Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

wvm-rv
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 jan 2007 16:31

wvm-rv 04 sep 2013 16:25

amclassic-fan schreef:Dat probleem heb ik nooit gehad. Sinds ik met latex binnenbanden ben gaan rijden is het probleem van stootlek rijden met crossbandjes praktisch over voor mij.

Ik rij zelf altijd erg veel op het asfalt, met de auto naar een toertocht of wedstrijdje toe gaan vind ik een beetje zonde van m'n tijd. Een uurtje op de fiets zitten schiet ook weinig op als training, zeker in het weekend. Denk dat ik weer Racing Ralph oid erop leg. Ik ga niet meer voor de Challenge banden, nog voor het december is heb ik dan een slick achterband.
hoeveel druk ?
hoeveel kilos ?

Vincent09
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2013 19:06
Locatie: Amersfoort

Vincent09 04 sep 2013 21:15

Ik ben ook erg benieuwd of er een stelregel is m.b.t. aantal bar t.o.v. aantal kilo's.
Racefiets: Felt FC en Red Bull X-lite / TT fiets: Cervelo P2 / Cyclocross: Stevens carbon team

Vincent09
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2013 19:06
Locatie: Amersfoort

Vincent09 04 sep 2013 21:33

zorba schreef:Idd gewoon voor de grifo gaan. Daar kun je de meeste trainingen en wedstrijdjes wel mee uit de voeten. Met kanttekening dat je niet teveel asfalt km moet gaan rijden. Gaat het je bevallen en wil je erin investeren kun je gaan overwegen om op tubes te gaan rijden. Hiermee kun je meer grip creëren en ze zijn nog soepeler als de challenge bandjes. Veel plezier!
Thanks! Ik heb de grifo besteld. Als het bevalt kan ik idd voor volgend jaar tubes overwegen. Het is voor mij nog geen 5 minuten fietsen naar de club dus relatief weinig asfalt.
Racefiets: Felt FC en Red Bull X-lite / TT fiets: Cervelo P2 / Cyclocross: Stevens carbon team

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 04 sep 2013 21:51

amclassic-fan schreef:Denk dat ik weer Racing Ralph oid erop leg. Ik ga niet meer voor de Challenge banden, nog voor het december is heb ik dan een slick achterband.
Daar ga je serieus spijt van krijgen. Vind een rr zo stug dat hij zelfs niet fijn rijdt op asfalt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 sep 2013 11:34

Ik heb net 1.5 maand met RR's op een MTB op de weg gereden, daar kom je ook gewoon mee vooruit. Ik compenseer het beetje extra rolweerstand wel met wat meer vermogen. Ik ga daarnaast ook met een op z'n minst 35 mm band rijden, geeft meer grip (is wel handig met mijn beperkte cross skills) en minder kans op stootlek.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 05 sep 2013 12:30

Op de mtb rijd ik ook met rr en dan vind ik het een fijne band. Op de crosser echter niet. Lijkt net alsof ze van een ander materiaal zijn gemaakt.

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 05 sep 2013 16:04

Vincent09 schreef:Ik ben ook erg benieuwd of er een stelregel is m.b.t. aantal bar t.o.v. aantal kilo's.

Stelregel is er niet: ervaring wel: 2.2 bar voor en 2.5 achter gaat prima met 73 kg (75 kg aan het eind van de winter :oops: )
Parcours en ondergrond zullen wel elke keer een andere ervaring geven.

Deels bevroren ondergrond met grote plassen bijv. (komt veel voor afgelopen winters)Welke band met hoeveel bar te kiezen in dit geval? Kies je een blubberband dan rol je weg op de bevroren stukken, kies je minder profiel en beetje meer druk vanwege de harde ondergrond dan glij je weg in de blubber.

Stuurmanskunst en de juiste snelheid zijn de oplossing.
En vallen hoort erbij.......immers: wie nooit valt, laat altijd ergens snelheid liggen.
De voldoening duurt langer dan de pijn...

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 05 sep 2013 22:00

amclassic-fan schreef:Dat probleem heb ik nooit gehad. Sinds ik met latex binnenbanden ben gaan rijden is het probleem van stootlek rijden met crossbandjes praktisch over voor mij.

Ik rij zelf altijd erg veel op het asfalt, met de auto naar een toertocht of wedstrijdje toe gaan vind ik een beetje zonde van m'n tijd. Een uurtje op de fiets zitten schiet ook weinig op als training, zeker in het weekend. Denk dat ik weer Racing Ralph oid erop leg. Ik ga niet meer voor de Challenge banden, nog voor het december is heb ik dan een slick achterband.
Wat doe je dan met de bandendruk? Laat je er op gevoel iets uitlopen als je aan de VTT begint? Vind met minder dan 3 bar op asfalt rijden niet prettig.
joseph schreef:Gezien mijn vorige (te grote) colnago is verkocht ben ik op zoek naar een opvolger, ik twijfel tussen 2 fietsen dus hoor graag jullie mening en/of ervaring!

Optie 1 is een colnago world cup, shimano 105 en colnago (loeizware) wielen.
Optie 2 is een focus mares ax1.0, shimano ultegra en fulcrum 7cx.

Beide alu frames met carbon vork, beide vergelijkbaar in prijs.

iemand een goed advies?
Goed kijken naar de geometrie. Hoewel ik best diep kan zitten zijn die Focus crossers voor mij veel te laag.

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 07 sep 2013 20:19

Afbeelding

Vandaag regen en dus prima startsein voor het klaarmaken van de crosser. Na 5 jaar liefdevol te zijn mishandeld in sneeuw, blubber en zand kon deze wel wat aandacht gebruiken.

Nieuwe wieltjes: DT Swiss RR 1850 (via marktplaats gekocht voor dezelfde prijs als dat ik zelf twee jaar geleden heb verkocht en... topstaat!) nieuwe trappaslagers, nieuwe ketting, binnenblad, compact stuurtje (toch net ff meer controle en de laatste stap om "de paniekgrepen eraf te halen), nieuwe kabels, fris lintje en dus............ rammen maar weer!
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Gebruikersavatar
tobi_as
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 okt 2010 22:52

Gebruikersavatar tobi_as 25 sep 2013 17:25

De crosser is weer klaar voor het najaar...

Afbeelding
Keep calm and pedal like you stole it

Vincent09
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2013 19:06
Locatie: Amersfoort

Vincent09 26 sep 2013 19:55

Hierbij een foto van mijn, 2de hands aangeschafte, crosser:

Afbeelding
Racefiets: Felt FC en Red Bull X-lite / TT fiets: Cervelo P2 / Cyclocross: Stevens carbon team

zorba
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
Locatie: West Brabant

zorba 26 sep 2013 20:25

Dat is potdorie een mooi crossertje!
Do not CROSS the road!

Plaats reactie