Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

titanium
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 jul 2006 15:19

titanium 24 okt 2010 14:39

help gevraagd:

Inleiding:
Beginnend tijdrijder (maar vroeger veel traithlons gedaan toen ik in Honolulu woonde oa veel kwartjes en 2x een halve gedaan op het parcours van de huidige Ironman (Keahou; dat was toen nog 1/2 ironman distance)).

rij veel kms op de weg (ca 10.000/jaar) veel (Belgische)toertochten en cyclos. Alles verder uitgevoerd met Campa groepen.

Wil direct een goede start maken met goed materiaal.


Vragen:
- Campa of shimano/sram? Ik heb alles in campa en wil eigenlijk bij campa blijven. Ik neem aan dat het dan Campa 10sp wordt? Iemand enig idee of campa met 11sp timetrial spul gaat brengen? Op de BM werd ik enigszins afgeleid door de promo dames en heb geen vertegenwoordiger gesproken. Er staat iig niets vermeld in de nieuwe catalogus. Is het uberhaupt nog wel verkrijgbaar?

Is het mogelijk om SRAM/Shimi tijdritschakelverstellers te gebruiken met campa V+A derries of heb je dan shiftmates oid nodig?

Andere mogelijkheid is dus wel over te schakelen naar Sram/shimi voor de tijdrit fiets maar dan is de vraag kan ik makkelijk een andere body kopen voor mijn huidige campa-wielensets (oa: 1x Campa Record-2004; 2x DTswiss240s; 1x powertab en specifiek voor deze fiets een setje Edco Furkas).

Sram of shimi? Hier heb ik geen verstand van (ik rij immers campa).

- Frame: twijfel tussen Cervelo P2 (Vos of Salden) of bv Canyon Speedmax AL of bv (tip van Litespeed) een ProLite frame.

- Zelfbouw of laten bouwen? Ik sleutel zelf mijn Race en MTB's in elkaar, mar heb geen idee of bijvoorbeeld het goed te doen is om door het frame doolropende kabels goed te installeren op een kaal frame? Lopen de kabelgootjes binnendoor? Of is het een hoop gepruts om het kabeltje er weer uit te krijgen? Of hangt dit af van het merk?

- Tijdrit stuur. In mijn vroegere triathlon tijd was er weining keus (begon met een profile opklapstuur en later een Syntace opzetstuur).
Wat is een verstandige allround keuze? straight; s-bend; skibend; J-bend? Geen idee wat lekker zit. Hangt natuurlijk ook af van de afstand en het doel. Ik denk dat ik wat meer tot mijn recht kom op de wat langere afstanden. Dus eerder een s of ski bend.

- Houding en afstelling. Samenhangend met de vraag zelf bouwen of op laten bouwen. Op mijn racefietsen doe ik allemaal zelf deels op gevoel deels op wat ik her en der lees. Zo rijd ik mijn beide wegfietsen met ca 2 cm langere stuurpen dan in 1e instantie via de webstie van desbetreffend mer eruit kwam.


Tips of hints naar andere forums zijn welkom (ik ben bekend met oa slowtwitch voor triatlon info en bv competive cyclist voor een maat calculatie).

skater-nh
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 mar 2010 09:38

skater-nh 25 okt 2010 22:25

ben momenteel bezig om een tijdrit monster op te bouwen alleen nu loop ik tegen een probleem aan.

Uci is minimaal 5 cm achter de bracket. Als ik het zadel naar achter schuif, loop de voorkant van de zadelrails vast tegen de zadelpen. is het een mogelijkheid om hier iets van af te vrezen of te vijlen. Dat lak beschadigt geen probleem wordt toch nog gespoten

zie foto;s [img=http://img227.imageshack.us/img227/7435/sl372161.jpg]
[img=http://img526.imageshack.us/img526/8799/sl372108.jpg]

op de onderste foto staat het zadel nog in de voorste stand, dan ga ik zeker niet aan de 5 cm komen. dus als het zadel in de achterste stand staat ideeen en oplossingen welkom

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 25 okt 2010 22:34

Zadel ruilen tegen een Adamo zadel? In feite ontbreekt bij deze zadels gewoonweg de punt. Hierdoor heb je wat meer marge bij de montage van het zadel. Volgens gebruikers (ik niet) werkt het ook nog eens uitstekend als specifiek TT-zadel, omdat je door het ontbreken van een punt, makkelijker diep kunt zitten.

http://www.ismzadel.nl/contents/nl/d16_ ... zadel.html

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 okt 2010 23:09

@Skater, je kunt rustig die zadelpenkop met de dremel te lijf gaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

skater-nh
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 mar 2010 09:38

skater-nh 25 okt 2010 23:20

@ Amclassic-fan, okee dan gaan we dat proberen dat is informatie waar we wat meekunnen, wanneer het project af is volgen meer foto's

skater-nh
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 mar 2010 09:38

skater-nh 03 nov 2010 20:31

iemand al ervaringen met de Dia Compe TT shifters, scheelt nog al wat met de prijs van shimano

zie de link wiggle

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 03 nov 2010 20:43

skater-nh schreef:iemand al ervaringen met de Dia Compe TT shifters, scheelt nog al wat met de prijs van shimano

zie de link wiggle


Let wel dat deze zonder index zijn. De shifter klikt dus niet, maar je moet zelf de afstelling fijnstellen.

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 03 nov 2010 21:05

Of gewoon goed zoeken / Ebay in de gaten houden, dan kun je ook voor weinig Shimano's kopen. Je kunt dan voor 10speed uitgaan van de SL-BS78 (is iets goedkoper) of de SL-BS79 (de nieuwere variant waarbij het vaste deel zwart is).
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

race-niek
Forum-lid
Berichten: 741
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:32
Locatie: Groningen

race-niek 04 nov 2010 10:55

Kikkie schreef:Ze is 16e geworden, fantastisch om op een goede fiets rond te kunnen rijden, ligt het daar iig niet aan;). Zelf ook nog gereden?


sorry voor de late reactie nog.

geweldig 16e is een mooie plaats!
nee zelf niet gereden, hoop volgend daar mee te doen:)
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

skater-nh
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 mar 2010 09:38

skater-nh 04 nov 2010 16:17

shifters zonder index, wat houdt dat precies in..
heeft iemand er ervaringen mee, is er mee te werken?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 04 nov 2010 16:23

jasperr schreef:

Let wel dat deze zonder index zijn. De shifter klikt dus niet, maar je moet zelf de afstelling fijnstellen.


Zie de post van jasperr boven.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

gustav
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 jan 2009 15:41

gustav 05 nov 2010 20:57

Furk schreef: De variant in het carbon, is een modelletje wat ik wel vaker voorbij zie komen. Ik vraag me af of die Sensa van een betere kwaliteit is dan de no-name chinese variant. Ze gebruiken overduidelijk dezelfde mal, maar zouden ze bij Sensa (in china uiteraard) dan beter carbon, techniek gebruiken/inzetten?



Voor zover ik het weet komt dat model frame toch echt maar bij 1 fabriek weg, en dus de Sensa ook.

De Sensa is overigens goed geprijst, en ik weet dus uit ervaring; een topframe voor dat geld!

Plaats reactie