Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Orbea

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 20 feb 2009 12:07

mspoon schreef:Het gaat om de populistische uitspraak in een Orbea topic, In geen enkele test staat letterlijk de fiets is zo slap als een vaatdoek. Wat ik wel lees is dat de fiets voor dat geld stijver had mogen zijn.
Als dat alles is had je dat toch meteen kunnen melden... nu is 't wel een beetje een storm in een glas water geworden vind je niet?

Nou, voor de duidelijkheid dan: 't is een slap frame, maarrrr... [spanning stijgt].... hij is wel stijver dan een vaatdoek.
Ik praat alleen over datgene waar ik persoonlijk ervaring mee heb, dat is voor iemand die op zoek is naar een bepaalde fiets of onderdeel veel relevanter.
Dat zal dus per persoon verschillen. Ikzelf heb bijvoorbeeld liever de harde feiten
(al tellen gebruikerservaringen incl. het "gevoel", maar ook evt. problemen, garantie-afhandeling, de lak, etc. ook zeker mee).
Ohja geen haat, ik stoor me soms aan populisten.
Nou, sorry dat ik me zo "te buiten gegaan ben" dan... lol
Ik stoor me aan mensen die meteen keihard op de man gaan spelen, zo hebben we allemaal wel wat he?

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 20 feb 2009 12:23

Zo is het in de Gazastrook ook begonnen....
Anima Sana In Corpore Sano.

mspoon
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 15 jul 2007 11:52

mspoon 21 feb 2009 13:58

@foosho, in Orbea orca 2 maakte je ook al een soort gelijke opmerking, De Orbea Orca 2008 was enorm slap iig.
Over de 2009 Orca nog geen review gelezen/gevonden.. Ik kan me voorstellen, na afgefikt te zijn in een aantal reviews, dat ze het frame stijver hebben gemaakt, maar eerst zien en dan geloven.

Bij deze dan,

http://www.procycling.de/_downloads/zei ... 1_Test.pdf

Samenvattend, jou mening is de mening van 1 Duitse test, die je vervolgens gigantisch opblaast.
Na mijn mening kom je tot een mening als je verschillende ervaringen en of tests hebt gelezen of zelf hebt opgedaan.
Anders noem ik het napraten en geen eigen mening hebben, dus totaal zinloos om dat te melden in een Orbea topic.
Misschien kun je dit stukje uit de test vertalen, voor diegene die geen Duits kunnen.

Meine kurzen Sprints mit stehendem Start
verkraftete die Rahmen/Gabel/Laufrad-Kombination
sehr gut – ich hatte immer das Gefühl,
dass die gesamte aufgebrachte Kraft in Vortrieb
umgewandelt wurde. Das geringe Gewicht der
Laufräder machte sich eher positiv bemerkbar,
als die dadurch etwas verminderte Stabilität
negativen Einfluss gehabt hätte.
Die Steifigkeit des Rahmens machte sich in
jeder Situation bemerkbar, man spürte, dass es
sich hier um ein Top-Produkt aus Highend-
Carbonfasern handelt. Der Orca-Rahmen wird
je zur Hälfte aus M30S- und M40J-Carbon gebaut,
und durch seine SSN-Technologie(„Size
Specific Nerve“) hält er , was die Werbung verspricht
– auch wenn die Abkürzungen des
Materials eher rätselhaft sind.

Mvg,

Mike
Orbea Orca, What Else?

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 21 feb 2009 16:27

mspoon schreef:@foosho, in Orbea orca 2 maakte je ook al een soort gelijke opmerking, De Orbea Orca 2008 was enorm slap iig.
Over de 2009 Orca nog geen review gelezen/gevonden.. Ik kan me voorstellen, na afgefikt te zijn in een aantal reviews, dat ze het frame stijver hebben gemaakt, maar eerst zien en dan geloven.

Bij deze dan,

http://www.procycling.de/_downloads/zei ... 1_Test.pdf
Ok, da's de 1e dan, interesting.
Helaas staan er geen stijfheidsmetingen in, daar ging het in deze discussie vooral over.

