Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gazelle

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 05 sep 2017 10:27

Net een mail gehad van Gazelle, dat de levering vertraagd is. Bij Reynolds voldeden de buizen niet aan de gestelde kwaliteitseisen, dus kunnen de frames nog even niet gebouwd worden. In oktober weer een update stond erbij.
Ik ben trouwens ook aan het kijken geweest voor een passende groepset, dat wordt de Shimano Ultegra 6800. Nog eens even verder nadenken over de tandwielen, maar ik denk aan een 11-25 cassette en 53-39 voorop.

Frank_
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2017 23:06

Frank_ 05 sep 2017 13:37

Hallo allemaal. Ik heb een paar weken geleden mijn eerste racefiets gekocht, via Marktplaats. Ik liep graag hard, maar heb last van mijn knie, dus zocht ik een alternatief. De Gazelle Champion Mondial sprak mij aan en na een paar weken zoeken heb ik er een gevonden in de buurt. Het betreft een Gazelle Champion Mondial Special van eind jaren '90.

Ik heb totaal geen verstand van racefietsen, dus de aankoop was een beetje een gok, maar de fiets zag er netjes uit, dus ik heb de gok genomen. Ik heb er nu 314km op gereden (volgens Strava) en het gaat erg lekker. Het fietsen is leuker dan ik dacht. Ondertussen heb ik me alvast een beetje verdiept in het onderhoud, want ik wil de fiets graag mooi en fijn fietsend houden.

Eerst even de specs op een rijtje:
De groep is volledig Campagnolo Mirage, 9 speed.
Zadelpen is van Selcof
Pedalen van Shimano
Stuur: 3ttt forma
Wielen: Campagnolo Atlanta 1996
Zadel: Sella Italia Flite Gel

- Het serienummer van de fiets aan de onderkant van het frame is gedeeltelijk verborgen door de kabelgeleiding, maar begint met een 6. Dat zou volgens deze website http://jvs.webklik.nl/page/bouwjaren betekenen dat ie gemaakt is in 1996.

- Nou heb ik op dezelfde website de brochures er op nageslagen. De Gazelle Champion Mondial Special werd gemaakt in 1996 en 1997. De verschillen tussen beide bouwjaren zijn miniem, maar in de folder van 1996 staat dat de Sti-Ergopower kabelnokjes op de balhoofdlug zitten, terwijl ze een jaar later op de onderbuis zitten. Op mijn fiets zitten ze op de onderbuis, wat zou betekenen dat de fiets niet in 1996 (volgens serienummer), maar in 1997 is gemaakt.

- Ik heb de Selcof zadelpen eruit gehaald en opnieuw ingevet. Onderaan staat 05/98. Ik neem aan dat dit mei 1998 betekent.

- Op de stuurpen staat Gazelle Goldline op. Deze werden pas vanaf 1998 op de markt gebracht.

- En tot slot: De 9 speed Campagnolo Mirage groep moet van 1999 of later zijn, want tot en met 1998 heb ik alleen maar 8-speeds in online foldertjes zien staan. Ik moet er wel bijzeggen dat de ketting het frame een beetje lijkt te schampen als ie op het kleinste kransje achter ligt. Kan ik hier iets aan doen?

Naar aanleiding van bovenstaande heb ik de volgende vragen:

1) Zou deze combinatie van frame en onderdelen ergens eind jaren negentig zo nieuw verkocht kunnen zijn? Of zou er in de loop der jaren veel aan vervangen zijn?
2) Campagnolo Mirage is toch een beetje een instapniveau, heb ik begrepen. Klopt mijn vermoeden dat dit niet echt past bij het niveau van het frame (wat best duur was in die tijd)?
3) Mocht ik ooit nieuwe pedalen willen, welke passen hier dan mooi bij?

Daarnaast heb ik een foto gemaakt van een nokje en een gaatje in de staande achtervork. Ze lijken geen functie te hebben: waar zijn ze voor?

Tot slot nog een praktische vraag: de stuurpen zou ingevet moeten worden, zodat deze niet vastroest. Maar wat moet ik nou precies uit elkaar draaien en invetten? De Gazelle Goldline stuurpen is dat horizontale ding waar het 3ttt stuur inzit. Moet ik die pen en het stuur uit elkaar halen, of gaat het juist om de verbinding tussen de Goldline stuurpen het het balhoofd?

Er passen maar 4 foto's bij. De rest doe ik in een volgend bericht.
Bijlagen
serienummer.JPG
Goldline stuur.JPG
Versnellingkabelnokjes op onderbuis.JPG
Nokje op staande achtervork.JPG
Laatst gewijzigd door Frank_ op 05 sep 2017 17:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Frank_
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2017 23:06

Frank_ 05 sep 2017 13:39

De overige foto's.
Bijlagen
Helemaal.JPG
zadelpen selcof.JPG

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 05 sep 2017 14:52

Als ik het goed zie heb je een Trapezi frame?
Dat is een frame waar de buizen dikker zijn rond het bottom-bracket.

