Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Advies ?

gagagagaan
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 aug 2007 20:08

gagagagaan 15 aug 2007 21:02

Dag beste mensen,

Ik stort mij pas sinds een kleine week op de gecompliceerde materie van de rennerij. Denk hier het betere tijdsverdrijf in te kunnen gaan vinden maar verdwaal enigzins in maten en merken.

Nu heb ik een bescheiden bedrag van 400 euro te besteden om een eerste fietsje aan te schaffen om te zien in welke mate het mij bevalt. Ik ontkom dus niet aan tweedehands.
Doe ik afgaande op de ondergaande specificaties hier een goede koop aan ? Het is een fiets uit 2004. Mocht iemand betere suggesties hebben dan houd ik mij aanbevolen.

Tot slot verbaast mij de maat-lengte verhouding. Is de fiets niet te klein voor een lengte van 1.78cm en een binnenbeenlengte van 86,5 cm ?

Ik kan de fiets voor 400 euro krijgen. Ik hoor heel graag een reactie.

Met vriendelijke groet,

Joeri

Giant FCR Fitnessbike

Zeer weinig gebruikt Z.G.A.N

Maat: M = 50 cm (tot 180cm ben zelf 177cm)
Versnelling: 27 Versnellingen Shimano Tiagra
Frame: Oversized OCR AluxX 6061 frame
Crankset: Shimano Tiagra crankset 52*42*30
Cassette : Shimano 12-25 9 speed cassette
Voorvork: Aero alu rechte voorvork
Spaken: Zwarte RVS spaken
Velgen: Zwarte Shimano WH-R540 wielen (niet origineel en lekker licht)
Remmen: Tektro race remmen
Zadel: Fizik Gobi Wingflex
Banden: Vittoria Rubinio 700 * 25 banden
Headset: Geinteregeerde cartridge A-headset
Achterpat: Vervangbaar Achterpat
Stuur: Double butted aluminium stuur en Pro bar-ends
Gewicht: 9,50 kg
Spatborden (afneembaar) : SKS Raceblade (a 44 Euro)
Extra: originele wielen met banden en zadel

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 15 aug 2007 21:54

Bewust gekeken voor een fitnessbike?
Dit is namelijk toch wel wat anders dan een echte racefiets, een fitnessbike heeft een ander weggedrag.

gagagagaan
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 aug 2007 20:08

gagagagaan 15 aug 2007 22:10

Dat heeft te name met het idee om er ook in de stad nog een beetje mee uit de voeten te kunnen. Waarvoor welk soort gebruik is een fitnessbike dan specifiek voor bedoeld ?
Niet voor langere afstanden misschien ?

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 16 aug 2007 09:54

Ah zo, ok. Ikzelf vind een plat stuur in de stad / druk verkeer ook fijner. Maar een fitnessbike verschilt vooral qua geometrie, je houding is iets meer rechtop, en het stuurt wat minder fel als een racefiets. Een fitnessbike is bedoeld voor mensen die de fiets willen gebruiken als fitness-apparaat, en daarvoor heb je niet de meest efficiente geometrie nodig. Tenminste zo heb ik het begrepen.

Ik zelf rijd op een racefiets met een recht stuurtje, maar ik heb steeds meer het gevoel dat ik met een race-stuur langere afstanden kan fietsen. Dit omdat je meer mogelijkheden hebt om je handen kwijt te kunnen, en omdat je dieper kan gaan zitten bij wind tegen.

gagagagaan
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 aug 2007 20:08

gagagagaan 16 aug 2007 13:31

Dank voor je uitleg, Ik heb wat meer rond gevraagd en begin inderdaad nu ook eerder naar een klassieke racefiets te neigen dan naar een fitness bike.

Ik houd mij aanbevolen als iemand een suggestie heeft voor een tweedehand racefiets voor 400 a 500 euro.

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 16 aug 2007 18:12

Klein budget maar je moet wel een heel eind kunnen komen, misschien zelfs wel nieuw! Naast de fiets moet je ook nog even rekening houden met accessoires zoals kleding (helm!) en misschien click pedalen met schoenen. Dit laatste genoemde is geen directe verijste, zonder gaat uit prima!

2e handse fiets kan ook beste, maar let dan wel goed op of die geen versleten tandwielen heeft of gevallen is (krom frame / stuur).
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

gagagagaan
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 aug 2007 20:08

gagagagaan 16 aug 2007 18:57

Ik neig inmiddels meer richting 700 euro en denk inderdaad toch maar aan nieuw. Is Presto de beste plek in de buurt van Amsterdam of zijn er (in een ruime straal) betere winkels ?

ppanic
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 mei 2007 14:00

ppanic 17 aug 2007 20:18

gagagagaan schreef:Ik neig inmiddels meer richting 700 euro en denk inderdaad toch maar aan nieuw. Is Presto de beste plek in de buurt van Amsterdam of zijn er (in een ruime straal) betere winkels ?


Lohman in amsterdam http://www.lohman.nl/
Heeft altijd wel leuke aanbiedingen, erg goede zaak.

mati948
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 feb 2007 20:22

mati948 17 aug 2007 21:56

Zou ik best ook doen 400 euro is wat weinig ik had eerst ook een fiets van die pijs .
En ze zijn echt niet zo goed (je hebt veel meer onderhoud ) nu heb ik een dure en hij is veel beter (het verslijt minder snel enzo.)

(gewoon kleine tip)

ps soms is tweedehands beter als nieuwe

Nog verder succes met je zoek tocht

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 17 aug 2007 23:04

Jij zou toch die Target kopen van € 700 euro bij Fietsgigant???????
Zie eerdere topic....
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

Plaats reactie