Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4522
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 16 okt 2014 20:07

Mooi rood is niet lelijk.

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1796
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 20 okt 2014 21:59

Na nieuwe bandjes ook een nieuw zadel. Fietsje krijgt nog een ander stuur, met zwart stuurlint. Dan sparen voor een paar mooie carbonwielen...

Afbeelding
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1796
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 20 okt 2014 23:02

Nee Chris, wel al de Mortirolo!
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 774
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 27 okt 2014 09:58

Toen ik zaterdag mijn fiets aan het poetsen was viel me een streep vlak boven het bracket op. Nader onderzoek leerde dat er een grote scheur in de staande buis zat die ook al door de las naar de schuine buis liep. Het frame is al naar mijn FM en ik ga er van uit dat dit netjes wordt afgehandeld. Er zit namelijk levenslang garantie op het frame.

Toen ik dit mijn fietsmaatjes vertelde kreeg ik te horen dat dit wel vaker gebeurt bij titanium en dat het dan altijd naast de las gebeurt omdat het materiaal net naast de las door de hitte van structuur verandert of kan veranderen. Ik wil geen zware discussie opstarten over de kwaliteit van titanium, maar ben wel geïnteresseerd of dit inderdaad waar is. Als iemand een link naar een onderbouwd artikel weet hou ik me aanbevolen.

Ik heb wat meer geld uitgegeven bij de aanschaf van een titanium frame omdat ik, behalve dat ik het gewoon mooie frames vind, langere tijd met het frame wil kunnen doen. Een van de eigenschappen is namelijk dat het lang mee zou gaan.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 27 okt 2014 11:02

Het materiaal gaat lang mee, de constructie net zo lang als de kwaliteiten van diegene die aan het lasapparaat staat.
Ik blijf erbij dat echt goede lasser schaars zijn en dat deze voornamelijk in dienst waren/zijn bij merken als Moots, Litespeed, Lynskey e.d. Zelfs bij deze merken kan het mis gaan maar de meerprijs is zodanig dat maar heel weinigen bereid zijn deze te betalen.
Volgens mij wordt VN in china geproduceerd (kan het mis hebben)
Chinezen zijn in tegenstelling tot bijv. Taiwanezen niet heel goed in Laswerk (meer gericht op aantallen als op eindkwaliteit) en net zoals ze nooit echt goed waren in het maken van Alu frames zijn ook de titanium frames nooit echt top (matige tot redelijke afwerking, veel slijpwerk ed.).
Astraeus lijkt een duur frame maar kost een fractie van de frames waar ze op wil lijken (lynskey helix ed.) en is qua materiaal redelijk op de limiet gebouwd (kwaliteiten van de lasser dienen nog beter te zijn en kans op breuk is bij foutjes ook groter)
Overall kun je zeggen dat je krijgt waar je voor betaald, en dat alles kapot kan. Pluspunt is dat VN een goede reputatie heeft op het gebied van garantieafhandeling en dat ook dit waarschijnlijk wel goed komt.

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 27 okt 2014 11:32

En wat betreft de kwaliteit van de Russische lassers, die voor Kocmo en Gilbertson als ik het goed heb, lassen?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 27 okt 2014 15:12

Kocmo zit ertussenin, gilbertson geen ervaring mee al moet ik zeggen dat bij Russisch materiaal het vakmanschap vaak van minder doorslaggevend belang was als de wisselende kwaliteit van het gebruikte materiaal.

faxe
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:06

faxe 27 okt 2014 15:31

Mijn gescheurde VN Zion MTB frame is zonder problemen vervangen onder garantie. Omdat het een custom made frame was heb ik er wel een maand of 2 op moeten wachten. Kon zelfs nog wijzigingen aanbrengen in het frame qua maatvoering.

Afbeelding

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 27 okt 2014 17:44

hd schreef:En wat betreft de kwaliteit van de Russische lassers, die voor Kocmo en Gilbertson als ik het goed heb, lassen?
Vanaf modeljaar 2014 worden de Gilbertson frames in China geproduceerd, daarvoor idd in Rusland.
Afbeelding

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 27 okt 2014 20:13

Deze zomer scheurde mijn dure Amerikaanse ti frame. Mijn onwrikbare vertrouwen in de eeuwigheidswaarde van titanium ben ik eerlijk gezegd kwijt.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 774
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 27 okt 2014 21:51

Ik nog niet @Dionysos. Mijn cyclocrosser doet al 5 jaar dienst zonder enig probleem en ik maak er gebruik van zoals bedoeld zonder daarmee roekeloos, lomp, of wat je nog meer kunt verzinnen, te zijn. Daarbij heb ik vertrouwen in mijn FM en de leverancier. Gaat het vaker voorkomen dan wordt het natuurlik een ander verhaal.

Mijn ervaring van de laatste tijd is wel dat duur zeker geen synoniem voor duurzaam is. Ik ben dus veel kritischer geworden op mijn aankopen en doe eerst onderzoek naar gebruikerservaringen en garantievoorwaerden van de spullen die ik koop.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 27 okt 2014 21:56

De eeuwigheid naar je hand zetten is nu eenmaal niet eenvoudig.
Vandaar het vereiste vakmanschap bij het bewerken van titanium.
En of het ene continent daar beter in is dan het andere zou ik niet durven zeggen.
De technische voorsprong van Amerika in dezen lijkt mij kleiner dan hij door henzelf voorgesteld word.
Zelf neig ik meer naar het Duitse vakmanschap.
Minder woorden en vooral grondig.
Zij is ook tegen

Plaats reactie