Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Focus

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 18 sep 2013 05:57

materialist schreef:Ze zijn vergelijkbaar zeg je alleen je hebt er geen ervaring mee:)
Nee inderdaad maar wie zegt dat ik niet dingen over fietsen lees? Ik heb ervaring met Focus en dit kan ik toch vergelijken? Ik heb ook voor de keuze gestaan welke fiets ik moest kiezen. Maar ter zijde.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 18 sep 2013 10:12

Ernie C. schreef:De Cayo Evo is toch wel een van de topframes in z'n prijsklasse en wordt net als Canyon en Rose zeer goed getest.
Het voordeel van Canyon en Rose is dat deze met complete groepen worden afgemonteerd. Als je voor een Focus of andere fiets bij een fietsenmaker gaat kun je testrijden en voor service in de buurt terecht en je kunt onderhandelen over de prijs/meegeleverde accessoires. Prima vergelijkbaar dus.
carbon en aluminium om maar iets tenoemen. Izalco is het frame wat ik vaak zie, cayo niet
De testen zijn niet hetzelfde. Van de verschillen merk je niet veel als je op de afsluitdijk op en neer fiets maar gaat het omhoog en naar beneden dan merk je de verschillen meteen
ga zelf bij een focus met je neus erbovenop kijken vooral naar de afbouw. Niet alleen de groep is incompleet maar de rest stuur zadelpen zadel wielen banden is van lagere kwaliteit
Om in de buurt komen van de prijs moet je er toch wel 500 euro af onderhandelen en dan zit je nog met de goedkope afbouwonderdelen. Conti ultra zou ik er meteen afgooien.
lokaal proefrijden en lokale service is een punt maar wat heb je daar eigenlijk aan als je daarvoor een knullig afgebouwde fiets krijgt die bovendien veel te duur is

ik zou bij bikemotion gaan kijken vooral naar de uitvoering van de fm fietsen. Hoe zit het balhoofdstel eruit bijvoorbeeld

flymara
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 08 sep 2013 12:45

flymara 18 sep 2013 11:17

Bedankt voor alle reacties, een goede keuze gaat niet over één nacht ijs zullen we maar zeggen. Helaas hebben Canyon en Rose weinig 2013 modellen meer op voorraad, zeker niet in mijn maat. Dit is natuurlijk ook inherent aan hun business model. ik vind het frame van de canyon ultimate al van 2013 mooier dan die van 2014, en van het model van 2014 zijn nog weinig reviews/ foto's beschikbaar. Focus Cayo Evo komt inderdaad goed uit de tests die ik gelezen heb. Ik vind het in deze tijd (najaar) zeker interessant om ook de Focus modellen met korting mee te nemen in mijn afweging, zeker als ze goed zijn afgemonteerd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 sep 2013 13:39

materialist schreef:
Ernie C. schreef:De Cayo Evo is toch wel een van de topframes in z'n prijsklasse en wordt net als Canyon en Rose zeer goed getest.
Het voordeel van Canyon en Rose is dat deze met complete groepen worden afgemonteerd. Als je voor een Focus of andere fiets bij een fietsenmaker gaat kun je testrijden en voor service in de buurt terecht en je kunt onderhandelen over de prijs/meegeleverde accessoires. Prima vergelijkbaar dus.
carbon en aluminium om maar iets tenoemen. Izalco is het frame wat ik vaak zie, cayo niet
De testen zijn niet hetzelfde. Van de verschillen merk je niet veel als je op de afsluitdijk op en neer fiets maar gaat het omhoog en naar beneden dan merk je de verschillen meteen
ga zelf bij een focus met je neus erbovenop kijken vooral naar de afbouw. Niet alleen de groep is incompleet maar de rest stuur zadelpen zadel wielen banden is van lagere kwaliteit
Om in de buurt komen van de prijs moet je er toch wel 500 euro af onderhandelen en dan zit je nog met de goedkope afbouwonderdelen. Conti ultra zou ik er meteen afgooien.
lokaal proefrijden en lokale service is een punt maar wat heb je daar eigenlijk aan als je daarvoor een knullig afgebouwde fiets krijgt die bovendien veel te duur is

ik zou bij bikemotion gaan kijken vooral naar de uitvoering van de fm fietsen. Hoe zit het balhoofdstel eruit bijvoorbeeld
Tussen de Cayo Evo 5.0 bij 12go en de Canyon Ultimate CF SL 7.0 zit 100 euro in het voordeel van de Focus. Bij een lokale fietsenmaker moet je hem nu voor hetzelfde of nog minder kunnen krijgen. De Focus is deels Ultegra, de Canyon volledig 105. De remmen en het crankstel van de Focus zijn van FSA en zijn echt niet zo belabberd als je iedereen wilt doen geloven. De wielen en banden van beide fietsen zijn niet echt top. De meeste zadelpennen, stuurpennen en sturen doen gewoon wat ze moeten doen dus daar zou ik zelf niet zo'n put van maken maar de Canyon is hier inderdaad in het voordeel.

