Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 07 jul 2007 17:58

Ik schat dat je 1 à 1,5cm bij de balhoofdbuis moet rekenen voor die 2 cups van het niet-geïntegreerd balhoofd (in bovenstaande gevallen de Chris King). De hoogte van de balhoofdbuis bij Litespeed valt goed mee, en is niet supergroot; optisch lijkt die buis echter langer, omdat het niet zo breed en oversized is als bij veel carbon frames van tegenwoordig.


Ik heb vandaag m'n positie juist gezet op mijn Siena, en heb de tussenringen gehalveerd. Ziet er deftig uit zo!

Zonet heb ik er m'n eerste rit van zo'n tweetal uurtjes op zitten. Het is weer een uniek ervaring... m'n eerste rit in 2007 op een titanium (op die Blade reed ik dit jaar nog niet). En het wordt weer bevestigd hoe fijn het is op zo'n titanium fiets te rijden. De Siena rijdt verbazingwekkend zacht en filtert als geen ander frame de oneffenheden in het wegdek. Op een beton fietspad voelde ik niet de behoefte om op de asfalt rijbaan te wippen (ja, in Vlaanderen heb je zo'n absurde situaties waar het fietspad met minder comfortabel materiaal is aangelegd). Heel smooth allemaal... ik deed er ook goed aan de Tufo's van de Ventoux wielen te mikkeren en er de Lightweight/Conti-tubes op te leggen: écht een verbetering, en daar is het tubegevoel terug. Ik heb ook een paar korte bochtjes moeten nemen, uitwijken en dergelijke, en alles stuurde feilloos en als gegoten. Wow!

Comfort op deze fiets is echt optimaal, en dat had ik niet in die mate verwacht. Anderzijds moet ik nog even echt de stijfheid aan de tand voelen... 'k denk dat ik vooraan nog iets moet bijregelen: ofwel is het de snelspanner, of de voorvork, of bijstellen van m'n balhoofd.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

pyquila
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 mar 2007 17:42

pyquila 07 jul 2007 19:16

Die Litespeed Teramo van 'lightspeed' is tot nu toe het mooiste frame wat ik heb gezien op dit forum. Wow, wat een schitterende fiets. Oogt heel erg rustig en daardoor ontzettend exclusief.

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 09 jul 2007 13:42

C a s r a n schreef:
Shimano cassette omdat je de naafbody van Obermayers niet kan veranderen tussen Shimano en Campa... en mijn Obies zijn Shimano. Onder meer omdat ik nog niet wist of ik Campa of Shimano zou rijden; hoe dan ook stel ik binnenkort wel eens een Shimano afgemonteerde fiets samen. :)
Begrijpelijk. Heb je geen problemen met schakelen? Ik rij met dezelfde combi, nu nog met een shiftmate ertussen. Dit werkt op zich prima, al heb ik het idee dat ik wel wat vaker aan het stellen ben.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jul 2007 14:01

Een Chris king heeft een stack heigt 31,4 mm, je hebt lagere balhoofden van bijv Cane Creek die iets van 16 mm zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sten2
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 apr 2006 17:54

sten2 10 jul 2007 00:22

wivo_6 schreef:Zijn er mensen die ervaring hebben met de titanium frames van Mader? http://www.maderfietsen.nl/


Sinds vorgig jaar heb ik een mader Titanium fiets. Geen gewone, maar een op maat gemaakt frame met twee koppelingen. Ik gebruik deze met name voor ritten op vakantie. Bevalt me goed. Rijdt minstens zo goed als mijn Principia en daar heb ik ook niks te klagen.
De Mader is wat nerveuser, maar dat komt, verwacht ik, door de geometrie. Bij het afdalen (bochtenwerk) is dit heerlijk.

Ervaring met Mader is prima. Ik heb er alleen het frame gehaald en de fiets zelf verder opgebouwd.
Sten

woestijn
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 aug 2005 16:46

woestijn 10 jul 2007 18:25

Ik weet momenteel een kader Litespeed Arenberg te koop. Het kader hangt al enkele jaren in een winkel bij een plaatselijke fietshandelaar. Wie kan er me bijkomende info verschaffen over dit frame.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 10 jul 2007 19:06

woestijn schreef:Ik weet momenteel een kader Litespeed Arenberg te koop. Het kader hangt al enkele jaren in een winkel bij een plaatselijke fietshandelaar. Wie kan er me bijkomende info verschaffen over dit frame.



De Arenberg is een prachtig Litespeed frame in 3AL 2.5V titanium; gewicht gaat al gauw naar de 1400gr toe, maar dat vergeet je al snel als je 'r op rijdt. De Arenberg wordt al een tijdje niet meer gemaakt, maar was een prima frame; weliswaar met 1' balhoofd (en dito vork), al is ook dat geen onoverkomelijk probleem.

Klassieke schoonheid. Subliem als trainingsfiets, of een fiets die lang meegaat. 'k Had ooit zo'n Arenberg frame hier thuis staan, maar heb dit gelaten aan een ander forumlid.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 10 jul 2007 19:24

hey sten, heb je toevallig geen fotootje?

timowr
Forum-lid
Berichten: 689
Lid geworden op: 11 sep 2004 17:54

timowr 10 jul 2007 19:27

Overigens: kom op mensen. Een "titanium fietsen site" met drie fietsen? Er zijn toch meer forumleden met een titanium karretje. Posten die foto's!

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 10 jul 2007 19:36

TimoWr schreef:Overigens: kom op mensen. Een "titanium fietsen site" met drie fietsen? Er zijn toch meer forumleden met een titanium karretje. Posten die foto's!



Leer eens tellen, Timo. Het is een cijfer dat met 1 hand lukt! ;) :p


Maar om jou een plezier te doen, hier foto's van het Arenberg frame dat ik ooit had:

Afbeelding

Afbeelding



En van een leuke L'speed Ghisallo:

Afbeelding
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -


IBAN
Forum-lid
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 11 jul 2007 09:54

wat een schoonheid! , compliment voor je afmontage!

Plaats reactie