Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Eerste koersfiets

robbe
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2007 22:08

robbe 14 jul 2007 22:19

Hallo iedereen,

Ik ben nu pas 15 geworden en ik zoek een koersfiets, liefst nieuw. Maar omdat het m'n eerste is mag hij niet te duur zijn, tot maximum zo'n 500euro liefst.
Weet er misschien iemand een geschikte fiets?

, bedankt!:)

freek
Forum-lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 apr 2005 15:11

freek 16 jul 2007 16:33

Een goede nieuwe fiets voor 500 euro of minder, da's niet zo makkelijk: voor die prijs kijk je misschien best voor een goed tweedehandsje. Waar woon je ergens? Als je in België woont, kijk eens op
http://www.2dehands.be/fiets/fiets/racefiets/
als je in Nederland woont:
http://www.2dehands.nl/fiets/fiets/racefiets/

Daar vind je nogal wat keuze; belangrijk is wel dat je enerzijds een goeie maat hebt - maar er (gezien jouw leeftijd) toch niet onmiddellijk uitgegroeid bent. Hoe groot ben je?

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 16 jul 2007 18:06

Wat dacht je van deze fiets. Volledig Tiagra afgemonteerd, in je budget en een goede fiets. Over Target staat genoeg in dit forum geschreven. Als beginners fiets niets mis mee en heb je veel fiets voor je geld!

Niet het meest mooi, maar wel goed en daar gaat het om als je niet te veel te besteden hebt!
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 16 jul 2007 19:46

Full Tiagra voor dat geld is fraai :D! Uiteindelijk heb je er meer aan om een relatief eenvoudig frame met goede onderdelen te kopen, dan om een duurder te kopen met mindere onderdelen. Met 2de hands fietsen moet je mazzel hebben dat je een goede tegenkomt.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

arnoud
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 14 nov 2006 12:40
Contact

arnoud 16 jul 2007 19:52

Soms werkt het heel goed om te kijken of je via een club aan een goede fiets kunt kopen. DE ervaring leert truwens dat je op een passende fiets vele malen meer plezier hebt dan op een fiets op de groei. Groeien zule je namelijk vast nog wel een stukje als je nu 15 bent. Gokken op je uiteindelijke volgroeide maat nu is misschien nog niet zo'n goed idee.

Nog een gedachte, ook al ziet het er misschien niet zo stoer uit, de door de verschillende fietsunies ingestelde maxima aan de verzetten is niet zo slecht voor groeiers. Een compact cranckstel (en dan vooral denekend aan het 50 voorblad) en wat lichts achter! Behoud van knie"en en overige gewrichten.
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 16 jul 2007 20:08

Ik zie niet in waarom dat een compact en een lichte cassette niet stoer zijn ;)? Ikzelf zou graag mijn triple inruilen voor een compact. Zelfs m'n pa rijdt met een compact. Daarbij zien de meeste compact crankstellen er tof uit! Er is veel meer keuze in dan in normale crankstellen:)
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

arnoud
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 14 nov 2006 12:40
Contact

arnoud 16 jul 2007 20:12

PIM ik kan het niet anders dan met je eens zijn, maar er zijn nogal wat mensen die denken dat als Boonen een sprint wint op 53x11 zij dat ook minimaal meten doen!

Maar ik herinner mijn Nieuwelingenwedstrijden op de 50x17 maximaal verzet nog goed en die gingen razend snel!
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;

freek
Forum-lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 apr 2005 15:11

freek 17 jul 2007 11:11

Ja, nogal wiedes dat hij niet tè groot mag zijn, maar zeker bij kaders met een S-M-L-XL-maatvoering is nog wel een béétje speling mogelijk. En uiteraard houdt een tweedehands fiets altijd een zeker risico in, maar dat kan je wel opvangen door hem eens te gaan bekijken met iemand die er iets van kent.
Maar laat Robbe nu eerst eens vertellen wat hij juist met zijn fiets van plan is: gezellig een ritje maken op zondag, koersen, of tijdens de vakantie de bergen in?

rik.a
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 jun 2007 14:50

rik.a 17 jul 2007 12:34

over compact..

Henk Baars zei tegen mij dat als je het binnenblad (de 3e) eraf hallt en je je derr. goed afsteld je het zelfde effect hebt als een compact.

@freek dat zou je ook moeten weten anders kan niemand een goed advies geven
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 jul 2007 12:40

Hoe kan dat nou?

Een compact heeft een 'steek' van 110mm, en daar past dus een kettingblad op van minimaal 33 tanden.

Bij een triple hebben de buitenste 2 bladen een steek van 130 of 135mm, dus past er minimaal een 38 of 39 op.....

Bovendien: als je bij een triple het kleinste blad eraf haalt heb je nog steeds last van het in mijn ogen grootste nadeel van een triple, namelijk een grotere Q-factor.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

robbe
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2007 22:08

robbe 17 jul 2007 14:10

Wel, ik ben een meter 85, dus redelijk groot voor m'n leeftijd :)
Momenteel fiets ik veel, maar met een gewone 'schoolfiets' waar je natuurlijk niet zo snel mee kan. En omdat ik meer en meer intresse begin te tonen voor het wielrennen, wil ik wel een koersfiets. In het begin natuurlijk voor gewone ritjes, maar als het goed gaat, denk ik al wel een wedstrijden
Wat het budget betreft, er mag wel een paar honderd euro bij

rik.a
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 jun 2007 14:50

rik.a 17 jul 2007 15:08

een wedstijd fiets is meestal wel wat duurder dan 500 plus een paar honderd euro
ik ben nu aan het kijken en voor eigenlijk niks bijzonders met wedstrijd afmontage zit je al zeker bovewn het dubbele van wat je in de beginpost zou willen betalen.
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

Plaats reactie