Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Keuze beginnersfiets

klaasjan
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2007 00:53

klaasjan 28 mei 2007 01:19

Hoi,
Ben hier nieuw en wil kennismaken met het wielrennen. Zocht in eerste instantie een occasion maar die is in deze periode in mijn maat 55/56 moeilijk te vinden. Wil dus een nieuwe (ook om t risico van een zeperd te vermijden) maar ben er nog niet uit hoe of wat. Ben van plan elke week wel een keer te fietsen, zo'n 60-80 km. Uitgelegd is mij dat ik dan met een beginnersfiets wel uit de voeten zou kunnen. Wat ik besteden wil is max 700 euro. Heb al verschillende merken gezien en van gelezen. Fietsen van het merk Bianchi, Cube, Trek, Raleigh, Gitane en Giant zijn van die voorbeelden die in die prijsklasse vallen. Maar zijn de onderdelen over een tijdje nog wel te krijgen, slijten de onderdelen niet sneller? Zit je vast aan onderdelen van het merk? Fietsen ze wel lekker en krijg ik er geen spijt van? Waar moet ik op letten, naar vragen? Kortom, wat is een goede keuze?

nsq1968
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 feb 2006 00:46

nsq1968 28 mei 2007 01:55

Hoi Klaas Jan. Is inderdaad lastig om uit het gigantische aanbod iets te kiezen. Denk dat je allereerst goed moet rond kijken en je kan beter 900 uitgeven aan een fiets die je goed bevalt dan 700 waarvan later blijkt dat het weggegooid geld is.

Ga naar een goede FM en maakt wat proefritten zou ik zeggen. Over je vraag mbt de onderdelen het volgende : Als je bijvoorbeeld Shimano Tiagra neemt (goed en betaalbaar) kan je daar mijn inziens nog jaren lang onderdelen van krijgen wegens de grote afzet van de afgelopen jaren.

Tijdens een proefrit kan je de verschillen met bv schakelen duidelijk merken en mbt slijtage zal het wel meevallen als je maar 2500 km per jaar fietst (gebaseerd op jou weekkilometrage van 80 rekening houdend met het seizoen april - oktober).

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 28 mei 2007 12:48

Ben zelf erg gecharmeerd van Gitane. Rijd al twee jaar met een mach 1500 en heb hier reeds 10.000 km mee gereden. Frame is super. Enige wat ik heb vervangen zijn de standaard wielen (mach project 1) die heb ik vervangen door dpx aangezien ik vrij zwaar ben. Ketting en tandwielen zijn o.i.v. slijtage vervangen.
Tussen de frames zit over het algemeen weinig verschil, worden bijna allemaal in azie gemaakt. Tiagra werkt bij mij nog steeds goed, al heb ik wel een mix van tiagra en 105.
Echt het belangrijkste voor de aanschaf is laat je goed opmeten en voel zelf wat echt lekker en goed zit. Als je net begint is een relatief hoge zit aan te bevelen. Zo kan je langzaam wennen aan de zit en je stuur steeds wat lager proberen te zitten.
Houd ook rekening met pedalen die er meestal nog bijkomen.
Succes en dat je ook besmet moge worden met het wielervirus!
 
 
 
 
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

pyquila
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 mar 2007 17:42

pyquila 28 mei 2007 13:46

Zou mij geen zorgen maken of de onderdelen wel verkrijgbaar zijn over een aantal jaren. Over het algemeen zijn het allemaal standaardmaten. Dus een voorvork van Giant past prima op een Bianchi. Eigenlijk geldt dat voor alle onderdelen. Ook slijten goedkope onderdelen niet sneller dan duurdere over het algemeen. Eerder omgekeerd, mijn Sora crankstel is gemaakt van bijna onverwoestbaar staal, een veel duurdere groep is gemaakt van boterzacht alu. Stukker lichter, echter slijt het wel sneller (beetje overdreven natuurlijk. Voordat iedereen met dura ace over me heenvalt =)).

Voor 700 euro zou je een mooie fiets moeten kunnen vinden. Hou inderdaad wel rekening met pendalen, kleding, fietscomputer.

videopac
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 aug 2006 16:48

videopac 29 mei 2007 17:34

Overweeg ook Intersense eens: zeer goede fietsen en zeer betaalbaar!
Bijvoorbeeld een Intersens RC 440 Shimano Tiagra Superlite.
 

tommyquik
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2007 16:47

tommyquik 29 mei 2007 17:37

Hallo,
Ook ik ben op zoek naar een leuke beginnersfiets, nu kwam ik op marktplaats de volgende fiets tegen:
TREK 1000 triple (62cm frame)
Anderhalf jaar oude zeer goed onderhouden Trek 1000 triple (3 bladen voor).Fiets 100 origineel.Afgemonterd shimano Tiagra,shimano Sora Flightdeck (schakelen met handremmen),carbon zadelpen en vork.Inclusief spd-pedalen,Trek bidonhouders en bidons en originele trek-teller.Voor meer info kun je mailen
De vraagprijs is €600,-
Is dit iets?
Bvd, Tommy Quik

pyquila
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 mar 2007 17:42

pyquila 29 mei 2007 18:09

600 euro voor een 1,5 jaar oude trek 1000 vind ik relatief duur. Adviesprijs voor 2007 is 749 euro. Als het dezelfde advertentie is die ik kon vinden zijn de extra's:

Extra's;spd-pedalen/Trek bidonhouders/Trek bidons/Trek digitale draadloze teller.

