Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1785
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 27 aug 2020 13:12

Misschien even de - horizontale - lijn van de achterliggende kastdeuren als referentie nemen? Frame heeft de klassieke geometrie, met een wat hoog balhoofd.
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 02 sep 2020 11:12

Hieronder een link naar een test/review van het blad Grinta over de Pilot Scram Pinion.....ik ben -helaas nog steeds- aan het sparen voor dit mooie apparaat. https://www.grinta.be/nl/getest/100-get ... eZumpVMAHQ

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 09 sep 2020 09:58

Ik heb de V8 weer terug van Lasklus. Het duurde iets langer door de vakantiesluiting.
Je ziet het uiteraard wel: het is een duidelijk litteken geworden.
IMG_0800.jpg
Intussen heb ik de afgelopen weken op een Cannondale Supersix Evo Disc 2016 gereden. Dat rijdt wel echt anders! Vooral het veel stijvere bottom bracket en de daardoor veel efficiëntere overdracht was opvallend.
Is dat het verschil carbon vs titanium, of ligt dat aan het veel grotere overgedimensioneerde BB?
Dat deel beviel mij wel. Wel vind ik de Supersix wat stuiteriger aan de voorkant.
En ik vind tita toch mooier.
Tita Gazelle V8
Afbeelding

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 09 sep 2020 10:20

Het materiaal (titanium of carbon) is maar een deel van het verhaal. Het gaat vooral om hoe het materiaal is toegepast. Je kunt met titanium in principe net zo stijf construeren als met carbon. Het voordeel van carbon is dat je de uiteindelijke eigenschappen kunt sturen door de manier waarop je de richting van de vezels kiest. Zo kun je in één richting kiezen voor veel stijfheid een in een andere richting voor elasticiteit en dus comfort. Daarnaast is de soortelijke massa van carbon lager waardoor je met grotere diameters kunt werken (en dus extra stijfheid) zonder dat het gewicht veel groter is.
Ik denk dat het verschil in efficiëntie dat je op de Cannondale ervaren hebt vooral komt door de uitvoering van het bracket.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 09 sep 2020 18:38

Rij al jaren op een passoni top force en een Cannondale supersix evo. Beide zijn even stijf, het gewicht van de Cannondale is echter lager, qua rijgedrag zijn ze gelijk.
Titanium is mooier en door de goede constructie van Passoni is het een zeer stabiel frame.
Beide op het vlakke en de bergen gereden, beide perfecte frames. Als het niet ging lag het niet aan de fiets, maar aan het mannetje erop!

Gebruikersavatar
Codalunga
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 okt 2013 20:10

Gebruikersavatar Codalunga 09 sep 2020 19:05

vincenth schreef: 09 sep 2020 09:58 Ik heb de V8 weer terug van Lasklus. Het duurde iets langer door de vakantiesluiting.
Je ziet het uiteraard wel: het is een duidelijk litteken geworden.
Nu kunnen lasnaden worden bijgeschuurd waardoor ze gladder worden (en fraaier, vind ik). Is dit ook een optie aldus de kenners hier?
Heb je ook garantie oid?
Wat kostte het - of is het noemen van de prijs wellicht " not done"?
De groeten

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 09 sep 2020 19:19

Ik lees ontzettend veel tegenstrijdige berichten over het buigen van titanium en over reparaties. Na een val is de achtervork van mijn Merlin frame licht uit het lood. Geen scheuren, geen knik, alleen wat uit het lood. Kan dit koud opnieuw gericht worden (gelijk aan een stalen frame) of moet dat altijd middels verhitting gebeuren? En hoe zit dat met een achterpat cq derailleuroog? Info waar dit te laten doen is uiteraard ook zeer welkom.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 sep 2020 20:50

Uit het lood vind ik niet zo'n heel nauwkeurige beschrijving, maar ik neem aan dat 1 of beide achterframes zijdelings verbogen zijn t.o.v. het hoofdframe.
Zoiets kan koud gecorrigeerd worden, maar het is lastiger dan staal omdat er relatief veel elastische vervorming plaatsvindt alvorens er (plastisch) gebogen kan worden, er moet dus altijd veel meer vervormd worden dan je eigenlijk wil (het materiaal veert veel terug)
Dito voor een achterpad, maar gelimiteerd door de dikte, meer dan pakweg 10 graden terugbuigen zou ik koud niet meer proberen.
Een framebouwer die zelf in titanium bouwt moet dat kunnen, dan schiet me Herman Braun in gedachten.
Z'n website heet brauncycling tegenwoordig geloof ik.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 10 sep 2020 09:23

Thanks, daar kan ik wat mee!
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 10 sep 2020 14:13

Ik vermoedde inderdaad al wel dat het verschil in stijfheid en directheid door de constructie komt.
@Walters volgens mij heeft de Passoni ook andere meer oversized buizen aan het bracket dan de Gazelle als ik op foto's afga. Daardoor zal hij wel stijver zijn.

@Codalunga: ik vind het niet heel chique om hier op het forum prijzen uit offertes te noemen, maar ik zal je een PB sturen.
Tita Gazelle V8
Afbeelding

Gebruikersavatar
Codalunga
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 okt 2013 20:10

Gebruikersavatar Codalunga 10 sep 2020 15:06

vincenth schreef: 10 sep 2020 14:13
@Codalunga: ik vind het niet heel chique om hier op het forum prijzen uit offertes te noemen, maar ik zal je een PB sturen.
:winkthumb:
De groeten

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 18 sep 2020 12:48

IMG_0807.jpg
Hij is weer opgebouwd. Ik ga zo het weekend inluiden!
Tita Gazelle V8
Afbeelding

Plaats reactie