Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 18 jun 2018 10:18

Ik meld me in dit topic, omdat ik de aanschaf van een titanium racefiets overweeg. Ik besef me dat advies vragen over wel of niet doen, in dit topic enkel de reactie: WEL DOEN! uitlokt, maar ik weet even geen beter topic.

Mijn situatie. Ik bezit op dit moment één racefiets, vooral om budgettaire redenen, maar ook om ruimtegebrek. Met die racefiets doe ik dan ook alles, wwon-werk door het hele jaar heen, af en toe een ritje in het weekend (solo of met een paar vrienden) en één keer per jaar een paar dagen fietsen in het buitenland, afgelopen mei in de Eifel bijvoorbeeld. De racefiets die ik nu heb is een Canyon, aluminium frame met ultegra. Een zeer fijne fiets, maar omdat ik hem dus overal voor gebruik, behoorlijk aan slijtage onderhevig. Na vijf jaar, een kilometer of 30.000 én weer een beetje budget, mag ik rustig gaan nadenken over een nieuwe. Budget is nu rond de 2.000 euro. Ik zou dus nu een mooie nieuwe carbon Canyon met ultegra kunnen aanschaffen, máár, ik zou ook nog wat proberen te sparen (lastig met een jong gezin) en bidden dat mijn huidige racefiets het nog even volhoudt, en een titanium fiets kunnen aanschaffen. Carbon lijkt me heel fijn, maar ook kwetsbaar in een kleine schuur en stalling op het werk.

Ik heb mijn oog laten vallen op Gilbertson, lijkt het meest betaalbaar, is dat met een reden volgens jullie? Of is het dezelfde kwaliteit als bijv. Van Nicholas? Of zeggen er hier wellicht ook mensen, geef die 1.000 euro aan iets anders uit, en koop gewoon die carbon Canyon, ben je net zo goed mee uit? Wellicht dat jullie ooit voor dezelfde keuze gestaan hebben, en zijn jullie achteraf heel blij met je keuze, of heb je er juist spijt van. Ik hoor het graag!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 jun 2018 10:38

Gilbertson is vergelijkbaar met VN en wordt waarschijnlijk in dezelfde fabriek gelast.
Low budget titanium kan je IMO het beste gewoon zelf uit China halen en je hebt dan custom voor ongeveer hetzelfde geld of minder als een Canyon uit een doos.
Ik vind een Canyon met Ultegra helemaal niks, maar die keus moet je zelf maken.
Titanium is vooral heel erg praktisch voor allround fietsen en custom mogelijkheden voor geometrie en details ook niet te onderschatten.
Laatst gewijzigd door Keezx op 18 jun 2018 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 18 jun 2018 10:39

Moet je eens bij Planet X kijken: zij hebben ook titanium fietsen die binnen jouw budget passen. Als je bijvoorbeeld een "do it all bike" zou willen, dan kun je voor de Tempest gaan.

Zie https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/titanium-bikes

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 18 jun 2018 13:17

Dank voor de reacties, ik ga planetx eens bestuderen. Ik ben overigens niet op zoek naar een "do it all bike" in de zin van fietstassen aan het frame en schelpenpaadjes, ik ben op zoek naar een echte racefiets, die niet te snel slijt en tegen een klein stootje kan.

Zelf een frame in china bestellen en opbouwen lijkt me leuk, maar a) zelf opbouwen heb ik de kunde en vooral de tijd niet voor, en b) ik ga er gemakshalve vanuit dat een gehele fiets goedkoper is dan alles los kopen en laten opbouwen.

Michael
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 okt 2013 15:44

Michael 18 jun 2018 13:24

https://www.vannicholas.com/road-bikes/aquilo-se

Van Nicholas heeft ook een speciale aanbieding met de Aquilo. Die komt dichtbij je budget.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 jun 2018 13:28

Planet X heeft vaak leuke aanbiedingen in titanium, maar de herkomst is 99% zeker ook gewoon China....
Toen mijn Chinese frame was gearriveerd om 17.30 uur en provisorisch opgebouwd , maakte ik nog dezelfde avond een proefritje, hoezo geen tijd?
Onderhoud kost over een fietsleven een veelvoud van de tijd die nodig is om een fiets in elkaar te zetten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 18 jun 2018 13:29

Excuses, lnnrtlnnrt, dan heb ik verkeerde conclusie getrokken uit jouw omschrijving. De Spitfire is dan meer jouw ding.

In de prijsklasse tot €2000 is zelf opbouwen inderdaad vaak niet voordeliger. Fabrikanten weten simpelweg scherper in te kopen. Maar zelf opbouwen is wel erg leuk! :-)

Ik heb zelf al een tijdje de Tempest op het oog als nieuwe gravel bike. Ik vind het frame erg scherp geprijsd en vind het bovendien mooi (niet onbelangrijk). Maar economisch gezien, kan ik beter een kant en klare fiets met Force HRD kopen.

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 18 jun 2018 14:06

Dank voor de (zeer snelle) reacties weer. Zelf opbouwen in een avondje, de jaloezie spuit mijn oren uit keesx! Alleen het feit al dat je al het gereedschap paraat hebt is voor mij toekomstmuziek.

Enfin, ik heb planet x bekeken, en ik heb één futiel detail nog niet vermeld, ik ben 1.98 m. Die planet x fietsen gaan standaard maar tot 54 cm als ik het goed zie, zijn die Britten echt zoveel kleiner dan wij!?

En dank voor de tip Michael, dat is inderdaad al een goed eind in de richting :) Vind de rode details overigens niet zo mooi, en dat is niet onbelangrijk, zoals hotrod treffend opmerkt.

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 18 jun 2018 16:23

:shock: 1.98m, dat is wel lang. Dat beperkt de mogelijkheden binnen jouw budget wel. Ik had nog even gekeken bij Chainreactioncycles.com waar ze Lynskey frames voor goede prijzen hebben, maar zo op het eerste gezicht is de grootste maat ook te klein voor jou.

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 18 jun 2018 16:31

Als ik het goed zie zijn bij Planet-X de maten in sloping genomen. De 54 is dus de echt fysieke zitbuislengte, maar je zoekt de virtuele lengte. De bovenbuis is bijvoorbeeld 590, dat hoort ook echt bij een XL frame. Beter kijk je naar de hoogte van de balhoofdbuis en de virtuele lengte van de bovenbuis.

Modene rekenmethodes zijn zogenaamde stack en reach. Ik neem aan dat de XL ook echt een XL is.
Beste vergelijk je ook met je huidige fiets.
(edit) Welk model Canyon heb je nu? En bevalt deze geometrie?
Laatst gewijzigd door MPolleke op 18 jun 2018 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 jun 2018 16:32

lnnrtlnnrt schreef: 18 jun 2018 14:06 ...

Enfin, ik heb planet x bekeken, en ik heb één futiel detail nog niet vermeld, ik ben 1.98 m. Die planet x fietsen gaan standaard maar tot 54 cm als ik het goed zie, zijn die Britten echt zoveel kleiner dan wij!?

...

Ze noemen het misschien 54; maar kijken naar reach is het echt een 'grotere' fiets. De 54 heeft een reach van meet van meer dan 40cm. Dat is meer dan sommige merken hun XXL.
De stack is niet zo hoog. Maar als je wat sportief zit nog wel ok doenbaar bij 1m98 (als je lengte niet helemaal in je benen zit). En als je met spacers wil rijden is het frame zeker doenbaar.

Edit: mpolleke heeft net dezelfde opmerking;-). Misschien aan toevoegen; mag slooping op Ti wel?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 jun 2018 17:23

Sloping mag, slooping niet
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie