Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Orbea

Pajotter
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 mar 2018 19:50

Pajotter 16 apr 2018 12:35

Iemand ervaring van kwaliteit en gewicht van onderstaande fiets ?


https://www.orbea.com/be-fr/velos/avant-m20-team-d-18

jaapieaap
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 mei 2017 14:18

jaapieaap 16 apr 2018 16:32

Pajotter schreef: 16 apr 2018 12:35 Iemand ervaring van kwaliteit en gewicht van onderstaande fiets ?


https://www.orbea.com/be-fr/velos/avant-m20-team-d-18
Gewicht:
Ik heb dit bij Orbea opgevraagd voor de Orca. De M20-team zit op 7.5 kg , De M20-pro net onder de 8kg . Dit is dan voor de hele fiets. De disc versie zal ietsje zwaarder zijn.

Zie ook deze test : http://www.cyclingweekly.com/reviews/ro ... -m20team-d
(komt die versie op 8,49kg)

Kwaliteit:
Ben bij 2 dealers geweest om de fietsen te inspecteren. Ziet er allemaal zeer strak uit qua afwerking. Orbea geeft levenslange garantie op de frames.

karl
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 sep 2010 01:44

karl 11 mei 2018 18:38

kappa-man schreef: 26 okt 2017 16:41 Ik rij sinds vandaag op een Orbea Orca Aero m20i.
Black on black, afgemonteerd met de nieuwe Shimano di2 groep.
De fiets wordt standaard geleverd met Vision t35 wielen, die heb ik snel omgewisseld met mij FFWD F6R wielen.
Ikzelf rij sinds afgelopen winter op een Orbea Alma M25 Eagle (12 speed) mountainbike en ben hier super tevreden van. Echt een goede aankoop geweest.

Voor mijn racefiets ben ik aan het twijfelen om ofwel een nieuw frame te kopen (met bestaande afmontage van mijn huidige fiets), dan wel een nieuwe racefiets te kopen. Voorlopig gaat mijn voorkeur naar het 1e, maar de prijs van een apart frame t.o.v. een afgemonteerde fiets, tja... Een nieuw frame kost evenveel als een 105 afgemonteerde volledige fiets...

Maar goed, de Orbea Aero staat ook mijn shortlist (frame of volledig afgemonteerd).

Vraagje,
hoe rijdt hij eigenlijk deze Orbea Aero? Is van comfort toch wat sprake, of is ie echt keihard?
Momenteel rij ik nog met een Bianchi Oltre. Dit is in zekere zin ook een aero fiets, maar biedt toch wel een beetje comfort. Vandaar mijn vraag.

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 15 mei 2018 11:50

Zelf ben ik er geen voorstander van om een fonkelnieuw frame te gaan voorzien van een gebruikte groep (mogelijk uit een ander jaar dan het frame) Een nieuwe (complete) fiets is altijd goedkoper dan losse componenten. Ik had liever Sram force op mijn Orbea gehad maar de prijs daarvan werd hoger dan standaard di2, daarom heb ik voor Di2 gekozen. Daar heb ik echter nog geen sijt van gehad.

De Orbea heeft voor mij wel een goede zit, op slechter wegdek verneem je wel dat de fiets echt stijf is, dat gaat ten koste van het comfort.
Met deze fiets kom je in tegenstelling tot andere aero fietsen wel erg goed de bochten door!
Opgeven is geen optie!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 mei 2018 11:56

kappa-man schreef: 15 mei 2018 11:50 Zelf ben ik er geen voorstander van om een fonkelnieuw frame te gaan voorzien van een gebruikte groep (mogelijk uit een ander jaar dan het frame) Een nieuwe (complete) fiets is altijd goedkoper dan losse componenten. Ik had liever Sram force op mijn Orbea gehad maar de prijs daarvan werd hoger dan standaard di2, daarom heb ik voor Di2 gekozen. Daar heb ik echter nog geen sijt van gehad.

De Orbea heeft voor mij wel een goede zit, op slechter wegdek verneem je wel dat de fiets echt stijf is, dat gaat ten koste van het comfort.
Met deze fiets kom je in tegenstelling tot andere aero fietsen wel erg goed de bochten door!
Dat hoeft echt geen probleem te zijn. Als je nog een goede groep hebt liggen kan die prima op een nieuw frame. Onlangs ook een gebruikte Sram Force groep op een nieuwe Canyon gezet. Rijdt perfect.

karl
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 sep 2010 01:44

karl 15 mei 2018 22:00

NuitKor schreef: 15 mei 2018 11:56
kappa-man schreef: 15 mei 2018 11:50 Zelf ben ik er geen voorstander van om een fonkelnieuw frame te gaan voorzien van een gebruikte groep (mogelijk uit een ander jaar dan het frame) Een nieuwe (complete) fiets is altijd goedkoper dan losse componenten. Ik had liever Sram force op mijn Orbea gehad maar de prijs daarvan werd hoger dan standaard di2, daarom heb ik voor Di2 gekozen. Daar heb ik echter nog geen sijt van gehad.

