Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

someone
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 mar 2007 20:00

someone 08 nov 2010 17:39

Ik was aan het kijken naar een tijdritframe. Nu moet ik deze wel kunnen gebruiken in KNWU wedstrijden.

Ik twijfel met name over de zadelpen met de 3:1 verhouding.

Weet een van jullie het misschien?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 nov 2010 17:48

Denk 't wel, maar anders vraag je de verkoper toch gewoon even om de boel op te meten met een schuifmaat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

skater-nh
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 mar 2010 09:38

skater-nh 08 nov 2010 19:38

ja gaat lukken heb hetzelfde frame... zie eerder post

someone
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 mar 2007 20:00

someone 09 nov 2010 14:24

Ahh zie het nou ja. Heb je er al opgereden? En hoe beviel het?

sanderb9
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:14

sanderb9 15 nov 2010 11:29

Kenners,

Ik zit te dimdammen tussen de Stevens Crono 2011 en de Cervélo P2 2010.
Framerprijzen liggen in dezelfde prijsklasse (Stevens nog iets voordeliger.)

De Cervélo heeft zich natuurlijk allang bewezen maar de Stevens heeft nu een heel nieuw model waarbij bijvoorbeeld de zitbuis in een bocht om het achterwiel loopt.
Vraag me af of dat alleen voor de looks is of ook nuttig is. Je ziet het ook bij de P3 en andere nieuwere modellen.

stevens

Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 15 nov 2010 11:48

Ik denk dat het verschil in earodynamica niet zo groot (lees nauwelijks waarneembaar) is. Dat kan ik niet onderbouwen, maar dat is de inschatting. Ze kosten ongeveer evenveel, dus dan blijven de looks over. Kies wat je het mooist vindt.

titusjako
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2010 17:14

titusjako 15 nov 2010 17:18

C a s r a n schreef:Fiets van Duitse triathleet Konstantin Bachor voor Ironman Wisconsin (beste fietstijd ermee):

Afbeelding


nice bike!

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 15 nov 2010 23:02

Die triatleten hebben de naam vooruitstrevend te zijn wat betreft technische ontwikkelingen. Maar waarom wordt er dan geen specifieke fiets ontwikkeld waar al die proviand gewoon netjes en aerodynamisch in kan worden weggewerkt? Het ziet er zo echt niet uit. Eigenlijk gewoon een verkrachting van het ontwerp, om er met tape allerlei toeters en bellen aan te hangen.

Suggestie ;) vloeibare voeding via een slangetje uit het frame zuigen. Een inkeping in het frame (bovenbuis) waar je reepjes kan wegstoppen.

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 15 nov 2010 23:05

Robbebopper schreef:Die triatleten hebben de naam vooruitstrevend te zijn wat betreft technische ontwikkelingen. Maar waarom wordt er dan geen specifieke fiets ontwikkeld waar al die proviand gewoon netjes en aerodynamisch in kan worden weggewerkt? Het ziet er zo echt niet uit. Eigenlijk gewoon een verkrachting van het ontwerp, om er met tape allerlei toeters en bellen aan te hangen.

Suggestie ;) vloeibare voeding via een slangetje uit het frame zuigen. Een inkeping in het frame (bovenbuis) waar je reepjes kan wegstoppen.


De nieuwe Trek Speed Concept is al een hele verbetering.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

trifox
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 27 dec 2005 10:46

trifox 16 nov 2010 10:23

Robbebopper schreef:Die triatleten hebben de naam vooruitstrevend te zijn wat betreft technische ontwikkelingen. Maar waarom wordt er dan geen specifieke fiets ontwikkeld waar al die proviand gewoon netjes en aerodynamisch in kan worden weggewerkt? Het ziet er zo echt niet uit. Eigenlijk gewoon een verkrachting van het ontwerp, om er met tape allerlei toeters en bellen aan te hangen.

Suggestie ;) vloeibare voeding via een slangetje uit het frame zuigen. Een inkeping in het frame (bovenbuis) waar je reepjes kan wegstoppen.


Omdat de kostprijs en de afzet voor framebouwers veel te groot respectievelijk te klein zijn om dergelijke frames te bouwen. Natuurlijk als het aan de atleten zelf lag was dit natuurlijk al lang ontwikkeld. Maar omdat de eerste markt van framebouwers het "gewone" wielrennen is maken triatleten gebruik van de "gewone" TT-versies. Framebouwers specifiek naar triatleten toe hebben er al altijd bestaan maar waren meestal maar een kort leven beschoren omwille van produktiekost en lage afzetmogelijkheden. Speedliner, Zipp, Softride, Rider, Kestrel,... hadden allemaal specifieke frame's, je ziet ze gewoonweg niet meer omwille van deze redenen. Komt daarbij dat UCI bepaalde regels heeft waardoor wielrenners nooit dergelijke frames kunnen aanschaffen wat direct gevolgen heeft naar afzetmogelijkheden. Kijk naar CEEPO, deze hebben specifiek voor triatlon frame's ontworpen. Ze zijn ze nu volledig UCI-legal aan het aanpassen of ze worden gewoonweg van de markt geblazen.
Dus daarom dat je alle mogelijke "aanpassingen" ziet bij triatlon-TT-fietsen.

triatleethans
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 okt 2010 16:41

triatleethans 21 nov 2010 12:04

Ik heb nooit geen tape nodig om de gels aan te frame te plakken want ik ben een van de weinige die de gels stopt in een klein "toeristentasje'van stof die ik om heb tijdens de lange
Wedstrijden ( Ironmanafstand )
Gels op het frame plakken leveren mij irriaties op omdat de randen van de gels langs mijn knieén schuren
De gels kan ik zonder probleem zelfs in earohouding uit mijn toeristentasje halen
Bidons heb ik achter mijn zadelpen zitten en dat is een X-Lab Sonic wing en ook earodynamisch verantwoord omdat mijn benen ervoor zitten
Drinken pakken gaat makkelijk verder heb ik een tooltje in de bidinhouder waarin de gaspatronen en de houder vast geschroeft worden
Als laatse neem ik een reservetube mee die onder de houder vast gemaakt wordt zonder tape trouwens en daarmee kan ik vooruit zonder ook maar een stuk tape te hebben gebruikt
Fiets is een Cervelo P 3 carbon waarvoor de X-lab Sonic Wing special is voor gemaakt

http://triatleethans.web-log.nl/photos/ ... 0007_2.jpg

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 21 nov 2010 13:53

Elboutero schreef:Nieuwe brommer voor de patser des huizes:

Afbeelding

Stevens Crono met Ultegra afmontage


beetje late reactie, zie hem nu pas.
errug mooie fiets Elboutero, bevalt ie?

en laat die andere fiets eens zien?

en mag ik die Munich DVD een keer lenen? :)
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Plaats reactie