Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Opbouw Canyon Ultimate CF

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 13 feb 2007 20:09

Beste medefietsers,Ik heb een topic aangemaakt om jullie mee te laten kijken naar de opbouw van mijn witte Canyon Ultimate CF. Frame:
Het was gepland dat het Canyon frame afgelopen week geleverd zou worden, maar dit heeft vertraging opgelopen door de bekende problemen met de smolik voorvorken.nderdelen:
Een aantal onderdelen worden met het frame meegeleverd en deze heb ik dus ook nog niet in huis, namelijk de Syntace F99 stuurpen en de Tune wassertrager bidonhouders. De volgende onderdelen heb ik al bij elkaar gesprokkeld:Groep
De fiets zal afgemonteerd worden met een Campagnolo Chorus 2006 groep. De cranks hiervan heb ik verkocht en de Campa Chorus 2007 (ultra torque)cranks zijn in bestelling en zullen ongeveer volgende week geleverd worden.Wielen
Als wielset heb ik een (2e hands) setje Campagnolo Eurus 2006 aangeschaft. Deze heb ik overgenomen van forumlid martijntijn en hier zullen Pariba Revolution banden omheen komen.Stuur/pen
Het frame wordt standaard geleverd met een Syntace F99 stuurpen. Hier ga ik een Easton EC90 Equipe stuur (26mm) in monteren. Het stuur zal omwikkeld worden met wit Fizik stuurlint.Zadel/pen
Canyon kan een Thomson Elite (0-setback) voor een kleine meerprijs bij het frame leveren. Aangezien ik wel setback nodig heb is dit aanbod afgeslagen en heb ik een FSA SL-K zadelpen aangeschaft. Hier zal een Selle San Marco zadeltje op gemonteerd worden.Het eind budget ligt zo rond de 2250 euro en ik hoop hiermee een lichte, stijve en duurzame wedstrijdfiets mee op te bouwen. Verder is het gewicht niet echt een issue, maar zolang de duurzaamheid en stijfheid niet in het geding komen is een laag gewicht natuurlijk altijd meegenomen. Ik schat (en hoop) dat de fiets ergens tussen de 7 en 7,5 kilo uit zal komen.Verder heb ik niet heel veel ervaring met het opbouwen van een racefiets, maar na een jaar informatie oppikken uit het forum moet het lukken (vooral dankzij TS-bikers topic over de opbouw van zijn CR1). Mocht ik onverhoopt toch ergens vastlopen dan kan ik natuurlijk altijd nog mijn medeforummers in dit topic raadplegen . Verder zal ik hier ook foto's posten van de onderdelen en van de fiets in opbouw. Reacties en suggesties zijn natuurlijk altijd welkom. Als je bijvoorbeeld vindt dat ik bepaalde onderdelen monteer die niet op zo'n fiets thuis horen laat het dan vooral weten, wellicht kan er nog wat aan gedaan worden.Bij deze alvast wat foto's om een idee te geven hoe het geheel er uit zal komen te zien.Groephttp://i150.photobucket.com/albums/s96/jslaman/P2130249.jpgZadel/penhttp://i150.photobucket.com/albums/s96/jslaman/P2130251.jpgStuur/linthttp://i150.photobucket.com/albums/s96/jslaman/P2130252.jpgStuurtjehttp://i150.photobucket.com/albums/s96/jslaman/P2130253.jpgWielenhttp://i150.photobucket.com/albums/s96/jslaman/P2130254.jpgWielenhttp://i150.photobucket.com/albums/s96/jslaman/P2130255.jpg
Moderator opmerking: codes van weergave afbeeldingen verwijderd, foto's waren te groot.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 13 feb 2007 20:16

Voor degenen die niet weten om welk frame het gaat:

 
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 feb 2007 20:22

Gaat een mooi fietsje worden.
Heb je al een momentsleutel? Wel aan te raden met al dat carbon!

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 13 feb 2007 20:25

Mooi stuur! Wordt een mooi geheel. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van FSA zou een andere pen gekozen hebben (Use of Easton (mooi bij je stuur). Maar da's smaak.

Heb je dat stuur uit de VS?

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 13 feb 2007 20:29

He Jorrit!
Gaat mooie fiets worden! Ik heb vrijdag met de Fiets testdag nog op een Canyon 8.0 gezeten. Was wat betreft stijfheid een toppertje!
Even over het stuur. Is het, gezien jouw ahum... bovengemiddelde sprintvermogen, niet verstandig om een oversized stuur te monteren?
 

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 13 feb 2007 20:37

@ Havana: Voor het stuur (4nm) en de zadelpen (8nm) heb ik inderdaad een momentsleutel nodig. Aangezien deze nogal prijzig zijn vind ik het zonde om dit voor deze ene keer aan te schaffen. Hiervoor zal ik naar een FM in de buurt gaan.
@ Ilko: Zelf heb ik ook enige twijfels gehad over de zadelpen, maar gezien het budget vond ik dit de beste keus. Na verloop van tijd zal deze misschien vervangen worden. Het stuurtje komt van een particulier uit duitsland.
@ Edwin01: De standaard bijgeleverde syntace stuurpen is 26mm dus vandaar mijn keuze voor een niet oversized stuur. Tijdens de sprints trek ik niet enorm hard aan mijn stuur, tevens is een beetje comfort op zo'n stijve fiets ook niet verkeerd. De bracketstijfheid is voor mij vooral van belang en heeft me (naast de lage prijs voor licentiehouders) overgehaald om voor het canyon frame te kiezen.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 13 feb 2007 20:40

mocht het stuur je ooit niet bevallen, dan hou ik me aanbolen heb nu de 31.6 versie maar dan evt. ik combinatie met een syntace pen (nu 4axis) wie weet)..maar hopelijk is het niet nodig, beloofd een schitterende fiets te worden
 

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 13 feb 2007 20:49

@ Lancev7: De vorm van het stuur lijkt me echt perfect. Bedankt voor het aanbod, maar ik hoop dat het stuur stijf genoeg is zodat ik er voorlopig nog even mee kan doen.
Verder is het hopen dat Canyon het frame snel kan leveren aangezien het wedstrijdseizoen er aan begint te komen en ik niet eeuwig op de reservefiets van de ploeg wil blijven rijden terwijl ik al die mooie spullen op mn kamer heb staan.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

wtc_woerden
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jul 2006 23:47

wtc_woerden 13 feb 2007 20:54

Nice nog een topic over het opbouwen van een fiets.
<a target="_blank" href= "http://ikikikik.mijnalbums.nl/">Project 5.2</a>

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 13 feb 2007 21:04

Quoten: Origineel geplaatst door WTC_Woerden op 13 Februari 2007

Nice nog een topic over het opbouwen van een fiets.

Ja, wish me Luck! Jij ook nog veel succes met het opbouwen van je trek.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 feb 2007 21:09

Veel succes. Heb topic over vet is ook wel handig. Met name met al dat carbon heb je wel geschikt vet nodig. Dynamic of Tacx montagepasta is geschikt voor carbon onderdelen.

8 Nm is trouwens echt best veel, dus die zadelpen draai je niet zo snel kapot. 4 Nm is al een heel stuk minder, dus daar is extra voorzichtigheid zeker geboden. Gebruik dus montagepasta om het aandraaimoment te verkleinen.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 feb 2007 21:10

Gaat allemaal weer mooi worden, en leuk om te volgen!Hopelijk gaat je frame spoedig geleverd worden!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie