ze dus waardeloos zitten en ook niet heel erg mooi. SLR zit prima en vind ik niet zo storend, ook niet op een vintage bike.
Waar ik nu met name op zoek naar ben is een mooi jaren 80 crankstel. Dura Ace AX is hier dan weer niet zo handig, daar passen namelijk geen gewone pedalen op. Een piste-crankstel zou eigenlijk perfect zijn ivm single-speed aspiraties. Zijn er nog meer "vintage bouwers" op dit forum?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Quoten: Origineel geplaatst door jonytj op 10 November 2006
zet eens een foto van jou fiets?
groetjes
Zoals gezegd niet echt een vintage-fiets meer; alleen het frame (1988), de stuurbocht, de "ernesto colnago" stuurpen en de shimano brakers en campagnolo shifters zijn nog origineel. Mooiste update zijn de gloednieuwe athena remhoefjes van Campa; nieuw van marktplaats, remt perfect. Ik heb nog wel ergens de Campagnolo cranks en derailleurs liggen, maar door kleine beschadigingen zijn ze helaas niet meer bruikbaar; vandaar de vervanging door 9-speed shimano-groep van mijn oude batavus. Ook de handgespaakte wielen komen van de 5jaar oude batavus......... binnenkort ook de 9-speed sti-shifters. Het geheel fietst nog lekker (niet zo strak als het nieuwe spul natuurlijk), zeker goed genoeg voor al mijn solo-trainingen. En zo blijven mijn nieuwere fietsjes ook wat langer nieuw.
Maar wat ik onder echte vintage versta is natuurlijk zoiets als dit:
Eddy Merckx's werelduurrecordfiets
http://www.vintagevelos.com/ (zo oud hoeft het voor mij ook weer niet natuurlijk, maar wel leuk om te zien, die liefhebbers van/voor oude fietsen)
We zien hier voortdurend het nieuwste van het nieuwste, en veel foto's van gearfreaks die om de 2 maanden hun allernieuwste gadgets inruilen voor de nog gloednieuwere gadgets. Het lijkt me een mooie trend als meer mensen hun oude fietsjes recyclen en erop blijven fietsen; duurzamer en co2-vriendelijker kan het niet!
zet eens een foto van jou fiets?
groetjes
Zoals gezegd niet echt een vintage-fiets meer; alleen het frame (1988), de stuurbocht, de "ernesto colnago" stuurpen en de shimano brakers en campagnolo shifters zijn nog origineel. Mooiste update zijn de gloednieuwe athena remhoefjes van Campa; nieuw van marktplaats, remt perfect. Ik heb nog wel ergens de Campagnolo cranks en derailleurs liggen, maar door kleine beschadigingen zijn ze helaas niet meer bruikbaar; vandaar de vervanging door 9-speed shimano-groep van mijn oude batavus. Ook de handgespaakte wielen komen van de 5jaar oude batavus......... binnenkort ook de 9-speed sti-shifters. Het geheel fietst nog lekker (niet zo strak als het nieuwe spul natuurlijk), zeker goed genoeg voor al mijn solo-trainingen. En zo blijven mijn nieuwere fietsjes ook wat langer nieuw.
Maar wat ik onder echte vintage versta is natuurlijk zoiets als dit:
Eddy Merckx's werelduurrecordfiets
http://www.vintagevelos.com/ (zo oud hoeft het voor mij ook weer niet natuurlijk, maar wel leuk om te zien, die liefhebbers van/voor oude fietsen)
We zien hier voortdurend het nieuwste van het nieuwste, en veel foto's van gearfreaks die om de 2 maanden hun allernieuwste gadgets inruilen voor de nog gloednieuwere gadgets. Het lijkt me een mooie trend als meer mensen hun oude fietsjes recyclen en erop blijven fietsen; duurzamer en co2-vriendelijker kan het niet!
Leuk! En: zou het niet een idee zijn een apart hoekje op de site te reserveren voor klassieke racers? En dan niet al te 'hard core' met teveel restricties, maar een beetje onder het moto: 'keep them rolling'? Dus ook de zuurstok-kleurige Concorde's, paarse Batavussen en ander mooi spul uit de jaren 80, 70 en verder...
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....
Quoten: Origineel geplaatst door rijden! op 11 November 2006
Leuk! En: zou het niet een idee zijn een apart hoekje op de site te reserveren voor klassieke racers? En dan niet al te 'hard core' met teveel restricties, maar een beetje onder het moto: 'keep them rolling'? Dus ook de zuurstok-kleurige Concorde's, paarse Batavussen en ander mooi spul uit de jaren 80, 70 en verder...
Precies, er is toch niets mooiers dan om op je oude lelijke maar nog goed draaiende en rollende zuurstokdranghek uit de jaren 80 al die semiproffesionele wannabee's op hun nieuwe carbon spul naar huis te fietsen!
Leuk! En: zou het niet een idee zijn een apart hoekje op de site te reserveren voor klassieke racers? En dan niet al te 'hard core' met teveel restricties, maar een beetje onder het moto: 'keep them rolling'? Dus ook de zuurstok-kleurige Concorde's, paarse Batavussen en ander mooi spul uit de jaren 80, 70 en verder...
Precies, er is toch niets mooiers dan om op je oude lelijke maar nog goed draaiende en rollende zuurstokdranghek uit de jaren 80 al die semiproffesionele wannabee's op hun nieuwe carbon spul naar huis te fietsen!
Quote: Origineel geplaatst door rijden! op 11 November 2006
Leuk! En: zou het niet een idee zijn een apart hoekje op de site te reserveren voor klassieke racers? En dan niet al te 'hard core' met teveel restricties, maar een beetje onder het moto: 'keep them rolling'? Dus ook de zuurstok-kleurige Concorde's, paarse Batavussen en ander mooi spul uit de jaren 80, 70 en verder...
Leuk plan! (Ik heb nog zo'n Concorde trouwens. Zwart-wit-grijs frame met - jawel - roze en gele striping)
Leuk! En: zou het niet een idee zijn een apart hoekje op de site te reserveren voor klassieke racers? En dan niet al te 'hard core' met teveel restricties, maar een beetje onder het moto: 'keep them rolling'? Dus ook de zuurstok-kleurige Concorde's, paarse Batavussen en ander mooi spul uit de jaren 80, 70 en verder...
Leuk plan! (Ik heb nog zo'n Concorde trouwens. Zwart-wit-grijs frame met - jawel - roze en gele striping)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
mannen, er wordt aan gewerkt! Haal de chroompoets maar alvast in huis... En: bewaar de oude folders, oude nummers van FIETS en Wielerrevue (met de mooie advertenties van ondermeer het Belgisch Rijwiel Huis...) en gooi zeker niks weg!
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....
mannen (M/V)!
..zie de poll van deze week bij www.fiets.nl. Stem en beslis mee! ..het lijkt wel 22 november..
..zie de poll van deze week bij www.fiets.nl. Stem en beslis mee! ..het lijkt wel 22 november..
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....
ik heb nog de jubileum raleigh toen Joop Zoetemelk de tour won(1980). deze is niet van nieuw te onderschijden en heeft waarschijnlijk nog geen 100km gemaakt. ik zal kijken of ik een foto kan posten hier, is misschien wel leuk. hij is echter wel te klein voor mij geworden.
mzzl r0y.
mzzl r0y.