Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 25 aug 2012 09:30

Een nononsense, hufterproof fietsje voor de winter? Ik heb precies hetzelfde gedaan. Zonde om je goede koersfiets 's winters te mishandelen, een crosser is daar goed geschikt voor.

Focus2010
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2011 20:23

Focus2010 25 aug 2012 14:26

franklin schreef:Wat is de rede dat je een crosser neemt om op verharde wegen te rijden?
fizik schreef:Een nononsense, hufterproof fietsje voor de winter? Ik heb precies hetzelfde gedaan. Zonde om je goede koersfiets 's winters te mishandelen, een crosser is daar goed geschikt voor.
@franklin. Deze is niet bedoelt als "slecht weer" fiets, dat is wel een prettig neven effect, maar meer bedoelt als een "slechte wegen" fiets. Ik heb altijd al over kasseien willen rijden, maar had geen geschikte fiets. Ik hoop met deze fiets icm brede/dikke banden en gel pads op het stuur de kassei stroken te kunnen overleven. Ik heb nl gevoelige handen. Op de racer gaan ze zo'n 150 km mee als ik behoedzaam rij over de slecht geplaveide wegdelen.

@fizik. Inderdaad een prima idee. Een crosser met een collectie bandjes geeft een prima "all year round do it all" fiets. Zeker nu ze ook steeds meer met schijven uitkomen.

Was eerst niet onder de indruk van de brakes, maar nu ze ingeremd zijn is dit na mijn MTB met hydro brakes de best remmende fiets. Ging eergisteren bijna op m'n plaat bij een noodstop. Denk dat de introductie van de hydro brakes tot wat ongelukje zal leiden.

Weet iemand wat dit is? Palletje om je ketting aan te hangen? Reed een week geleden bij Maassluis achter een Gios. Die had op ongeveer dezelfde lokatie een soort wieltje zitten. Had de berijder moeten vragen waar dat voor diende.

Afbeelding
Race - Focus Cayo Expert Athena - Prorace Elara Centaur
Slecht weer / Woon Werk - Checker Pig CPX R07 Mirage
Slechte weg / Cyclocross Haibike Noon RC Apex
MTB - Cube LTD Team XT

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 25 aug 2012 16:32

@focus 2010: bevalt de crosser een beetje? Ben op zoek naar een betaalbare crosser met schijfremmen. Voor woon- werkverkeer, voor halfharde tochten over karrensporen en andere onvoorziene paden en voor in de winter. Kortom, een allround fiets die ik overla mee naar toe kan nemen waar ik mijn carbon racer met dure niet overheen wil sturen.
Ik zag dat Cannondale, Trek en Specialized crossers hebben die je ook nog kunt voorzien van een spatbord en drager, heb je in een mum van tijd ook nog een vakantiefiets. Hoe allround wil je t hebben?
Dus, hoe doet deze Duitsers het?
Michiel

Focus2010
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2011 20:23

Focus2010 25 aug 2012 19:36

fietsvriend schreef:Dus, hoe doet deze Duitsers het?
Beter dan verwacht! Ben met haar van Brouwersdam tot IJmuiden gereden en denk al z'n 700 km afgelegd te hebben (meer dan verwacht).
Heb wel de Racing Ralph's vervangen voor Conti Touring Plus en dat rijd zoveel beter. De Racing Ralph leg ik opzij voor het geval ik toch het terrein in wil.
Mijn Focus Cayo rijdt wel beter, maar het verschil is erg klein. De mechanische Avid 7Road brakes met 160mm disc's zijn meer de voldoende voor mijn 75 kg. Sram Apex schakelt tot nu toe perfect en de omschakeling (van Campy) ging eenvoudig.

Op het frame en de vork zitten 2 ogen voor bv spatborden, maar verder heeft de vork geen montage punt. Denk ook niet dat een standaard drager past. Alle montagepunten voor canti brakes zitten nog wel op het frame.

Min puntjes?
De Miche Cyclocross heeft (veel) platte spaken en een brakedisk, dat voel je wel bij zijwind.
De schakelkabels beschadigen de headtube, dus direct stickertjes plakken.
De remkabel zit wel erg goedkoop vast met een tyripje op de voorvork, heb dit vervangen door er een kabel houder op te plakken (houder die ook op MTB's gebruik word)
Race - Focus Cayo Expert Athena - Prorace Elara Centaur
Slecht weer / Woon Werk - Checker Pig CPX R07 Mirage
Slechte weg / Cyclocross Haibike Noon RC Apex
MTB - Cube LTD Team XT

Gebruikersavatar
tobi_as
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 okt 2010 22:52

Gebruikersavatar tobi_as 26 aug 2012 14:16

Ik heb de 'oude' Ridley x-ride van forumlid liviolivius overgenomen. Een nieuwe fiets voor een tweedehands prijs. Hij had nl. zelf nog nooit op de fiets gereden. Ik ben vooral van plan om hier lekker door de bossen te rijden en de fiets te gebruiken als winterfiets.