De Orbea heeft voor mij wel een goede zit, op slechter wegdek verneem je wel dat de fiets echt stijf is, dat gaat ten koste van het comfort.
Met deze fiets kom je in tegenstelling tot andere aero fietsen wel erg goed de bochten door!
Dat hoeft echt geen probleem te zijn. Als je nog een goede groep hebt liggen kan die prima op een nieuw frame. Onlangs ook een gebruikte Sram Force groep op een nieuwe Canyon gezet. Rijdt perfect.
Tja, gaat bij mij om een fiets afkomstig van het Vacansoleil-DCM team.
Betekent dat de Bianchi Oltre is afgemonteerd met Dura-Ace 10 speed, FSA carbon 53/39.
Materiaal is nog altijd top. Zou spijtig zijn hiervan afscheid te moeten nemen...

VengineNL
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2011 22:41

VengineNL 12 jul 2018 00:32

Mijn volgende fiets zou zo maar eens een Orbea kunnen worden. Als ik naar dealers zoek via de Orbea-website vind ik het lastig om in te schatten of de desbetreffende winkel goede kennis van zaken heeft t.a.v. racefietsen. Mijn vraag is dus: Wie heeft ervaring met een goede Orbea-dealer in Zuid-West Nederland of in de omgeving van Antwerpen/Gent?

karl
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 sep 2010 01:44

karl 12 jul 2018 17:17

VengineNL schreef: 12 jul 2018 00:32 Mijn volgende fiets zou zo maar eens een Orbea kunnen worden. Als ik naar dealers zoek via de Orbea-website vind ik het lastig om in te schatten of de desbetreffende winkel goede kennis van zaken heeft t.a.v. racefietsen. Mijn vraag is dus: Wie heeft ervaring met een goede Orbea-dealer in Zuid-West Nederland of in de omgeving van Antwerpen/Gent?
Ik weet niet of Haacht (België) nog in jouw regio valt, maar de bike shop 'Bike Sportive' heeft al lange tijd ervaring met Orbea. Volgens mij staat quasi ieder model in hun showroom.
De LBS heeft in de buurt alvast een erg goede reputatie.

Ben persoonlijk ook wel onder de indruk van de beelden van de nieuwe Orbea Orca Aero disk. Allicht iets te veel race-geometrie voor mij....

Veel succes met je aankoop.

Frankfiets
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 29 jul 2013 13:27
Locatie: Wijchen

Frankfiets 13 jul 2018 10:55

Ik ben van plan om eind van het jaar een nieuwe fiets aan te schaffen. De Orca Aero staat hoog op het lijstje. Voordeel vind ik dat de rem niet onder het bracket zit, zadelpen op het eerste gezicht naar 0mm offset te zetten is, ruimte voor 28mm banden en de prijs is ook aantrekkelijk wanneer je dit met andere aero fietsen vergelijkt. MyO is een erg leuke optie. Alleen te veel keuze in kleuren :shock:

Hoe bevalt de Aero voor degene die er al een hebben?

jaapieaap
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 mei 2017 14:18

jaapieaap 13 jul 2018 12:02

Frankfiets schreef: 13 jul 2018 10:55 Ik ben van plan om eind van het jaar een nieuwe fiets aan te schaffen. De Orca Aero staat hoog op het lijstje. Voordeel vind ik dat de rem niet onder het bracket zit, zadelpen op het eerste gezicht naar 0mm offset te zetten is, ruimte voor 28mm banden en de prijs is ook aantrekkelijk wanneer je dit met andere aero fietsen vergelijkt. MyO is een erg leuke optie. Alleen te veel keuze in kleuren :shock:

Hoe bevalt de Aero voor degene die er al een hebben?
Ik hoop volgende week mijn Orca Aero binnen te krijgen. Levering duurde (in mijn geval) wel redelijk lang. Wilde eigenlijk de Di2 versie. Deze was door een onderdelen tekort van shimano niet leverbaar op het moment van bestellen. Het kan zomaar 4-5 weken duren voordat je hem hebt.
Die kleurenkeuze is inderdaad moeilijk voor als je niet kan kiezen (ik dus)! Blijft toch wel erg gaaf dat je dit (zonder meerprijs!) kan laten doen.
Als ik er een paar ritjes op gemaakt heb kan ik verslag uit brengen ;)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 jul 2018 15:45

Velodome (Berchem/Antwerpen) is ook een Orbea-delaer, service is best goed (wel vreselijke dure winkel)
Afbeelding

jaapieaap
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 mei 2017 14:18

jaapieaap 24 jul 2018 14:47

Ik heb mijn fiets vorige week opgehaald. Nu 2 ritten op gereden.
Eerste ritje zat ik net iets te diep, Had 2 halve spacers gebruikt.
2e rit afgelopen weekend was met 1x halve en 1x hele spacer. Zat direct goed. Heerlijke rit van 120km door noord-holland geknald.
Heb zowel wegtypes met nieuw asfalt gehad als ruwe klinker wegen door dorpjes.
Hij zet echt super lekker aan in sprintjes en is erg comfortabel. Ik kreeg wel redelijk wat schokken door mn lijf bij de slechtere klinkerwegen. Kan ook liggen aan de bandenspanning die ik net wat te hoog had.
Met 28mm banden zal het comfort op de klinkers wel beter zijn denk ik.

Al met al zeer tevreden tot nu toe! Afwerking ook allemaal top.

@redactiefiets : wordt tijd dat orbea weer eens getest wordt!

Plaats reactie