Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 27 aug 2014 20:00

bob_sc schreef:ik heb op mijn cyclocrosser die ik voor training bij slecht weer gebruik ook enkel de voorrem vervangen door een Tektro mini V-brake. Achterrem is nog steeds de originele cantilever.

Werkt prima voor mij.
Goed om dit te horen. Heb jij de Tektro RX5 Mini V-brake?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 27 aug 2014 20:24

bliksemm schreef:heeft iemand al meer info over de Specialized Diverge. Geen echte cyclocrosser, maar ook geen echte road bike: ik heb nu een Focus Mares die vervangen moet worden, dit is mijn slecht weer/winter fiets. Rij er 95% mee over de weg, soms even een stukje vlak bos. Misschien isdit de juiste fiets? Ik meen dat ze vanaf oktober geleverd worden...
Ik zit er naar te kijken als woon werk fiets waarmee af en toe extra kilometers prima te doen moet zijn.
Wat ze bij Specialized hebben gedaan is de Secteur Disc er uit en de Diverge in de plaats. De fietsen hebben dezelfde geo met als verschil de headtube, deze is van de Diverge korter, vergelijkbaar met Tarmac vs Roubaix.
Dikke marketing die Diverge. De meeste die een do it all bike willen hoeven niet zo diep te zitten.

Voor cyclocross zou je voor een 2014 model Secteur kunnen gaan (tov 2013: zerx, alu vorkbuis en achterrem op liggende buis) en evt het geld dat je over houdt kunnen uitgeven aan upgrades, ben je beter af.
Al klinkt 95% weg en woonwerk wel als een Diverge klant... ;-)

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1994
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 28 aug 2014 07:53

2014 is wel overal uitverkocht he?

Koop dan gewoon een CruX. Kan je ook bredere bandjes om gooien.

bob_sc
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2013 22:21

bob_sc 28 aug 2014 08:30

de mini V-brake die ik gebruikt zijn: "tektro 926al mini v-brake"
Gekocht bij chain reaction cycle voor 19 euro.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 28 aug 2014 09:01

bob_sc schreef:de mini V-brake die ik gebruikt zijn: "tektro 926al mini v-brake"
Gekocht bij chain reaction cycle voor 19 euro.
Bedankt
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

sirbas
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21

sirbas 28 aug 2014 13:11

Heb ivm fork chatter mijn frogg leggs enige tijd geleden vervangen voor RX-5 minis. Zowel voor als achter. Het remt prima and voorvork is nu nagenoeg rustig bij flink remmen. Wat ik wel merk is dat ik de kabelspanning dusdanig strak moet zetten dat ik een opgepompte Racing Ralph niet tussen de blokken kan halen bij uitnemen wielen...
Ook krijg ik de pipe niet uit het beugeltje om zo clearance te krijgen, omdat de blokken al eerder op de velg zitten dan de pipe loskomt... Dus elk voordeel heb z'n nadeel.

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 01 sep 2014 20:30

Hij is zo goed als klaar, mijn nieuwe crossfiets! Alleen nog de ketting goed vastmaken met een missing link (zie hier) en de remmen iets beter afstellen (voorrem schokt nog wat, achterrem piept). Voor mij was dit voor het eerst dat ik een fiets compleet zelf opgebouwd heb. En het viel me niks tegen!

Dit is hem dan:
Afbeelding

Specs:
- Merida Cyclocross Team alu frame met carbon voorvork en FSA balhoofd
- Volledig Campagnolo Record 10-speed carbon afgemonteerd (39-46 voor, 12-26 achter)
- Groene kabels en stuurlint, passend bij de groene accenten in het frame
- Avid Shorty Ultimate remmen
- Racing Ralph vouwbanden met latex binnenbanden
- Fulcrum racing 7 wielen

Dat laatste staat nog op mijn verlanglijst om te vervangen, want wees eerlijk, rode velgen bij een verder zwart/groene fiets is niet zo'n goede combinatie. Maar eerst genoeg geld uitgegeven aan de fiets, voorlopig kan ik vooruit. ;) Binnenkort zal ik dit topic bijwerken met meer foto's. Eerst nog even te druk. ;)

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 02 sep 2014 08:14

Een zwart stuurlint zou de fiets een heel ander uiterlijk geven en ook minder gevoelig voor vuil en modder. Denk dat de wielen dan ook heel ander uitkomen.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 02 sep 2014 08:16

Dat stuur en lint is niet geheel mijn smaak. Verder een mooi fietsje!

Qua velgen zou ik er gewoon de stickers aftrekken. Ben je ook van het rode af.

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 02 sep 2014 10:03

Ik heb al gekeken of het rode van de velgen een sticker is, maar volgens mij is het geanodiseerd aluminium. Alleen de tekst zijn stickers...

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1994
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 02 sep 2014 11:05

Knap gedaan en mooie fiets!

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 02 sep 2014 13:01

Ik zou ook voor een zwart stuurlint gegaan zijn maar dat is mijn smaak.
Hier ga je veel plezier aan beleven. (nog meer, opbouwen is ook leuk)
Afbeelding

Plaats reactie