Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

beginnersfiets advies (voor de zoveelste keer)

julius_hardfietser
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jul 2007 10:13

julius_hardfietser 15 jul 2007 16:49

Hallo misschien tot vervelens toe maar ik zie door de bomen het bos niet meer!
Ik ben 38 jaar en wil een racefiets kopen, vroeger wel een racefiets gehad maar dat is zo lang geleden dat ik me niet meer kan herineeren wat toen de aanschaf criteria waren. Zoals gezegd ik ben aan het rondkijken geweest en heb een aantal fietsenwinkels bezocht. Overal hebben ze ander merken en types; en daarbij bekruipt me het gevoel dat alle fietsen waar ik even op heb gezeten goed waren (volgens de betreffende fm), ondanks een steeds ander geometrie. Volgens mij prijst de fm gewoon z'n eigen fiets aan. Ik vind dat dus niet echt objectief. Dus wil ik graag wat advies van jullie.
Ik ben 1.94 met een binnenbeenlengte van 92 cm, een gewicht van 100 kg.
Volgens mij zou een frame maat 60 passen, maar welke lengte bovenbuis e.d. moet ik dan aanhouden? Ik wil graag iets comfortabel rijden, maar mezelf kennende zal ik in de loop van de tijd ook steeds sneller willen.

Rondkijkend op het net kwam ik een aantal fietsen tegen,

deze target

http://www.fietsgigant.com/assortiment- ... hp?id=4322

of een gazelle v.2

of een specialized allez

http://www.bike-fun.nl/home/winkel/wink ... 2#bike-fun

of.... (iemand een advies )

mijn budget is rond de 700 euro

Dank jullie wel

J

baswolfs
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mar 2007 11:28

baswolfs 15 jul 2007 20:27

Waarom begin je niet met een totaalmeting? Bij Bullen in Kinrooi kost dat €90 incl het afstellen van de fiets die je daarbij geadviseerd wordt. Op de honderden euro's voor een fiets is dit een gedegen investering. Met name omdat je niet in de 'normale range' valt qua lengte. Framemaat is één aspect, maar zo zijn er wel 10 variabelen die het fietsplezier kunnen maken of breken.
http://www.kuitenbijters.com" onclick="window.open(this.href);return false;

pyquila
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 mar 2007 17:42

pyquila 16 jul 2007 12:32

Opmeten lijkt me inderdaad een goed idee.

En over de keuze van zo'n fiets.. natuurlijk zal een fm zijn eigen merk(en) aanprijzen. Net zo goed dat de meeste mensen hier ook een favoriet merk hebben =)

Zelf eerder dit jaar een Spec Allez tripple gekocht (780 euro). Voor dat geld kan je bij sommige andere merken een fiets kopen met een iets beter afmontage, deze allez heeft no-name remmen, rest shimano Sora en een Tiaga achterderailleur. Mijn voornaamste redenen dat ik toch deze fiets heb gekozen zijn:

- carbon voorvork
- prettig zadel
- stuurlint met gel erin; super comfy
- looks; vind deze fiets nog steeds zo ontzettend mooi om te zien. Woon op het spreekwoordelijke drie-hoog-achter, fiets staat dus vreselijk in de weg midden in huis. Ben echter nog steeds niet uitgekeken op dit juweeltje.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de Sora rem/shifter iets anders is dan normaal. Bij deze schakel je kleiner door op een mini knopje/hendeltje te drukken. Zit je onder in de beugel kan je dit vergeten (of je heb wel hele lenige vingers.) Ik vind het geen probleem, maar zeker als je wedstrijden gaat rijden of elkaar in groepjes gaat najagen lijkt het mij niet optimaal. Of voor jouw gewicht de wielen stevig genoeg zijn weet ik niet, ben zelf 75kg. Ze maken een solide indruk, hoe lomp ik ook sta te stampen, voelt niet slap aan.

joshua
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 apr 2006 12:34

joshua 16 jul 2007 17:38

Waarom het stuurlint als voornaamste reden om een bepaalde foets te kopen? Dat is nou net een van de weinige dingen op je fiets dat totaal niet duur is om te vervangen! Prijs van een zadel is ook nog wel overkomelijk (als je geen carbonnen supermodel wil met een laag gewicht), en de meeste fietsen hebben tegenwoordig wel een carbonnen voorvork!

Met dit budget zou ik persoonlijk voor zoveel mogelijk "value for money" gaan, en de looks op de tweede plaats houden. Je kunt later altijd nog besluiten om een fancy fiets te kopen voor meer geld mocht het fietsen goed bevallen!

Kijk ook eens naar merken als Focus, Red Bull, Cube...goede fietsen voor een goede prijs!

pyquila
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 mar 2007 17:42

pyquila 16 jul 2007 18:16

Dat stuurlint was niet de voornaamste reden =) Ik geef gewoon een paar punten aan waarom ik juist niet voor 'meeste value for money' ben gegaan. Ik wist absoluut niet of ik fietsen op een racefiets wel leuk zou vinden. Wilde zonder veel pijn en moeite (lees eindeloos koopjesjagen) een leuke fiets die gewoon uit de doos goed was. Natuurlijk is stuurlint niet duur, natuurlijk is ander zadel ook te betalen. Maar als je dan uiteindelijk alle kleine beetjes bij elkaar optelt kom je toch uit op een hoger bedrag dan je in eerste instantie wilde uitgeven.

