Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

Sjurk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:05

Sjurk 24 nov 2017 17:55

Afgelopen week een refit laten doen met het oog op de TT-positie, conclusie is dat mijn huidige fiets goed aan te passen is maar dat de positie flink anders gaat worden. Zadel naar achteren en omhoog, ander zadel, pads verder naar voren en de extentions komen dichter bij (was niet echt UCI-legaal zegmaar).

Tenslotte komt er een kortere crank (165 ipv 172.5 nu). Zo'n korte crank trapt wonderwel erg prettig, voetpositie is beter en door de kleinere heuphoek 'hup' ik minder. Nieuwe fiets wordt dus nog even uitgesteld, ik ga eerst op mijn huidige de nieuwe aanpassingen ervaren.

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 25 nov 2017 00:13

Ben benieuwd, keep us posted.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Sjurk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:05

Sjurk 03 dec 2017 23:22

Aanpassingen inmiddels besteld, binnen en op de fiets gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Zadel is van een Pro Aerofuel gewisseld naar een Cobb Fifty-five en de top van het zadel is in totaal 2cm omhoog gegaan en de punt 1,5cm naar achteren. De basebar stond prima, de risers zijn met 2cm ingekort en de extensions van s-bend naar ski-bend gegaan en naar achter geplaatst ivm de uci-eisen. De pads zijn 1,5cm naar voren geschoven.

Tenslotte is de 172.5 Rotor 3D crank gewisseld voor een 165 Ultegra 6750 crank. Deze laatste was de goedkoopste snel leverbare optie voor een 5-punts 110bcd crank die ik nodig heb voor de Powertap C1 die ik gebruik.

Allemaal iets agressiever maar het zat - op de tacx - gelijk lekker.

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 04 dec 2017 07:42

Sjurk schreef: 03 dec 2017 23:22 Aanpassingen inmiddels besteld, binnen en op de fiets gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Zadel is van een Pro Aerofuel gewisseld naar een Cobb Fifty-five en de top van het zadel is in totaal 2cm omhoog gegaan en de punt 1,5cm naar achteren. De basebar stond prima, de risers zijn met 2cm ingekort en de extensions van s-bend naar ski-bend gegaan en naar achter geplaatst ivm de uci-eisen. De pads zijn 1,5cm naar voren geschoven.

Tenslotte is de 172.5 Rotor 3D crank gewisseld voor een 165 Ultegra 6750 crank. Deze laatste was de goedkoopste snel leverbare optie voor een 5-punts 110bcd crank die ik nodig heb voor de Powertap C1 die ik gebruik.

Allemaal iets agressiever maar het zat - op de tacx - gelijk lekker.
Mooie fiets zo. Na deze aanpassingen krijg je vast zin om te gaan rijden...
Wat is de reden dat je van zadel bent gewisseld? Had je zadelproblemen?
Dat je van s-bend naar ski-bend bent verwisseld, heeft dat ook met UCI eis te maken?
Je gaat dus UCI wedstrijden rijden? Via de KNWU?

Veel plezier (en mooie resultaten) gewenst!
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Sjurk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:05

Sjurk 04 dec 2017 09:23

Ik kan inderdaad niet wachten :-) Als het allemaal goed gaat komend jaar wil ik inderdaad overwegen wedstrijden onder UCI-reglement gaan rijden.

Bij de bikefit moet je heel kritisch kijken naar de problemen die je hebt, al zijn ze maar heel klein. Daarom zijn zadel en extensions vervangen. Ik merkte dat ik in de ligpositie iets meer spanning in mijn rechter bovenarm had. Dat zijn we na gaan zoeken en dat werd met een andere positie van de pads / het stuur maar deels verholpen. Toen verschillende extensions geprobeerd (ik had zelf 0 problemen met de s-bend) en met de ski-bend die iets naar binnen is gedraaid valt alle spanning op mijn polsen weg, wat weer als effect had dat de laatste spanning op de bovenarmen ook wegviel.

Ik zit iets scheef op de fiets door o.a. getordeerde heup en met de aerofuel schaafde ik mijn lies open na veel en/of lange ritten. De Cobb 'zit' (voor zover je zit op een tt-zadel) een stuk prettiger en door de vorm van de neus moeten de liesproblemen voorbij zijn. Ik heb overigens verschillende zadels geprobeerd tijdens de fit en deze zat het beste.