Afhankelijk van de kwaliteit (waarschijnlijk niet het duurste van het duurste gezien model fiets) denk ik dat je die extra's wel voor 100-150 euro zou kunnen kopen. Mijn ervaring is dat je vaak voor pendalen wel een dealtje kan maken met de fm. Ook heeft shimano regelmatig aanbieden van schoenen + pendalen voor leuke prijs.

klaasjan
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2007 00:53

klaasjan 02 jun 2007 20:17

Hoi,
Ben net langs verschillende fm gegaan. Kreeg uiteenlopend advies. Ten eerste dat je beter een carbon dan een aluminimum frame kan nemen, scheelt enorm met schokken enz. Veel comfortabler dus. Verder moest ik letten op een stevige trapas vastgeklonken aan t frame. En dat als je tiagra wilt je dan de nieuwste versie moet nemen ivm evt latere vervanging. Ook was gazelle niet goed ivm snelle breuk frame of vork en vanwege het nerveuse rijden. De geometrie is niet goed bij dit merk. Ook wordt het gezien als een tank qua gewicht. Ik kon als beginner beter een luie fiets nemen, waarvan de geometrie beter is. En, das balen..wil ik nog fietsen dit jaar dan wordt dat moeilijk aangezien veel al is uitverkocht. Het volgende kwam ik tegen: Gazelle van vorig jaar, wit oranje voor 700 euries met tiagra en alu voorvork. Een trek 1200 voor 1000 euro, tiagra en carbon voorvork. Verder een jan janssen vuelta met alu voorvork en tiagra voor 865 of met carbon voor 1000. Bulls waren bijna uitverkocht, weet ook niet of dit wat is, en zag ook een paar goedkope aanbiedingen van Batavus. Ook de giant ocr2.0 voor 1000 leek oke en een cube voor 900 euro met alu vork. Gitane, Bianchi en Intersens ben ik niet tegengekomen.
Mijn wensen lijken nu te worden voor een beginner: tiagra afgemonteerd, incl tiagra remmen en krankstel. Verder een carbon voorvork voor rond de 800 euro. Hebben jullie gezien bovengenoemde een advies voor merk en prijs/kwaliteit? Volgend jaar schijnen de fietsen duurder te worden ivm koolstof wat gebruikt gaat worden en ik wil gewoon lekker nog fietsen!
Heel verhaal maar ik hoor graag van jullie..
groet KJ
 

degeletrui
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mar 2007 18:17

degeletrui 02 jun 2007 22:20

Het is toch niet zo lastig om voor die prijs een fiets te vinden die naar jouw wensen zijn. Er zijn genoeg "budget"merken met prima fietsen in die prijsklasse. Bijvoorbeeld het nederlandse merk intersens waarover veel te vinden is op dit forum:
http://www.12gotrading.nl/?page=record& ... erby=soort
 
 

Gebruikersavatar
drummie71
Forum-lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:17
Locatie: omg. Utrecht

Gebruikersavatar drummie71 02 jun 2007 23:07

de fietsenmakers vertellen je een boel kletskoek beste klaas jan

Ten eerste is een goed alumunium frame prima als je maar een carbon voorvork neemt voor het comfort
Verder de afmontage :-( Tiagra ???? wil je nog een beetje haRD FIETSEN OF SLECHTS WANDELLEN ?
Waarom kijk je niet naar RED BULL of CANYN met 105 afmontage
Mijn mening is dat vanaf 105 de afmontage goed te noemen is
kom je misschien iets boven je budget maar heb je wel in betaalbare klasse een topfiets voor !
Je moet wel goed uitzoeken wat je maat moet worden
Ik ben daar na 2 jaar achter gekomen en heb nu eindelijk fiets op de goede maat, zo moest ik ook bv de 177,5 mm crancks hebben
Een 2e hands fiets is nooit een optie altijd slap of te zwaar en je weet niet of er mee gevallen is
En dat is echt zeer belangrijk
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

klaasjan
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2007 00:53

klaasjan 05 jun 2007 00:33

Ben ik weer.., thanks voor de reacties.
Vandaag door jullie tip op de intersens Rc440 super lite gereden. Mooie prijs en dito fiets, wel 58 cm (ipv 54 of 56 maar ging om t gevoel te ervaren) maar als je op de pedalen ging staan ging t voorwiel zwabberen. Dat bedoelen ze dus met een zenuwachtig fietsje geloof ik. Later op een Giant ocr 3 gereden die veel stabieler reed. Alleen jammer van de sora schakeling. De ocr 2 is minder mooi van kleur (alu brushed) maar wel met tiagra. Hoe is dat instabiele van de intersens te verklaren? Verder is t de vraag of ik 56 of 54 nodig heb. Is er een truc om erachter te komen zonder me helemaal te moeten meten? De giant was een 54 cm en leek prima. Wil nog de jan janssen proberen..
gr KJ

pyquila
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 mar 2007 17:42

pyquila 05 jun 2007 18:57

Als jij een fm binnenloopt met geld in je knuistjes en aangeeft fiets te willen hebben, maar alleen nog niet weet welke maat zou opmeten gewoon gratis moeten gebeuren imho.

Verder blijf ik van mening dat tiagra, of zelfs sora prima voldoet. Een prettig frame, vork en wielen zijn mijninziens veel belangrijker voor de 'feel' van een fiets dan de groep (tot op zekere hoogte natuurlijk). Mijn met sora afgemonteerde fiets rijdt heerlijk (vast iets te maken dat het precies de goeie maat is en dat mijn vullingen in mijn mond blijven zitten omdat de carbonvork zijn werk zo goed doet ;)) Natuurlijk had ik liever tiagra of 105 gehad. Paste niet in mijn budget, en ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een mooiere fiets vind om te zien dan zijn duurdere broertjes. Als het sora spul versleten en er afvalt laat ik er wel iets duurders opzetten. Ik zie niet zoveel problemen. Gewoon iets kopen wat je mooi vind, lekker zit en rijden =)

Plaats reactie