Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Hoe exclusief is je fiets?

debvb
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 mar 2005 00:39

debvb 04 sep 2007 02:58

Vijf en twintig jaar geleden kocht ik (na eerst een Gitane en een Benotto te hebben gereden) een ivoor-kleurige / blauwe Gazelle AB fiets. Voor die tijd een schitterende fiets en qua lakwerk nooit geëvenaard. Dezelfde uitvoering van die fiets kwam je regelmatig tegen in het peloton. Sinds ik die fiets in 1992 verkocht heb aan een collega (die er nog sporadisch op rondrijdt, maar hij wil hem niet meer afstaan omdat het een klassiekertje is), heb ik alleen maar "exclusieve" fietsen gehad. Niet zozeer dat het bijzondere fietsen zijn, maar persoonlijk ben ik nooit eenzelfde exemplaar tegen gekomen. In 1992 heb ik een Concorde Prelude, wit blauw, afgemonteerd Shimano Dura-Ace gekocht en ik ben nooit iemand tegen gekomen tijdens fietstochten, cyclosportieven, etc. die dezelfde fiets had. Daarna heb ik een Colnago Dream B-stay, kleur blauw-zwart gehad en in de vier jaar dat ik de fiets heb gehad heb ik weliswaar een enkele keer hetzelfde type gezien, maar nooit een vergelijkbare fiets. Ik fiets nu twee maanden op een Colnago CLX met Chorus en Eurus en ben benieuwd hoelang het duurt vooraleer ik dezelde fiets tegenkom. Zijn er nog meer mensen die de ervaring hebben van een exclusieve fiets?
Gr.
De BvB

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 04 sep 2007 10:47

Ach ja, van mijn Ponsteen rijden er heel erg weinig rond (hoewel die van mij in huidige staat ook slechts Tacx kilometers maakt). Zelfgebouwd frame, mooie lugs, lichte stalen buizen, met een rommelige afmontage (Shimano 600 voornamelijk) en bijzonder zachte lak (mooi en breekbaar). Bijzonder is de fiets niet, er zijn er veel in zijn soort met een andere naam. Maar toch geeft het een goed gevoel. Mijn TCR1 is zowat de minst exclusieve fiets die je kunt kopen... Rijdt wel beter.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 04 sep 2007 11:27

houd er rekening mee dat 2 identieke colnago's moeilijk te vinden zijn wegens de grote keuze aan kleurschema's. Voor de rest zijn er héél veel exclusieve fietsen, maar wel al minder exclusieve frames. Want wat maakt een fiets exclusief, het frame alleen al? Of de afmontage? Of, en dat vind ik persoonlijk, de combinatie van beide...
Mijn minst exclusieve fiets rijdt ook het beste ;-)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 sep 2007 11:37

Mijn Trek is qua merk heel gewoontjes, maar de '03 2300 zie je niet vaak, en hij is uniek afgemonteerd.

Mn singlespeed en fixie zijn helemaal uniek natuurlijk :p
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rocketboy
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 23 jan 2007 11:52

rocketboy 04 sep 2007 12:52

@scepticus : de 2300 uit 2003, is dat de grijs-blauwe uitvoering met enkel carbon voorvork ?
De latere versie had ook carbon achtervork, daarna is de 2300 uit het Trek gamma verdwenen.
Als een echte Flandrien, door weer en wind, op de rollen !

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 sep 2007 13:02

Rocketboy schreef:@scepticus : de 2300 uit 2003, is dat de grijs-blauwe uitvoering met enkel carbon voorvork ?
De latere versie had ook carbon achtervork, daarna is de 2300 uit het Trek gamma verdwenen.


Idd, deze is het:
Afbeelding
(voorvork is een keer vervangen)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rocketboy
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 23 jan 2007 11:52

rocketboy 04 sep 2007 14:16

Heb dezelfde.
Wel triple, Easton EC70 wing stuur + EC70 pen en ProRace blauw - ziet er toch anders uit dan die van jou, en dus toch uniek !
Maar je ziet ze inderdaad heel weinig.
Als een echte Flandrien, door weer en wind, op de rollen !

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 04 sep 2007 18:31

Voor exclusieve fietsen is het lang leve Ridley. Tenminste als het om de kleur gaat, verder zijn ze redelijk standaard. Maar ook mijn Ridley is anders gespoten dan standaard bij het frame horend. En mijn scott is dusdanig verbeterd dat die ook redelijk exclusief zal zijn. (veel te goede afmontage voor het frame, dus alleen een gek verzint dat)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 sep 2007 18:58

scottwilko schreef:Voor exclusieve fietsen is het lang leve Ridley. Tenminste als het om de kleur gaat, verder zijn ze redelijk standaard.


Als er nou één merk is dat ik niet associeer met 'authentiek' en 'exclusief' is het Ridley wel....
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 04 sep 2007 21:55

Giant is bepaald geen exclusief merk maar toch heb ik mijn TCR Composite nog nooit in dezelfde kleurcombinatie gezien als de mijne, behalve op hun website. (Laten we zwijgen van de afmontage, want dan is bijna ieder zelf samengestelde fiets uniek.)
Afbeelding

Plaats reactie