Afbeelding
Keep calm and pedal like you stole it

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 26 aug 2012 17:49

Iemand ervaring met de Sensa Cyclecross Trentino?

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 26 aug 2012 21:55

Heb hem al een tijdje en ook al wat rondjes mee gereden en bevalt tot nu toe erg goed. Mijn 'nieuwe' crossert! Frame heb ik via MP en de andere onderdelen komen van mijn vorige crosser af.

Kona Jake the Snake 2011
Veloce 10sp shifters
105 derialleurs
Wielen:
- Mavic Comic elite tube wielen met Tufo Flexus tubes
- Mavic cxp 22, ultegra 6600 met Schwalbe Racing Ralphs.
FSA Gossamer BB30 crankstel 39/46
Frogglegs
Deda newton stuur
Fizik Arione zadel

Updates voordat het seizoen echt gaat beginnen: thomson zadelpen en stuurpen (zit te twijfelen tussen x2 en x4? Heb momenteel x2 op mijn racert is deze ook goed genoeg voor crossen of is de x4 een betere keuze?).
En op termijn ook een ander (carbon) crankstel.

Afbeelding

Afbeelding

bosna
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 06 okt 2008 15:44

bosna 07 sep 2012 10:36

dmmdzm schreef:Opgebouwd en al...

De trainingsfiets/ reservefiets:

Afbeelding

De wedstrijdfiets:

Afbeelding
beide fietsjes zeer geslaagd!!! veel succes er mee..

kasper
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 07 sep 2012 20:47

tiest schreef:
Afbeelding
tiest,
Blijft de ketting netjes op het voorblad liggen bij deze setup?

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 08 sep 2012 20:58

Na de eerste ritjes wat finetuning moeten doen aan de uitlijning van de kettinggeleider en afstand van de beschermring naar het tandwiel maar nu is het perfect. Niks loopt aan en hij valt er niet af! Zeer content mee. Met heel de fiets trouwens.

specialized_mannetje
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mar 2012 18:14

specialized_mannetje 13 sep 2012 22:30

Hallo,

ik zit met een vraag: is een cyclocross fiets een goed alternatief voor een MTB om tijdens de winter en slecht weer (regen e.d.) de conditie op pijl te houden? Ik heb nu een mtb (26 inch) om tijdens de mindere maanden kwa weer te blijven rijden, dus vandaar. Ik verwacht met een cyclo een hogere snelheid te kunnen vast houden ivm smallere banden en minder gewicht, klopt dit ? of loop ik dan tegen het gebeuren rond het feit aan dat de fiets te hard/stug is om mee op de weg te rijden? Wie kan me hiermee helpen?

Afz Vincent

Focus2010
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2011 20:23

Focus2010 13 sep 2012 23:13

specialized_mannetje schreef:Hallo,

ik zit met een vraag: is een cyclocross fiets een goed alternatief voor een MTB om tijdens de winter en slecht weer (regen e.d.) de conditie op pijl te houden? Ik heb nu een mtb (26 inch) om tijdens de mindere maanden kwa weer te blijven rijden, dus vandaar. Ik verwacht met een cyclo een hogere snelheid te kunnen vast houden ivm smallere banden en minder gewicht, klopt dit ? of loop ik dan tegen het gebeuren rond het feit aan dat de fiets te hard/stug is om mee op de weg te rijden? Wie kan me hiermee helpen?

Afz Vincent
Ja, stukke beter als een MTB. Zorg er wel voor dat je de juiste banden voor de weg gebruikt. En de canti brakes kan je ook vervangen voor mini V-brakes als je daar een probleem mee hebt. Wat bedoel je met hard/stug? Een cyclo rijdt niet stugger of harder dan een racer. Kan zelfs fijner rijden agv de dikkere banden.
Race - Focus Cayo Expert Athena - Prorace Elara Centaur
Slecht weer / Woon Werk - Checker Pig CPX R07 Mirage
Slechte weg / Cyclocross Haibike Noon RC Apex
MTB - Cube LTD Team XT

Plaats reactie