En ik rij liever rond op een fiets met Sora die ik echt ontzettend mooi vind dan een minder prettige ogend exemplaar met 105. Dan moet iedereen maar zelf beslissen wat ie mooi vind of niet, ondertussen ondervonden dat er genoeg mensen zijn die een amerikaanse compact racefiets spuug en spuug lelijk vinden =)

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 16 jul 2007 18:28

Gezien je maat denk ik dat je wel op een 62 cm framemaat uit komt! 60 lijkt me wat klein, denk dat je dan niet uit komt met de afstand naar het stuur.

Je kunt er wel op letten bij de aanschaf dat je eventueel een fiets koopt met een lange bovenbuis. Maar je kunt ook altijd nog een cm of 10 spelen met de stuurpen. Deze zijn er in verschillende lengtes te krijgen en in overleg met de FM kun je altijd verschillende lengtes proberen.

Ik denk dat de meeste fietsen te kort zullen schieten in bovenbuis lengte. Maar je ziet bij grote maten ook altijd dat de stuurpen een stuk langer is dan bij eenzelfde type met een kleinere maat.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 16 jul 2007 19:40

pardon? 10cm verschil? volgens mij bestaan zulke grote verschillen niet. Als je de stuurpenlengte teveel wijzigt help je het hele stuurgedrag naar de &*#$@!! Ohja, mijn fm deed niet moeilijk over een totaalmeting toen ik er binnenstapte (kocht er niet eens een fiets!!)
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

maranello
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2007 17:08

maranello 16 jul 2007 20:25

Wellicht is een 2e hands Red Bull met framemaat 63 passend gezien je (binnenbeen-)lengte. Bovenbuis (niet sloping, maar klassiek) past mij perfect, daarnaast 12 cm stuurpen. Ben zelf 1.93 met 92 cm binnenbeenlengte. Kijk eens op de site van Rose in Bocholt (www.roseverand.de) of op Marktplaats.nl.

Gezien je 100kg zou ik wel extra letten op de wielen. Deze moeten m.i. extra stevig zijn. De Mavic's CXP 33 is m.i. een prima keuze. Zeer stevig voor een acceptabele prijs. Succes met je keuze!
"Het mooiste van individueel tijdrijden vind ik dat je altijd je EIGEN tempo kunt bepalen"

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 16 jul 2007 20:35

P I M schreef:pardon? 10cm verschil? volgens mij bestaan zulke grote verschillen niet. Als je de stuurpenlengte teveel wijzigt help je het hele stuurgedrag naar de &*#$@!! Ohja, mijn fm deed niet moeilijk over een totaalmeting toen ik er binnenstapte (kocht er niet eens een fiets!!)


Ik denk dat Timo hier gewoon een typefoutje heeft gemaakt, en mm bedoeld en dus het 10 mm is! Mits je stuurpen niet al te kort is, heb je die keuze inderdaad met een 110 mm is net zo goed te rijden als een 120 mm of andersom natuurlijk ;-)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

julius_hardfietser
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jul 2007 10:13

julius_hardfietser 17 jul 2007 00:28

bedankt allemaal voor het advies, ben vandaag bij een fm geweest die een focus variado had staan. 60 cm en die was te laag, hij wilde wel een 62 cm bestellen. Op het frame waar het stuur in het frame verdwijnt (ben niet zo'n kenner, weet dus niet hoe dat allemaal heet) zaten ringen om het stuur wat hoger te krijgen. Is dat een goede oplossing, hierdoor leek het stuur wat hoger te staan en dat vond ik wel fijn.

Zo'n focus variado met 105 afmontage is dat goed? Voor 1000 euro?

dez had een dubbel versnelling voor. Nu heb ik gelezen dat je als je wat gaat fietsen in de bergen (wat over heel veel trainingsuren wel de bedoeling is) een triple versnelling handiger is? Is dat zo

Bedankt voor advies

Julius

joshua
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 apr 2006 12:34

joshua 17 jul 2007 11:03

Shimano 105 is een zeer degelijke afmontage. Rijd er zelf ook mee en ben er zeer over te spreken. 1000 euro lijkt me niet heel erg duur, bij de meeste andere merken zul je voor dit geld geen volledig 105 afgemonteerde fiets krijgen.

Het is misschien wel raadzaam om te kijken of de fiets full 105 is afgemonteerd of niet (dus alles van shimano 105, of dat er bijvoorbeeld andere remmen/crank op zitten en alleen de derrie en shifters 105).

En zoals hierboven al vermeld, kijk even wat voor wielen er in zitten, dat is voor iemand van 100 kg wel raadzaam. Over shimano WHR-500 en WHR-550 zijn de meesten niet zo positief, en deze wielen willen nog wel eens in een fiets in deze prijsklasse gestoken worden!

Voor een "toerist" kan een tripple in de bergen erg handig zijn! Je hebt zo lichtere verzetten tot je beschikking dan met een double. Een compact crackstel kan ook uitkomst bieden (ook double, maar dan met een andere vertanding op de voorbladen).

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 17 jul 2007 15:30

Misschien niet geheel goed uitgelegd, maar wat ik bedoelde te zeggen is dat je gewoon met de lengte van je stuurpen kunt spelen om je zithouding aan te passen. Uiteraard moet je frame zo goed mogelijk zijn, maar het laatste 1 a 2 cm kun je met de lengte van je stuurpen doen.

En met die 10 cm, bedoelde ik meer van dat hier veel verschil in lengte is. Er zijn stuurpennen met een lengte van 6cm, maar ook wel van 16cm. Kleine fietsen zullen standaard een kortere stuurpen hebben, grote fietsen een lange stuurpen.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

Plaats reactie