Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

MTB of Crossfiets?

rond
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 jan 2006 22:36

rond 21 sep 2007 16:27

Hai,

Wellicht kunnen jullie me helpen in een beslissing.

Ik ben een Ama B renner, wedstrijden vanaf maart tot oktober buiten en de afgelopen jaren veel gespint in de winter met wat buitenrijden wanneer dit ging.

Nu ben ik dit spinnen aardig beu na 4 jaar... en ben voornemens een MTB OF Crossfiets aan te schaffen.

Ik hoor diverse meningen hierover wat leuker/beter/handiger is? Fietsenmaker zegt Crossfiets, andere weer MTB?

Het gaat me niet om grote tochten in Belgie/Limburg maar met name lekker door de bossen rijden en lokale toertochten in het West-Brabantse (heb je er hier de komende maanden zeer veel van).

Wat zijn jullie ervaringen/ideeen/prijzen waar ik rekening mee moet houden voor een beetje leuk de winter door te komen?

Geen wedstrijden in de winter dus.

Ik hoor graag van jullie.

Ron

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37379
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 sep 2007 16:28

Als je enkel en alleen veldtochtjes gaat rijden in Nederland m.u.v. Limburg zou ik voor een CX kiezen. Kun je dan ook prima gebruiken als wegfiets in de winter.
Less is bore

musseeuw
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jul 2007 11:34

musseeuw 21 sep 2007 23:19

Ik heb jaren op MTB gereden in West-Brabant en rij nu sinds 2 jaar op crossfiets.
Hiermee kan ik zeer goed uit de voeten in het bos en ook op de klimmetjes en afdalingen.
Grote voordeel wat mij betreft is de gelijkheid aan de geometrie van de racefiets, waardoor de overgang van weg naar bos stuk kleiner is dan destijds op MTB.
Voor mijn gevoel gaat het gewoon stuk efficienter waardoor het me ook minder energie kost om vlot door het bos te komen.

Op slechte stukken grote versnelling op en op de trappers gaan staan en je vliegt de MTB'ers zo voorbij ;-)

Heb zelf een Ridley Crossbow met 105 groep erop en die is super, ook onder zware (modderige) omstandigheden. Kostte mij 2 jaar geleden slechts 950 euro bij Rullens in Wouw.
Daar verkopen ze nog steeds diverse modellen.

Succes

Walter

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 22 sep 2007 01:26

Ik sluit me geheel aan bij de bovenstaande schrijver. Ik rijd zelf al weer 5 jaar op een Empella Bonfire. Bevalt prima, en ik kom doorgaans met een vliegende start het wegseizoen in.

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 24 sep 2007 14:12

Dat je op het grote verzet met de crossfiets de MTB' ers voorbij vliegt snap ik niet goed. Zelfs bij Sven Nys telt, afhankelijk van de omloop, de grote plaat slechts 46 of 48 tanden. Op zijn 10s cassette variëren de kransjes van 12 tot 25 tanden. Het allergrootste verzet van Nys (48x12) stemt dus overeen met 8,4m. Het grootste verzet van een MTB, nl. 44x11, levert exact diezelfde 8,4m op. Waar zou dan het verschil zitten? Over de grotere gelijkenis met de positie op de wegfiets ben ik het natuurlijk wel eens, hoewel de bovenbuis van een crossfiets een cm korter is en de meesten ook iets lager zitten dan op de weg (dat laatste geldt ook voor de MTB). Daarentegen laat de MTB dan weer toe zeer steile hellingen te beklimmen, die je met de crossfiets enkel al lopend kan nemen, en kun je je ook op veel ruwer terrein begeven met veel kleiner gevaar voor lek rijden.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 24 sep 2007 14:43

Bij mij nodigt het karakter van de cross-fiets uit om eens lekker een paar tanden zwaarder te beuken. Op een MTB heb ik juist de neiging om klein te rijden.
Op de Nederlandse veldtoertocht-parcoursen (muv Zuid Limburg) kun je met de crosser uitstekend terecht en ben je gewoon sneller dan op de MTB.
Ik heb al 3 jaar niet meer op mijn Giant Xtc gereden. Ik denk dat ik hem maar te koop ga zetten......

sedatif
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jul 2007 20:48

sedatif 24 sep 2007 15:43

Waarom geen 29er? rijdt heerlijk soepel (grotere wielen, dus minder gestuiter), vaak fijnere zitpositie en het wereldje eromheen is heel leuk.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 sep 2007 18:01

En wat je er ook gratis bij krijgt: Veel minder keuze in de aanschaf, duurder in aanschaf, duurder in onderhoud en onderdelen lastiger te vinden.
Waarom de zitpositie met grotere wielen fijner zou zijn snap ik niet echt. Ik heb niet het idee dat een 29 inch mtb technisch gezien beter is dan 26 inch. De grotere wielen kunnen in theorie wel makkelijker over wortels heen rollen, maar ze zijn wel zwaarder en/of minder stijf dan de kleinere 26 inch broertjes.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sedatif
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jul 2007 20:48

sedatif 24 sep 2007 18:08

Er kan ook minder aan kapot, omdat de meeste 29ers SS rijden. Veel zwaarder zijn ze niet, want je hebt geen vering, is ook niet echt nodig met die grote wielen. En het laten bouwen van een frame is niet zo heel duur, er zijn namelijk redelijk wat 29 freaks die hier heel bedreven in zijn en zodoende het kopje "hobby" groot houden.
En dan nog, een superstijf frame is ook niet altijd even fijn. De energie die mensen op een Full suspension of een Front suspension verliezen weegt volgend mij niet op... Maar goed, dat is mijn mening. En hoe de topicstarter begint over de locaties en manier waarop hij wil rijden...

"Het gaat me niet om grote tochten in Belgie/Limburg maar met name lekker door de bossen rijden en lokale toertochten in het West-Brabantse (heb je er hier de komende maanden zeer veel van)."

Lijkt me toch een goeie dan om leuk door het bos te knallen zonder meteen grand cannyon aspiraties te hebben.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 sep 2007 18:22

Tenzij je per se loeihard wilt zou ik lekker een mountainbike nemen.
Steviger, breder inzetbaar, goedkoper, alleen iets minder snel.

(en een 29" Singlespeed is helemaal de bomb natuurlijk :D )
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

pyquila
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 mar 2007 17:42

pyquila 24 sep 2007 18:28

Zou in iedergeval singlespeed gaan;

- goedkoper
- minder dingen die stuk kunnen
- leuker (maar da's persoonlijk).

sedatif
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jul 2007 20:48

sedatif 24 sep 2007 20:58

versnellingen zijn er natuurlijk ook alleen voor mensen die niet van te voren kunnen bedenken in welke versnelling ze ongeveer gaan rijden :D...

Plaats reactie