Nogmaals, ik heb enkel van de 2008 versie gezegd dat ie slap was en die mening blijf ik gewoon behouden (ik hoop dat dat mag? :)). De 2009 versie kan best stijf zijn, dat gaan we zeker nog een keer vernemen uit een gerenommeerd blad.
Samenvattend, jou mening is de mening van 1 Duitse test, die je vervolgens gigantisch opblaast.
Na één fatsoenlijke stijfheidsmeting is de stijfheid, hetgene waar ik op ageerde en ik veel belang aan hecht (vedergewichten daargelaten), gewoon bepaald.
Misschien kun je dit stukje uit de test vertalen, voor diegene die geen Duits kunnen.

...
Volgens mij kun je zelf ook Duits... enjoy yourself :)
Mvg,

Mike

Grtz.

mspoon
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 15 jul 2007 11:52

mspoon 22 feb 2009 11:56

Na mijn mening ging de discussie over jouw uitspraak dat de frames 2007 en 2008 zo slap als een vaatdoek zo zijn. Die uitspraak heb ik naar mijn mening ontkracht door de aangeleverde argumentatie. Misschien kun je de door jou genoemde stijfheidsmetingtabel kenbaar maken op dit forum/topic zodat mensen zelf kunnen oordelen over het frame.
Orbea Orca, What Else?

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 22 feb 2009 12:42

mspoon schreef:Na mijn mening ging de discussie over jouw uitspraak dat de frames 2007 en 2008 zo slap als een vaatdoek zo zijn. Die uitspraak heb ik naar mijn mening ontkracht door de aangeleverde argumentatie.
Nee, je hebt je mening kenbaar gemaakt. Je hebt geen andere stijfheidstabel aangedragen, dus je hebt dat niet ontkracht, ik persoonlijk ben iig niet overtuigd.

Dat ie niet letterlijk zo slap als een vaatdoek is en je hem bijv. niet in de wasmachine kunt stoppen is wel duidelijk voor de meesten denk ik, daar is het immers een uitdrukking voor.
Misschien kun je de door jou genoemde stijfheidsmetingtabel kenbaar maken op dit forum/topic zodat mensen zelf kunnen oordelen over het frame.
't Staat gewoon op pagina 5 in de aangedragen test hoor.. anywayz, hier is de directe link naar de tabel.


Ik hoop en ga er vanuit dat iedereen z'n eigen keuze kan maken adhv de beschikbare informatie omtrent de Orca 2008, die bijv. is aangedragen door mspoon, door mij en door vele anderen.

Persoonlijk vind ik dat deze discussie onderhand wel lang genoeg geduurd heeft eigenlijk.. ;)

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 22 feb 2009 13:14

Precies, koop gewoon een 2009, die is veel stijver dan de 2008 versie.

mathijst
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 22 feb 2009 13:42

mathijst 22 feb 2009 14:04

Ik zit er ook aan te denken om een orbea aan te schaffen,

Ik heb deze op het oog, shimano 105 en model 2006, carbon achtervork en voorvork. lijkt mij redelijk. wat denken jullie

[img=http://img134.imageshack.us/img134/6571/fiets.jpg]
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 22 feb 2009 14:07

zit een beetje een belachelijke stuurpen op, verder moet je goed de slijtage van de groep beoordelen. ivm de prijs. wel een mooi frame
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 22 feb 2009 14:35

Als het jouw maat is, is het een leuke fiets. Zeker voor een beginner. Inderdaad wel goed kijken naar slijtage van groep/wielen. Als je alles moet gaan vervangen ben je zo 150 euro verder.

mathijst
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 22 feb 2009 13:42

mathijst 22 feb 2009 21:24

ja oke de vraagprijs bedraagt 500 euro
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 22 feb 2009 21:27

Je hebt nog een andere stuurpen nodig (50 euro) en een tacx bidonhouder. Ik zou denk ik eerst eens 400 euro bieden, wellicht kom je dan uit op 450,-. Het is toch een oude groep die gemonteerd is.

Plaats reactie