Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

Sjurk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:05

Sjurk 02 jul 2018 11:06

Ook Tom Dumoulin kan maar een beperkte tijd in 'tuck' zitten. Dat valt te trainen en dan lukt het steeds langer, maar ook Tom moet op momenten 'rusten'.

Verder is het belangrijk dat de positie van Tom de beste positie is voor Tom, dat is hij niet zonder meer voor een ander. Je moet jezelf zo klein mogelijk kunnen maken en vermogen kunnen trappen. Voor sommigen betekent dat een hogere of lagere positie dan ideaal lijkt.

Ik heb jaren gereden met een smalle en lage armpositie (s-bend), na een fit bleek dat een brede en hoge positie (long ski-bend) voor mij beter was. Dat lijkt minder aero maar er kwam minder druk op mijn schouders waardoor ik beter op de fiets zit en langer vermogen kan trappen.

Joeyy
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 nov 2015 20:14

Joeyy 04 jul 2018 15:17

nofuturekid schreef: 30 jun 2018 19:52
Joeyy schreef: 30 jun 2018 19:13 Ik ben ook in de markt voor een nieuwe TT-fiets voor zowel tijdritten als (en vooral) triathlons... Ik hou wel van de data en vroeg/vraag me af wat nou het snelste tijdritframe is? Is dit al eens getest? De pinarello zou dan wel hoog in het lijstje staan maar zo hoog rijkt het budget helaas niet... De Giant Trinity staat nu in de schuur en daar ben ik ook erg gecharmeerd van, daarnaast is deze ook behoorlijk doorontwikkeld volgens mij. Zit te twijfelen tussen de nieuwe Trinity en de Argon18 E118 NEXT, die is alleen wel erg minimalistisch vind ik.
Beetje broken record reactie maar t gaat bij triathlons eerst om fit, dan om fit, en dan om fit. Als je 180km op jezelf bent aangewezen wil je primair lekker zitten en nog een fijne marathon kunnen rennen daarna.

Dus als die Giant de juiste Geometry heeft voor jou dan is mijn advies daar zo dicht mogelijk bij te blijven. Heb nog niet naar Argon 18 gekeken maar je kunt deze site gebruiken om ze te vergelijken: https://geometrygeeks.bike

Ik zelf heb bijvoorbeeld een Cannondale Slice HiMod waar ik helaas een ongeluk mee heb gehad. Ter vervanging vallen op basis van Stack en Reach de Canyon Speedmax en Scott Plasma bij voorbaat af, hoe Aero en stoer ze ook zijn. Aangezien Cannondale de markt lijkt te hebben verlaten en ik nu graag disc brakes wil denk ik aan een Parlee TTIR.
Daar heb je helemaal gelijk in en zijn er zoveel verschillende factoren die van invloed zijn dat het waarschijnlijk over de meeste frames marginale verschillen zijn. Maarja, we (of ik in ieder geval) zijn toch op zoek naar het snelste, als ik denk dat ik dat heb trap ik waarschijnlijk ook 10W meer :D!
En als we het dan hebben over de juiste geometrie... Ik zit een soort van oké op de Giant, ben 20 jaar en erg flexibel én 195cm dus aero ben ik wel. Ik kom dus vanuit de beloften en wil nu vooral gaan richten op triathlons aangezien dat beter bij me past denk ik. Daarbij wil ik volgend jaar eerst mijn doelstellingen halen op de OD en volgend jaar misschien een halve IM.

Hoe zou ik sowieso tot een juiste fiets komen die bij me past, het is niet zo dat ik op zoveel verschillende fietsen heb gezeten dat ik de verschillen voel en weet welk merk bij me past ja/nee.... Daarnaast zit ik dus ook zodanig op de fiets dat het wel verrekte snel is maar daar wordt het niet comfortabeler van, met de sprint triathlon die ik heb gedaan liep ik daarna nog prima desalniettemin. Zou je dan eerst een fit doen zonder fiets?

