Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Eerste koersfiets

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 17 jul 2007 15:18

Waarom zou een wedstrijd fiets duurder zijn...? Dat begrijp ik niet helemaal. De regelementen schrijven toch niet minimaal Ultegra voor ofzo??? Ik begrijp wel dat als je een betere fiets hebt dan je concurrent je op dat gebied al in het voordeel bent. Maar geloof niet dat dat bij "jonge" rijders nou echt veel uit maakt. Daarnaast komt het neer op je kwaliteiten, heb vaker mensen met goedkoop materiaal zien winnen van die met duur materiaal.

Misschien vind de TS wedstrijden wel doodeng en blijft het bij 1x!

Vergeet trouwens niet dat je er met alleen een fiets niet bent. Daarbij komen nog schoenen, pedalen, helm, kleding. Dit alles bij elkaar is ook een paar honderd euro!!
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 jul 2007 15:21

Rik.A schreef: Henk Baars zei tegen mij


PS: je moet je niet laten leiden door wat anderen zeggen, maar ook zelf nadenken ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

dario
Forum-lid
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 17 jul 2007 16:06

Enerzijds moet je je niet gek laten maken, ook als je wil koersen: met een Chorus- of Ultegra-groep zul je niet plots veel rapper rijden dan met pakweg een Mirage of een 105.
En gezien je leeftijd heeft het weinig zin zwaar te investeren in een fiets waar je over een paar jaar uitgegroeid bent - maar anderzijds wil je natuurlijk wel zo veel mogelijk fiets voor je geld. Daarom is - mits kundig (en betrouwbaar) advies - een tweedehands zeker het overwegen waard. Het beste dat je doen kunt, is in eerste instantie eens rondkijken bij de fietsenwinkel(s) in je buurt, en kijken wat er zoal te koop is binnen jouw budget. En (houd wel rekening met de kadermaat!) doe hetzelfde met de reeds opgegeven tweedehandssites. Als je een paar dingen op het oog hebt (zelf weet je immers best wat je prioriteiten zijn) is het immers makkelijker om gericht raad te geven dan zo in het wilde weg!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 17 jul 2007 21:21

Rik.A schreef:over compact..

Henk Baars zei tegen mij dat als je het binnenblad (de 3e) eraf hallt en je je derr. goed afsteld je het zelfde effect hebt als een compact.

@freek dat zou je ook moeten weten anders kan niemand een goed advies geven


Zou je dan niet een langer L schroefje moeten hebben? als je het standaard exemplaar helemaal indraait schakelt ie bij mij nog steeds naar de 30?
Scepticus schreef:Hoe kan dat nou?

Een compact heeft een 'steek' van 110mm, en daar past dus een kettingblad op van minimaal 33 tanden.

Bij een triple hebben de buitenste 2 bladen een steek van 130 of 135mm, dus past er minimaal een 38 of 39 op.....

Bovendien: als je bij een triple het kleinste blad eraf haalt heb je nog steeds last van het in mijn ogen grootste nadeel van een triple, namelijk een grotere Q-factor.


Volgens mij valt op een triple een 50 te monteren. Voor een wedstrijd zul je toch niet vaak een 34 of 36 nodig hebben? Tenzij er natuurlijk langere klimmetjes in het parcours zitten ;). Of Shimano zelf 50t kettingbladen heeft die op triples passen weet ik niet. Miss. TA of Gebhart o.i.d.. Scheelt die Q-factor nou werkelijk zoveel? het gaat hier om 2 of 2,5 cm. Je zult het natuurlijk wel merken, en iets minder schuin door de bochten kunnen hellen, maar toch. Je fiets moet natuurlijk wel een beetje veelzijdig zijn


Groet Pim
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

freek
Forum-lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 apr 2005 15:11

freek 18 jul 2007 12:12

Denken jullie niet dat deze technische discussie enigszins begint af te wijken van het onderwerp?

Wat is overigens het nut van een triple als je er het binnenste blad toch zou afhalen? (of om er een 50 op te monteren?)

robbe
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2007 22:08

robbe 18 jul 2007 15:19

En wat met het gewicht van de fiets? Zoveel maakt het niet uit zeker bij mij, 10kg of 7kg?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 jul 2007 15:29

Zoals Keith Bontrager ooit zei:

'Cheap, strong, light... pick two'

Bij een low budget fiets is licht dus niet aan de orde.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

robbe
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2007 22:08

robbe 18 jul 2007 15:37

Scepticus schreef:Zoals Keith Bontrager ooit zei:

'Cheap, strong, light... pick two'

Bij een low budget fiets is licht dus niet aan de orde.


Maar maakt die 3-4kg, buiten compititie, zoveel verschil op de prestaties?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 jul 2007 15:46

Alleen bergop, verder nauwelijks :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

dario
Forum-lid
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 18 jul 2007 16:11

Dat verschil voel je alleen bergop (en waar zijn er in Nederland of Vlaanderen bergen?), maar met mijn eerste fiets (10,5 kilo staal - maar hij reed heel lekker!) ben ik ook de Mortirolo opgeraakt. Zoals gezegd: laat je niet gek maken; 7 kilo is trouwens al extreem licht: zeker als je niet koerst hoef je je daar dus niet op blind te staren (valt sowieso buiten je budget).
Zoek gewoon wat fietsen die je interessant lijken, laat je daarover - vergelijkend - adviseren, en bedenk dat je je later, als je uitgegroeid bent, nog altijd kunt blauw betalen aan de fiets van je dromen. In eerste instantie kom het erop aan plezier te beleven aan het fietsen, en daar heb je heus geen supersonische topfiets voor nodig!
Die eerder geposte Target-fiets met Tiagra-groep (minder dan dat moet je zeker niet gaan!) van 499 € was wat dat betreft mogelijk wel een optie; tweedehands vind je voor dezelfde prijs echter wel wat beter materiaal (maar dan heb je natuurlijk geen garantie & dienst na verkoop)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 18 jul 2007 18:23

freek schreef:Denken jullie niet dat deze technische discussie enigszins begint af te wijken van het onderwerp?

Wat is overigens het nut van een triple als je er het binnenste blad toch zou afhalen? (of om er een 50 op te monteren?)


Stel nou dat je je fiets ook eens mee naar z-Limburg wil nemen, of op vakantie gaat in Frankrijk, Italië o.i.d., is het wel zo fijn dat je niet meteen een nieuw crankstel hoeft te kopen. Je bent natuurlijk beter uit met meteen een compact, maar als je een 2de hands fiets koopt die verder wel ok is, is het jammer als je hem laat staan omdat er een triple op zit. volgens mij is dit weer off-topic:rolleye: excuses

Groet Pim
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

freek
Forum-lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 apr 2005 15:11

freek 19 jul 2007 11:20

Da's toch absurd: waarom zou je een triple in godsnaam moeten ombouwen tot een compact?
Een compact is een goed alternatief voor een triple, maar als je een triple hebt dan behoud je die toch gewoon: dan ben je - helemaal zonder extra kosten te maken - ineens op alle terreinen voorzien!

Plaats reactie