Ik begrijp dat jij helemaal fan bent van Canyon maar je overdrijft het wel een beetje. Vooral in deze tijd van het jaar zijn er bij de normale fietsenmakers prima alternatieven te vinden.
Campagnolo Ultra Dork

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 18 sep 2013 13:49

De remmen op de Cayo betreffen "Concepts" en remmen prima.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 18 sep 2013 14:24

Ik denk, dat is mijn mening, dat zowel canyon frames en afbouw de top is wat je kunt kopen voor die prijs.

Wanneer je toch een fm fiets wil kopen laat het dan een caad10 zijn dat frame kan tenminste technisch op hetzelfde niveau meedoen. Ik denk dat iedereen het daarover eens is.

Haal je nu andere fietsen erbij? En wielen ed doen gewoon wat ze moeten doen? Het lijkt wel een worstmachine

wanneer je bij een dromedaris de bulten weghaalt wordt het nog geen paard kunnen we het daar over eens zijn?

focus is geen slecht merk, zelfs 1 van de betere fm merken
wanneer je toch de service van een fm wil hebben waarom geef je hem dan geen 200 euro?
hoeft hij ook geen voorraad risico en financieringskosten ed te nemen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 sep 2013 14:40

materialist schreef:
Haal je nu andere fietsen erbij? En wielen ed doen gewoon wat ze moeten doen? Het lijkt wel een worstmachine
Een wiel is natuurlijk wel een stuk complexer dan een gevormd staafje aluminium of carbon met soms wat schroefgaatjes dat niet of nauwelijks slijt. Een zadel- of stuurpen is ook eenvoudig en relatief goedkoop te vervangen. Sturen en zadels zijn sowieso persoonlijk en die vervang je meestal toch voor iets van je persoonlijke voorkeur.

En nee, ik haal er geen andere fietsen bij. Ik geef slechts aan dat er genoeg fietsen bestaan die er eventueel bijgehaald zouden kunnen worden.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 28 sep 2013 12:10

Vraagje, wat is jullie mening over een Focus Izalco Pro 4.0 uit 2012?
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

wielerventje
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 aug 2011 09:01

wielerventje 15 jan 2014 08:27

Over een paar dagen komt mijn focus izalco team sl 2.0 uit 2013 binnen. Afgemonteerd met dura ace 9070 di2 11 speed en dt swiss wielen. Er komen ook nog een setje carbon tube wielen in. Afbeelding

berge1
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 aug 2011 09:45
Locatie: Hellevoetsluis

berge1 31 jan 2014 04:55

Soap schreef:Vraagje, wat is jullie mening over een Focus Izalco Pro 4.0 uit 2012?

mooie fiets, zelf ook gehad. heb nu de 3.0 uit 2013 deze is nog iets stijver.

frans245
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2010 00:48

frans245 07 mei 2014 13:10

JasperGR schreef:Helaas heb ik net moeten concluderen dat er een lakscheur in mijn frame zit... Morgen maar FM bellen.Afbeelding
JasperGr Ben eigenlijk benieuwd hoe het met jouw lakscheur is afgelopen.
Ik heb namelijk het idee dat ik ook een klein lakscheurtje heb in de linker carbon buis van achterwiel richting zadel.
Kan jij een update geven?
Frans zijn fiets:Focus Izalco Ergoride, Ultegra triple

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 07 mei 2014 13:36

Frans245, Ik had mijn fiets als garantiegeval opgegeven bij mij FM. Zij speelde dit door naar Focus waarvan ik als antwoord kreeg dat ik een ander frame zou krijgen. Echter was het nieuwe frame in een andere kleur, die ik niet mooi vond, dus kreeg ik de optie van mijn FM om voor het geld een nieuwe fiets uit te kiezen. Dus toen heb ik gekozen voor een Scott Foil 20.

Baalde er op dat moment wel van, want de Focus Cayo was echt een fijn fietsje.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

Plaats reactie