Sjurk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:05

Sjurk 04 jul 2018 15:51

Joeyy schreef: 04 jul 2018 15:17 Zou je dan eerst een fit doen zonder fiets?
Bijna elke fiets is passend te krijgen, maar ik zou altijd eerst voor een fit gaan en daar dan een passende fiets bij zoeken.

Ik heb twee serieuze fits gedaan (race en tt) die wel wat kosten maar als ik ze had gedaan vòòrdat ik de fietsen kocht had ik behoorlijk wat geld bespaard.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 04 jul 2018 15:53

Als je je wilt richten op triathlons dan zou ik een triathlonfiets kopen en geen tijdritfiets. Een belangrijk kenmerkend aspect van een triathlon fiets is dat de geometrie gericht is op goed en snel kunnen hardlopen na het fietsen. Bij een tijdritfiets is dit niet van toepassing.

Joeyy
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 nov 2015 20:14

Joeyy 04 jul 2018 20:29

Sjurk schreef: 04 jul 2018 15:51
Joeyy schreef: 04 jul 2018 15:17 Zou je dan eerst een fit doen zonder fiets?
Bijna elke fiets is passend te krijgen, maar ik zou altijd eerst voor een fit gaan en daar dan een passende fiets bij zoeken.
Dan ga ik me daar eens in verdiepen, gaat waarschijnlijk in de winterperiode gebeuren dan dus kan de komende tijd rustig verdiepen en mezelf tegenhouden iets te kopen :mrgreen: .
RVV schreef: 04 jul 2018 15:53 Als je je wilt richten op triathlons dan zou ik een triathlonfiets kopen en geen tijdritfiets. Een belangrijk kenmerkend aspect van een triathlon fiets is dat de geometrie gericht is op goed en snel kunnen hardlopen na het fietsen. Bij een tijdritfiets is dit niet van toepassing.
Ik wil wel specifiek voor een tijdritfiets (iig UCI-legal) gaan, aangezien ik wel nationale tijdritten zou willen doen. Daarnaast kun je m.i. prima met een uci-legal tijdritfiets goed triathlons doorkomen (zie bijv. Cameron Wurf), in mijn kennissenkring zitten redelijk wat (ex)profs en mijn vader zit ook behoorlijk in de triathlonsport en die rijden bijna allemaal op tijdritfietsen. En triathlonfietsen vind ik behoorlijk net niet (uitzondering van die nieuwe Cube)...

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 05 jul 2018 07:52

Het grootste deel van de triathlon fietsen is UCI legaal hoor. Uitgezonderd zijn wat bijzondere uitstulpingen, welke gebruikt worden als drink of voedings houders. En uiteraard de fietsen die geen diamantvormig kader hebben.

Indien je het beste compromis wil qua fit, tussen de twee werelden is in mijn ogen een goede bikefit onontbeerlijk. Doe dit dan wel bij een zaak die verstand van zaken heeft van de beide disciplines.

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 05 jul 2018 16:24

Er is niet zo verschil met tijdrit fietsen en triathlon fietsen alleen BMC heeft wat verschillende types. Volgens mij Trek en Scott hebben maar 1 type tt en triathlon in een.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 jul 2018 17:41

En BMC, Trek en Scott zijn de enige merken met TT fietsen?
Kijk eens tussen de fietsen gebruikt op een iron man (bijv die van Hawaii), je ziet de meest exotische hypermodellen voor de triathlon, Keuze genoeg.
Daarnaast heb je óók een hoop merken met 1 TT model. Welke je uiteraard óók terug ziet op triathlons. Maar het doelgebruik rechtvaardigd wel degelijk de mogelijkheid voor verschillende ontwerpen!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 05 jul 2018 21:51

