Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

Gebruikersavatar
Codalunga
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 okt 2013 20:10

Gebruikersavatar Codalunga 22 jul 2020 12:41

Ik heb een offerte gevraagd bij Bakker Framebouw in Heerhugowaard en bij Lasklus in Amersfoort.
Hopelijk kan het snel worden gerepareerd voor een redelijke prijs.
[/quote]

Houd me (ons) eens op de hoogte svp. 'k Heb ook nog vuile was liggen
Afbeelding
De groeten

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 22 jul 2020 14:49

Bakker heeft jaren geleden eens voor mij een Litespeed Blade frame gerepareerd. Ze hebben er toen een las over de scheur heen gelegd. Ik heb frame daarna doorverkocht, dus ik kan niet aangeven hoe de reparatie zich gehouden heeft. Persoonlijk vond ik het er niet bepaald mooi meer uitzien.

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 22 jul 2020 17:16

Bijzondere plek. Is je zadelpen te kort?
@Douglas Zadelpen is 300mm en zit 120mm in de staande buis, dus veel verder dan de kruising van de staande buis en de top tube. Dat mag het probleem niet zijn.

Ten aanzien van de esthetiek: mooier zal het er niet op worden, maar dan kan ik tenminste weer onbezorgd verder fietsen. Ik heb weinig zin om nu op stel en sprong een ander frame te moeten kopen. Dat doe ik liever op mijn gemak, zodat het écht wordt wat ik wil.
Tita Gazelle V8
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 jul 2020 19:06

Douglas schreef: 22 jul 2020 11:56 Bijzondere plek. Is je zadelpen te kort?
Dat is 1 van DE lokaties in frames waar nogal eens problemen optreden, dus niet zoooo bijzonder....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

janoux
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jan 2012 20:02

janoux 22 jul 2020 21:51

Ik dacht dat titanium frames duurzaam waren en levenslang mee gaan...ik schrik van frames met random scheuren in de buizen! Is dit gemeengoed onder de tita eigenaren? of uitzonderingen? Zat zelf dit voorjaar voor het eerst te overwegen een tita (Enigma) frame te gaan kopen maar als ik dit zie...

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 22 jul 2020 23:58

janoux schreef: 22 jul 2020 21:51 Ik dacht dat titanium frames duurzaam waren en levenslang mee gaan...ik schrik van frames met random scheuren in de buizen! Is dit gemeengoed onder de tita eigenaren? of uitzonderingen? Zat zelf dit voorjaar voor het eerst te overwegen een tita (Enigma) frame te gaan kopen maar als ik dit zie...
Je ziet inderdaad regelmatig gescheurde titanium frames voorbij komen. Het bouwen van titanium frames vergt vakmanschap van de lasser. Daar wil het nog wel eens mis gaan. Van de andere kant zie je scheuren bij titanium frames misschien ook gewoon eerder, omdat ze meestal ongelakt zijn.

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1799
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 23 jul 2020 06:28

ypuh schreef: 22 jul 2020 12:06
bluv107 schreef: 02 jul 2020 07:19 Volgens mij heeft de fiets 10 jaar aan de muur gehangen, zo mooi is ie nog. 8-) Ik zal hem gebruiken als toerfiets, gelukkig heb ik nog een paar Amerikanen.
Gave fiets Bluv! Heb je nog meer/betere foto's?

Enige waaraan je goed kunt zien dat hij een beetje gedateerd is zijn de stickers op de velgen. Die zou ik er dus ook af proberen te krijgen.
Nee joh, die Reynolds zijn van veel recenter datum dan het frame. Ik vind ze er mooi bij passen. De belettering op de velgen vind ik ingetogen genoeg.

Inmiddels heb ik toch wel genoeg foto’s geplaatst? :winkthumb:
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 25 jul 2020 11:37

Woensdag breng ik hem naar Amersfoort naar Lasklus. Binnen één tot drie weken kan ik hem weer ophalen. Van Bakker Framebouw geen reactie gekregen.

Ten aanzien van scheuren in titanium: ja het komt wel eens voor, maar de meeste frames scheuren niet. Lees dit hele topic maar eens terug: het is best wel zeldzaam.
Voordeel van titanium (en staal) is dat het niet meteen fataal is, zoals bij carbon eerder wel het geval is. Bij mij begon het met een kraakje en toen vond ik na enkele honderden kilometers dit scheurtje. Ik kon zonder voelbaar verschil gewoon nog verder fietsen. Het is dus niet zoals carbon waar de kans groot is dat je pas merkt dat er iets mis is als het breekt. En nu kan het gerepareerd worden.
Tita Gazelle V8
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 jul 2020 12:53

Dat laatste is onzin!
Carbon geeft ook dmv kraken al aan dat er ergens iets aan het scheuren is.
En tegenwoordig is carbon goed te repareren.
Aluminium breekt zonder waarschuwing, bv stuur dat bij de nok afbreekt, dan kun je tandjes tellen.
Heb zelf eens een klapper met een carbon stuur gehad, zat op m'n cyclocrosser, vond zelf dat het wel meeviel.
Toen ik de fiets wilde verkopen, na 1,5 jaar toch maar het stuurlintje vervangen, zag ik een scheurtje in het stuur bij de bocht waar je op de schifter leunt.
Laat zien hoe sterk het carbon is, heb wel met veel geweld het stuur daar doorbroken en in de kliko gemikt.
Was een 3T Egonova Team stuur.

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 25 jul 2020 14:48

I stand corrected!
Zelf geen ervaring met gebroken / brekend carbon. (Ook niet met gebroken alu trouwens. Een stuur dat breekt is niet grappig!)
Bottom line is wel dat ik niet bang ben voor titanium na deze ervaring.
Tita Gazelle V8
Afbeelding

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1799
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 27 aug 2020 12:05

Vooruit dan, nog één keer wat plaatjes. ;)

Laatste aanpassingen gedaan, fiets is af (wat mij betreft, vergeef de skinwalls): Arundel bidonhouders, Ritchey-cockpit en -zadelpen, nieuw Cinelli-stuurlintje en zwarte Chorus-remhoeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

O en ik heb een setje Marchisio T700 onder de Litespeed gemonteerd (met alu-velgrand voor de natte ritjes):

Afbeelding
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 27 aug 2020 12:42

Het kan aan de positie van de fiets en van fotograaf liggen, maar het lijkt alsof de vork vd merlin wat kort is?
Alsof de bovenbuis oploopt naar achteren toe?

Plaats reactie