Het is dus detailwerk, met enkel aanpassing van stuur- en zadelpositie had ik ook veel gewonnen maar omdat de kosten redelijk meevielen heb ik gelijk alles vervangen.

Tri_noob
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 dec 2016 08:37

Tri_noob 04 dec 2017 11:36

Sjurk schreef: 04 dec 2017 09:23 Ik kan inderdaad niet wachten :-) Als het allemaal goed gaat komend jaar wil ik inderdaad overwegen wedstrijden onder UCI-reglement gaan rijden.

Bij de bikefit moet je heel kritisch kijken naar de problemen die je hebt, al zijn ze maar heel klein. Daarom zijn zadel en extensions vervangen. Ik merkte dat ik in de ligpositie iets meer spanning in mijn rechter bovenarm had. Dat zijn we na gaan zoeken en dat werd met een andere positie van de pads / het stuur maar deels verholpen. Toen verschillende extensions geprobeerd (ik had zelf 0 problemen met de s-bend) en met de ski-bend die iets naar binnen is gedraaid valt alle spanning op mijn polsen weg, wat weer als effect had dat de laatste spanning op de bovenarmen ook wegviel.

Ik zit iets scheef op de fiets door o.a. getordeerde heup en met de aerofuel schaafde ik mijn lies open na veel en/of lange ritten. De Cobb 'zit' (voor zover je zit op een tt-zadel) een stuk prettiger en door de vorm van de neus moeten de liesproblemen voorbij zijn. Ik heb overigens verschillende zadels geprobeerd tijdens de fit en deze zat het beste.

Het is dus detailwerk, met enkel aanpassing van stuur- en zadelpositie had ik ook veel gewonnen maar omdat de kosten redelijk meevielen heb ik gelijk alles vervangen.
Waar ben je geweest voor je TT-fit? En werd er gewerkt met saddle pressure mapping en beeldopname? Ben zelf ook op zoek naar een goede TT/triatlon fitter..

Sjurk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:05

Sjurk 04 dec 2017 12:07

Ik ben bij Jurrian in Almkerk geweest. Voorheen bekend als Bike Passion, tegenwoordig gewoon als Jurrian. Beeldopnames worden gemaakt en toegestuurd (best handig om terug te kijken). Saddle pressure mapping doet hij ook, heb ik dit keer alleen niet gedaan omdat het een refit was.

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 04 dec 2017 12:23

Sjurk schreef: 04 dec 2017 12:07 Ik ben bij Jurrian in Almkerk geweest. Voorheen bekend als Bike Passion, tegenwoordig gewoon als Jurrian. Beeldopnames worden gemaakt en toegestuurd (best handig om terug te kijken). Saddle pressure mapping doet hij ook, heb ik dit keer alleen niet gedaan omdat het een refit was.
Nice. Ik ben voor mijn gewone racer bij Jurrian geweest. Iemand die zeker weet wat hij doet.

Weet niet waar je weg komt maar WV Snits (Sneek) organiseert komend jaar een tijdrit competitie. Staat wel op hun Facebook.
Biking is Living!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 dec 2017 13:29

Heb je dat framepompje erop zitten voor je trainingen? Of ook tijdens wedstrijden?
Als je tijdens een wedstrijd lek rijdt, wil je dat kunnen fixen lijkt me. Maar als je veel aandacht besteed aan houding (luchtweerstand en vermogen), en een mooie fiets, speciale bidon ed. Dan zou ik dat pompje niet op die plek meer verwachten, maar achter je zadel (co2 pompje?)... Voor trainingen maakt het niet uit natuurlijk :).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Sjurk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:05

Sjurk 04 dec 2017 13:39

Pompje is voor trainingen ja, je krijgt vreemde blikken als die er op zit bij een wedstrijd ;-). Bij wedstrijden gaan het pompje en draftbox van de fiets. Draftbox is net te klein voor een co2-patroon + opzetpomp. Ik speel nog met het idee om het pompje achter de box te bevestigen alleen moet ik daar dan een ophangsysteempje voor bedenken en maken.

@scoloo Dank voor de tip, kom niet uit de buurt maar dat hoeft geen probleem te zijn :-)

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 19 jan 2018 15:50

Na enkele jaren op een omgebouwde racefiets is er nu een tri/tt-fiets gekomen :-)
Afbeelding

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 19 jan 2018 16:08

Mooi hoor! Veel succes en plezier er mee.

Plaats reactie