Fiets telling Roth 2018 http://www.triathlete.com/2018/07/news/ ... oth_330813

Cervélo – 269
Canyon – 229
Felt – 142
Specialized – 125
Argon 18 – 113
Trek – 113
BMC – 96
Scott – 87
Cube – 82
Cannondale – 70
Stevens – 67
Giant – 60
QR – 51
Unbranded – 45
Fuji – 41
Kuota – 35
Planet X – 27
Simplon – 26
Airstreem – 25
Focus 23
LIV – 23
BH – 21
Merida – 20
LOOK – 18
Ceepo – 15
Isaac – 15
Rose – 15
Boardmann – 12
Storck – 12
Ridley – 11
Kestrel – 10
Wilier – 10
Pinarello – 9
Blue – 8
Centurion – 7
Colnago – 7
Corratec – 6
Avenger – 5
Bianchi – 4
KTM – 4
Cucuma – 4
Radon – 4
Benotti – 4
Ventum – 4
Red Bull – 4
CKT – 3
Bulls – 3
Metta – 3
Teschner, Leadnova, Dolan, Camin, Derosa, Dimond, Diamondback, Merckx, Scrane, Swift, Thompson, Carver, Cipollini, Cinelli, Supra, Karbona, Axus, Basso, Shark, Frankenstein – 2

Maxbike, Leopard, Klein, Fresdental, Neilpryde, Emwee, Missile, Gosken, Kyzr, Mobit, Holland, Culprit, HBC, Masciarelli, Vitus, Chapter 2, Berria, Garneau, Mccann, Mendiz, Epoca, Jorbi, Ribble, Bergamont, Ghost, Koga, Pasculli, Raleigh, Sensa, Ziemen – 1
What makes the boat go faster?

Sjurk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:05

Sjurk 14 aug 2018 11:12

Sinds een kleine week de trotse eigenaar van dit beestje:
Afbeelding

Trek Speed Concept in Project One kleurstelling met Di2. Uiteindelijk bleek een P1-opzet met basiswielen goedkoper dan een standaardmodel om laten bouwen door een FM (meerdere gevraagd). Uiteindelijk met draftbox en ceramicspeed lagers.

Het fietst goed maar ik ben nog niet fit genoeg om de fiets echt aan de tand te voelen, eerste ervaringen zijn echter wel goed :-)

Ik ben alleen nog op zoek naar een wattagemeter. De Powertap P1 van mijn vorige past niet, de boutjes lopen aan op de chainstay en een vervolgens bestelde 4iii kon gelijk terug omdat ook deze aanliep. Stages gaat net wel / net niet passen dus ik ben nog wat huiverig. Alternatief is mogelijk een stages right-only oplossing al moet ik mijn beeld van wattage dan aanpassen omdat mijn linker been iets sterker is.

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 14 aug 2018 14:48

Sjurk schreef: 14 aug 2018 11:12 Sinds een kleine week de trotse eigenaar van dit beestje:
Afbeelding

Trek Speed Concept in Project One kleurstelling met Di2. Uiteindelijk bleek een P1-opzet met basiswielen goedkoper dan een standaardmodel om laten bouwen door een FM (meerdere gevraagd). Uiteindelijk met draftbox en ceramicspeed lagers.

Het fietst goed maar ik ben nog niet fit genoeg om de fiets echt aan de tand te voelen, eerste ervaringen zijn echter wel goed :-)

Ik ben alleen nog op zoek naar een wattagemeter. De Powertap P1 van mijn vorige past niet, de boutjes lopen aan op de chainstay en een vervolgens bestelde 4iii kon gelijk terug omdat ook deze aanliep. Stages gaat net wel / net niet passen dus ik ben nog wat huiverig. Alternatief is mogelijk een stages right-only oplossing al moet ik mijn beeld van wattage dan aanpassen omdat mijn linker been iets sterker is.
Wat een ongelooflijk mooie fiets is dat toch! Ik denk dat je er zeker hard op zal gaan.... 8-)
Waar je eventueel nog kan kijken is naar een quarq/rotor of power2max vermogensmeter?

Sjurk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:05

Sjurk 14 aug 2018 23:49

Goede, zal de P2M en Quarq eens bekijken :-)

Plaats reactie