In 1996 en 1997 was er nog het standaard frame.
In 1998 tot 2002 was er het Trapezi frame.
Volgens mij had de Special t/m 1998 een gebogen vork met draad, in 1999 een rechte vork met Ahead.
Wellicht heb je dan ook een vork met draad, maar is daar later een adapter met nieuwe stuurpen in gezet? Dat werd best veel gedaan.

Volgens mij werd in 1999 de Ahead-vork in de Special gebruikt, en kwam dat jaar ook de Goldline merknaam erbij. Dat zou dan op je bovenbuis moeten staan. Bij jou zie ik alleen "Special" staan, geen Goldline sticker.

/Edit
Aan de manier waarop de achtervork verchroomd is, lijkt het toch 1996 te zijn. Ik neem aan dat het dan geen Trapezi frame is? Dat zou er dan op moeten staan.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 05 sep 2017 15:05

Misschien was het een frame dat ergens bij een fietsenmaker aan een haak is en pas later geheel opgebouwd is.
Dan kan het frame prima pre-97 zijn en de onderdelen van 98 of later.

Frank_
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2017 23:06

Frank_ 05 sep 2017 17:19

Volgens mij is het geen trapezi frame. Er staat nergens Trapezi op, en alleen de liggende achtervork wordt dikker richting de pedaal-as.

E zit volgens mij een ahead balhoofd op. Hoe kan ik zien of het een vork met draad is?

Hier nog wat meer foto's, misschien wordt het dan duidelijker.
Bijlagen
IMG_1053.JPG
IMG_1052.JPG
IMG_1051.JPG
IMG_1050.JPG

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4225
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 05 sep 2017 17:30

Lijkt op het balhoofd wat ik destijds op mijn gazelle exception had. Dan zou het een 1 inch balhoofd zijn voor een vork met draad.

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 05 sep 2017 17:39

Ah, het heet ook nog Champion Mondial (op de liggende achtervork). Dan is het zeker 1996/1997. Waarschijnlijk dat eerste.

Wil je zeker weten of je een vork met draad hebt, dan kun je de stuurpen loshalen en de adapter en het balhoofdlager losschroeven.
Heb je een moderner Ahead-systeem van 1999 en nieuwer, dan hebben vork en balhoofdlager geen schroefdraad maar een expander binnenin.
Ehm, ik kan het vast niet goed uitleggen, maar via Google zijn er vast allemaal afbeeldingen te vinden ter vergelijk.

Frank_
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2017 23:06

Frank_ 05 sep 2017 18:23

NicoNB schreef: 05 sep 2017 15:05 Misschien was het een frame dat ergens bij een fietsenmaker aan een haak is en pas later geheel opgebouwd is.
Dan kan het frame prima pre-97 zijn en de onderdelen van 98 of later.
Zoiets vermoed ik inderdaad, maar geen idee of dit destijds een normale gang van zake was.

Frank_
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2017 23:06

Frank_ 05 sep 2017 18:28

MPolleke schreef: 05 sep 2017 17:39 Ah, het heet ook nog Champion Mondial (op de liggende achtervork). Dan is het zeker 1996/1997. Waarschijnlijk dat eerste.
Maar die kabelnokjes op de buis dan? Die staan alleen in de folder van 1997. In 1996 zaten ze nog op de balhoofdlug.

En wat vind jij van de combinatie van dit frame met een 9-speed Campa Mirage? Is het frame uberhaupt geschikt voor een 9-speed, gezien het schampen van de ketting tegen het frame als het op het kleinste kransje ligt? En zou een fietsenmaker destijds een Special frame van een instapgroep als Mirage kunnen hebben voorzien?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 sep 2017 18:37

Het "nokje" op de buis van de staande achtervork is om je ketting op te hangen als je wiel er uit is.
Het gaatje onder dit "nokje" is om het frame "leeg" te maken na het verchromen dat door onderdompelen in een bad gebeurt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 05 sep 2017 18:52

Vergeleken met de folders lijken de commandeurnokjes inderdaad veel op die in 1997.
Ik kan me voorstellen dat modeljaar en framenummer niet perse gelijk lopen. Gewoonlijk begint in het najaar al het nieuwe modeljaar. Hoe Gazelle daarmee omging zou ik niet weten.

9-speed MIrage kwam in 1998. Als het frame in 1998 is opgebouwd lijkt dat logisch te zijn. 8-speed zou wel meer periode-correct zijn.
En qua niveau... De eerste eigenaar had mogelijk een beperkt budget, en dan is het soms kiezen tussen een goed frame of een goede groep. Ik heb ook wel eens een mooie Concorde Ventana gezien met een Exage-groep, het kan allemaal.

Referentie voor Campa groepen:
https://it.wikipedia.org/wiki/Campagnolo

Oh ja, bij mijn Special uit 1998 schampt de ketting ook wat tegen het frame aan op het buitenste kransje. Ik heb er maar een ringetje tussen gedrukt, al is dat vast lastig bij een lekke band.

Plaats reactie