Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 11 jul 2014 07:23

@Tom-s jazeker, laat maar horen.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 11 jul 2014 10:53

Ze staan nogal een eind naar beneden, lijkt me niet echt lekker fietsen wanneer je je handen in de shifters positioneert.
Ik vraag me af waarom je ze zo zet.
Om de afstand tussen beugel en remgreep te optimaliseren werk je met de stelschroefjes in de shifters, ipv ze zo schuin te zetten.
Zet je ze zo schuin omdat je anders te hoog zit, dan kan je beter een spacer verwijderen lijkt me.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 12 jul 2014 12:58

@ Tom-s
Ik heb gisteren nog een rondje gemaakt en nagedacht over je opmerkingen. Mijn handen steunen zodanig op het stuur dat het stuur tussen de twee "muizen" op je hand in ligt, eerste vingerkootje van de wijsvinger ligt tegen de knobbel van de Dura Ace remhandels. Pols is recht of iets naar beneden gebogen, dan zit ik net zo diep, als met gestrekte armen onder in de beugels.
Als ik onder in de beugels nog dieper ga met gebogen armen dan komen de bovenbenen tegen bovenlijf (en nee ik heb geen dikke pens, 73KG bij 183 cm, ben wel 64).

Ik laat het zo ben best tevreden geen problemen na een uurtje of 4 op de fiets.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 21 jul 2014 13:25

Nieuwe bidonhouders [tnx delsol]

King cage RVS

Afbeelding

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 21 jul 2014 13:32

Nice! Oldskool en tijdloos...

Heb je ook nieuwe pedalen in de planning? ;)
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 21 jul 2014 13:36

Neuh ;)

Ik had de Speedplays op dat moment op de andere fiets zitten. :)

faxe
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:06

faxe 21 jul 2014 13:47

Heb ook wat nieuwe onderdelen gekocht voor mijn Tita VN Zion. King Cage titanium bidonhouders en een thomson stuur.

King Cage titanium bidonhouders

Afbeelding

Afbeelding

Ze zijn lekker licht, 28 gram en schijnen het ook goed te doen in de praktijk.

Foto's van het stuur

Afbeelding

Afbeelding

Totaal plaatje
Afbeelding

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 21 jul 2014 18:39

faxe schreef:Heb ook wat nieuwe onderdelen gekocht voor mijn Tita VN Zion. King Cage titanium bidonhouders en een thomson stuur.
Ziet er geweldig mooi uit faxe!

Kun je nog wat vertellen over de (buiten)kabels en de stuurpen. Ben zeer geïnteresseerd! :-)
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

faxe
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:06

faxe 21 jul 2014 18:42

De steelflex leidingen van de Hope remmen zijn gewoon van Hope. Aan de shifter van de rohloff naaf zitten twee kabels van een voor mij onbekend merk. Stuurpen is een titanium Van Nicholas.

Gebruikersavatar
apt80
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 nov 2013 11:03
Locatie: Holten

Gebruikersavatar apt80 31 jul 2014 20:37

Na jaren met veel plezier op een JanJanssen Tour de France uit ±2000 (± 10 kg) te hebben werd het tijd voor iets lichters en mooiers. Ik heb op dit forum al jaren inspiratie opgedaan en ben al jaren gecharmeerd van titanium. Ik heb daarom een paar dagen geleden een mooie Merlin Works CR overgenomen.

Afbeelding

Het rijdt compleet anders dan mijn oude fiets, stijver en lichter. Ik heb er een paar dagen mee gereden met de Dura Ace C50 wielen. Ik rij er regelmatig mee over klinkers en hobbelig asfalt, en dan blijkt de fiets zelfs stijver en oncomfortabeler dan mijn oude alu fiets met 'gewone' wielen. Op mooi asfalt klinken de de hoge velgen wel alsof je hard rijdt, die motivatie is waarschijnlijk van meer invloed op de snelheid dan een aerodynamisch voordeel. :lol:

Ik was erg benieuwd naar de invloed van de wielen op het comfort. Dus heb ik mijn oude wielen erin gezet: RSX-naaf, 32 spaaks (sapim verjongd) met mavic xp 21 velg. Wat een ander weggevoel geeft dat zeg. Opeens worden de hoogfrequente trillingen grotendeels weggefilterd. Was de Merlin eerst stijver dan mijn oude alu JJ, nu is hij comfortabeler, maar voelt nog steeds licht en wendbaar aan.

Afbeelding

Oftewel: ik ben heel blij met de fiets, maar met de wielen ben ik nog niet klaar. Die C50 wielen zijn me te oncomfortabel, de oude wielen zijn optisch niet optimaal en de naven zijn versleten. Ik zit ga waarschijnlijk bij Frieke (nog) een setje laten spaken. Eens denken wat dat voor wielen moeten worden...

Verder loop ik te kijken naar de crankset. Het buitenblad is redelijk ver heen, daar leg ik geen nieuwe ketting meer op. Maar een nieuw blad is 140 euro, nadeeltje van dura ace zeg maar. Optisch vind ik de dura ace crankset ook niet heel mooi bij een titanium fiets met lage velgen. Het ziet er zwaar uit. Dan vind ik een open crankset mooier staan. Bijv. de tune smartfoor (te duur), Campa Centaur 10-speed P-Torque rood (stijlpolitie) of Miche Primato. Maar dan moet ik nog even studeren of de cranksets samengaan met een fatsoenlijke BSA BB.
Fly Merlin

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 31 jul 2014 21:24

'How about' een setje Fulcrum wielen (R1, Rzero) en een Fulcrum RRS crankset?
Met de Ultra Torque as ben je beter af als met de Power Torque as van Centaur.
En, geen problemen met de stijlpolitie (alsof je je daar wat van moet aantrekken ... :lol: ).
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
apt80
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 nov 2013 11:03
Locatie: Holten

Gebruikersavatar apt80 31 jul 2014 23:00

Mooie wielen die Fulcrum, maar wellicht te stijf naar mijn zin van wat ik uit reviews begrijp. Ik zou ook liever een naaf hebben met industrielagers ipv cup/cone. Wat betreft de cranksets hou ik niet van een overduidelijk geëtaleerd carbon zoals bij de Fulcrum en de duurdere campa's. Vervelend dat de bottom brackets vaak weer verschillend zijn. Moet je ook weer gaan kijken of die een beetje duurzaam en/of betaalbaar zijn. De shimano BB's vind ik niet duurzaam maar wel betaalbaar, en ik heb er gereedschap voor. Ik hou het graag op 24mm assen, dan zou ik nog een keer een Chris King BB kunnen kopen. Die kun je tenminste smeren. Ik rij eigenlijk met elk weer. Morgen verder denken.
Fly Merlin

Plaats reactie