Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 aug 2014 08:22

Vergeleken met je C50 wielen zijn de Fulcrum R1 veel comfortabeler en kwa duurzaamheid van de naven hoef je je al helemaal geen zorgen te maken bij de Fulcrum en Campa wielen.

paul ulrix
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14

paul ulrix 01 aug 2014 08:40

Je zadel staat wel fel naar voor gekanteld, schuif je zo niet de ganse tijd naar voor ?

Gebruikersavatar
apt80
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 nov 2013 11:03
Locatie: Holten

Gebruikersavatar apt80 01 aug 2014 11:05

Ik heb net de montage instructies van de FSA Fulcrum cranks doorgenomen, blijkt het eigenlijk een campa crankset te zijn. Ze leken inderdaad veel op elkaar. Ik word nog niet heel enthousiast van alle speciale campa tools die in nodig heb voor installatie. Ik heb immers het gereedschap van shimano. Ik vind de zwarte fulcrum wel mooi, maar inclusief gereedschap wordt het wel wat begrotelijk. Misschien toch maar gewoon een nieuw shimano d.a.-blad kopen. Ik kan er nog een paar weken over denken, de ketting doet het nog wel even.

Wat de wielen betreft ga ik wel binnenkort actie ondernemen. Ik zou wellicht kiezen voor een tubeless versie.

Dat zadel staat inderdaad voorover. Ik zit heerlijk op de zitbotjes zonder dat het op vervelende delen drukt. Naar voren glijden is geen issue. Ik heb eens een fiets van een collega geprobeerd die het zadel iets achterover heeft. Man wat zit dat rot. Horizontaal gaat wel, maar vind ik minder comfortabel. Ik heb ook behoorlijke drop van het zadel naar het stuur dus ik denk dat er veel kracht via de armen gaat wat het naar voren glijden helpt voorkomen.
Laatst gewijzigd door apt80 op 01 aug 2014 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Fly Merlin

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 01 aug 2014 13:08

Je weet dat FSA en Fulcrum verschillende merken zijn?
Ik gebruik op de MTB specialized cranks welke ook een hirth joint passing gebruiken maar daar nooit problemen mee gehad. Daarop draai ik ze vast met een lang recht stuk inbus en een momentsleutel. Hetzelfde als bij die Fulcrum, enkel heb ik een facom inbussleutel afgezaagd om het juiste gereedschap te bekomen (die specialized tools waren ook iets van 180€, koekoek dan doe ik het zelf wel).

Gebruikersavatar
apt80
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 nov 2013 11:03
Locatie: Holten

Gebruikersavatar apt80 01 aug 2014 14:03

Ik schreef FSA en bedoelde fulcrum. :oops:

Ok, dan valt het monteren van de cranks wel mee, is alleen voor het BB nog de speciale tool nodig.
Fly Merlin

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 01 aug 2014 21:59

Zo, even een sneak preview om wat irritatie opwekken bij de mensen die het zuur in de mond loopt bij geverfd titanium ;)

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
indecs
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 aug 2007 23:47

Gebruikersavatar indecs 01 aug 2014 22:16

Goeie kleur hoor!
Had je eventueel een kale achterbrug overwogen? Zo spuit Tom Kellogg ze tegenwoordig vaak:

Afbeelding

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 01 aug 2014 22:24

timo2.0 schreef:Zo, even een sneak preview om wat irritatie opwekken bij de mensen die het zuur in de mond loopt bij geverfd titanium ;)

Afbeelding
Zou dit het vaakst gelakte Merlin frame zijn? Ik wacht het eindresultaat nog even af.
Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 01 aug 2014 22:31

indecs schreef:Goeie kleur hoor!
Had je eventueel een kale achterbrug overwogen? Zo spuit Tom Kellogg ze tegenwoordig vaak
Wel overwogen maar dan had ik flink tijd moeten steken in het opnieuw polijsten van de achterbrug met dan nog het risico dat de overgang tussen verf en kaal titanium een kwetsbare rand oplevert waar de lak kan gaan bladderen.
apexrider schreef:Zou dit het vaakst gelakte Merlin frame zijn? Ik wacht het eindresultaat nog even af.
Ik weet niet wat jij vaak vindt: oorspronkelijk voor Rooks als Festina "Rossin" (1993), daarna voor hem als TVM "Gazelle" (1994), daarna heeft het frame van zijn lak ontdaan jaren bij Lohman gehangen tot ik het in 2007 oppikte en zwart liet spuiten. Na een valpartij en flinke lakschade liet ik hem in 2012 wit spuiten maar dit was geen succes (de matte lak bladderde al af als je ernaar keek) dus nu dan in 2014 wijnrood en daar moet hij het minimaal de komende vijf jaar mee doen. Dus twee keer voor Rooks en drie keer voor mij. Dan kom je denk ik al snel aan het vaakst voor een Merlin, al weet ik niet welke profs destijds nog meer op een Merlin rondreden en hoe vaak die frames wegens sponsorbelangen werden overgelakt.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
indecs
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 aug 2007 23:47

Gebruikersavatar indecs 01 aug 2014 23:02

Heb je de dropouts wel blank gelaten / af laten plakken?

delsol
Forum-lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 01 aug 2014 23:46

Voorvork ook meegespoten?

delsol
Forum-lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 01 aug 2014 23:46

Voorvork ook meegespoten?

Plaats reactie