Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Bulls

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 29 jan 2018 10:39

Rootland schreef: 29 jan 2018 10:24 Ik heb de grootste versie - 64cm.
...
Bedankt!!

jero73
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 nov 2014 18:23

jero73 29 jan 2018 19:51

Goedenavond,

Afgelopen weekend onderstaande Bulls Harrier 1 105 2e hands gekocht.
Volgens de verkoper is hij van 2011/2012.
Ik wil graag weten of iemand me kan vertellen van welk jaar hij is?

Verder hoorde ik van een collega dat het bij Bulls fietsen nog wel eens voorkomt dat er scheurtjes in het frame ontstaan, ik dacht dat dat alleen bij de nog oudere en met name carbon uitgevoerde fietsen was.
Heeft iemand daar ervaring mee?
20180129_194817.png

hayes

hayes 29 jan 2018 20:04

Als ik" Bulls Harrier 2011" in google intik, kom ik als derde deze foto tegen. Dus lijkt wel te kloppen.
Afbeelding

Scheuren in een aluminium frame, zou me verbazen.

Hier wel een verhaal van een scheur: http://johansdoel.blogspot.be/2014/01/b ... rrier.html
Dit bevestigt wel dat het zeker een Harrier van 2011 is.
Laatst gewijzigd door hayes op 29 jan 2018 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

jero73
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 nov 2014 18:23

jero73 29 jan 2018 20:25

Dank je, had het ook even gegoogeld maar deze over het hoofd gezien.
Het verhaal erbij gelezen en dit was het nieuwe frame ter vervanging van zijn gescheurde frame, dat was een ouder model desert Falcon.
Bulls had destijds dus veel vertrouwen in het Harrier frame.
Kan zelf ook niets vinden over gescheurde frames alleen bij enkele mtb's.

hayes

hayes 29 jan 2018 20:28

M'n eerste fiets was een overjarige Bulls Desert Falcon. 'k Heb daar drie jaar met veel plezier mee gefietst.
Veel deugddoende fietskilometers toegewenst. ;)

roodhoofd
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 feb 2009 02:25

roodhoofd 28 feb 2018 15:26

Heppiebianchi schreef: 04 jan 2018 12:30 Kwam net bij mijn fm deze bulls tegen,lijkt mij wel leuk voor zo er bij om mee in de stad te fietsen.
Lekker onderhouds arm met die belt en toch 8 versnellingen.
Iemand ervaring met deze fiets❓

https://www.bulls-bikes.com/kategorie/b ... Bikes.html
Ik heb ervaring met die fiets - met de 11-speed versie. Heb hem ruim anderhalf jaar geleden gekocht; ik gebruik hem vooral voor woon-werk verkeer het hele jaar door (25 km enkele reis, 2 à 3 keer per week). Hoe bevalt het? Matig tot slecht - ik ben tot de conclusie gekomen dat de fiets niet bij mij past. Dat komt deels door hoe ik de fiets gebruik, en deels door de kwaliteit van de fiets / onderdelen. Ik zal het kort toelichten.

Ik fiets 25 kilometer enkele reis naar het werk; daarbij trap ik graag stevig door. De fiets is eigenlijk net wat zwaar daarvoor. Dat is op zich niet zo'n probleem, maar de stappen tussen de versnellingen (in de 11 speed naaf) zijn dan eigenlijk net wat te groot. In een 8 speed naaf zijn de stappen tussen de versnellingen nog wat groter. Als je minder hard rijdt / gewoon lekker rustig fietst hoeft dat geen probleem te zijn, dus daarom vind ik dat dit iets is dat mij niet bevalt maar voor een ander geen probleem hoeft te zijn.

Wat slecht bevalt is de kwaliteit van de riem. Die is slecht; in die anderhalf jaar is er vier keer een riem gebroken. De eerste riem brak al na een paar maanden; de tweede hield het bijna een jaar uit; de derde en vierde ieder ongeveer drie maanden. Inmiddels geeft de fietsenmaker ook toe: de kwaliteit van die riemen is onvoldoende; ze breken als de spanning niet meer goed is en/of de uitlijning even niet goed is. Probleem is, dat de spanning snel van de riem af gaat (zeker bij een nieuwe riem) en dat de fietsenmaker zegt dat het weer op spanning brengen van de riem het best door de fietsenmaker gedaan kan worden. Dan moet je dus maandelijks (of vaker!) naar de fietsenmaker... daar koop je geen onderhoudsarme fiets voor! Overigens heeft mijn fietsenmaker wel steeds de riem onder garantie en zo snel als mogelijk was (eigenlijk altijd: direct) vervangen. Maar toch, dat is niet wat je wil.

Wat wel goed bevalt? De naafdynamo met verlichting. Die brandt altijd, en geeft heel veel licht. Heerlijk, ook over volledig donkere wegen goed zicht. De spatborden zijn echt goed en lekker - dat houdt bij regen veel water tegen - en de bagagedrager ziet er goed uit. Ik heb er voor het woon-weerkverkeer altijd twee tassen aan en dat werkt prima. De schijfremmen zijn ook heerlijk; mijn eerste schijfremfiets en het is heerlijk als het regent om je geen zorgen te hoeven maken over de remmen. En tenslotte rammelt er na ruim anderhalf jaar intensief gebruik niets. Da's ook fijn.

Kortom: mooie fiets, in beginsel ook goed waar voor je geld maar met een slechte riem die niet tegen intensief gebruik / stevig doortrappen bestand is. Er zijn langzamerhand meer merken met vergelijkbare fietsen; die gebruiken vaak Gates riemen. Naar verluid zijn die beter.
Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat ik voor mijn gebruik toch weer terug wil naar ketting en derailleur. Daar moet je, zeker in de winter, meer tijd en aandacht aan geven, maar dat is ook veel makkelijker (en goedkoper!) dan onderhoud aan riem en naaf. Ik hoopte met riem en naafversnelling op een fiets die onderhoudsarm was en waar ik geen omkijken naar had. Dat is in mijn geval niet waargemaakt. Als je de fiets in en om de stad gebruikt, en rustig rijdt kan het een compleet ander verhaal zijn.

JelleDtje
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2017 13:57

JelleDtje 09 apr 2019 11:04

Hi!

Ik vroeg mij even af of iemand ervaring heeft met onderstaande (deel van een mail naar Belga).

- herkenbaar probleem?
- valt er iets aan te doen?
- kosten nieuwe rem op die plek?

4 jaar geleden heb ik naar volle tevredenheid de Bulls Harrier matzwart geel (artikelnummer 554-10060) bij jullie gekocht. Hier fiets ik al jaren met veel plezier mee. Daarom heb ik ook besloten om dit seizoen nog geen nieuwe te kopen, maar alleen een upgrade te doen van de wielen. De standaard Mavic Aksiums worden ingeruild voor Team Vision 35 CC wielen. Deze zijn echter ook 4mm breder in de velg. Nou bleek bij het monteren dat dit wiel achter helemaal niet past. Dit komt doordat de achterrem (die weggestopt is onder in het frame, het enige minpunt van de Bulls) niet ver genoeg open kan. Sterker nog, als ik de rem open zet (met het klepje voor aan het stuur) gebeurd er niks. Denk dat de veerspanning weg is. Dit is natuurlijk erg zonde.

Plaats reactie